ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 آبان 1389     |     کد : 10606

نبرد برگهاي سبز با آلودگي هوا

سازمانهاي زيست محيطي همواره به يادآوري و توصيه به تلاش در کاهش آلودگي هاي محيط زيست ادامه مي دهند و مطالعات جديد نيز نشان مي دهند جداي انسانها، گياهان نيز در حال حاضر نقش خود را در اين زمينه به خوبي ايفا مي کنند.

سازمانهاي زيست محيطي همواره به يادآوري و توصيه به تلاش در کاهش آلودگي هاي محيط زيست ادامه مي دهند و مطالعات جديد نيز نشان مي دهند جداي انسانها، گياهان نيز در حال حاضر نقش خود را در اين زمينه به خوبي ايفا مي کنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نتايج مطالعه اي جديد نشان مي دهد برگهاي درختاني مانند افرا، صنوبر و سپيدار نسبت به آنچه در گذشته تصور مي شد حجم زيادي از آلودگي هاي هوا را از بين مي برند.
در اين مطالعه بر روي يکي از رايج ترين ذرات کربني در اتمسفر زمين تمرکز شده است، ذرات ارگانيک سبک يا VOC ها گياهان زماني VOC توليد مي کنند که درحال پوسيدن باشند اما بخش زيادي از اين ذرات از اگزوز خودروها، سوزاندن ذغال، و ديگر فعاليتهاي انساني به وجود مي آيد. برخي از VOC هاي اتمسفري با اکسيژن ترکيب مي شوند تا ذرات کوچک هوايي را به نام VOC هاي اکسيژنه تشکيل دهند، ذراتي که اتمسفر را عايق کرده و منجر به گرمي هوا مي شود.
به گفته محققان موسسه مطالعات اتمسفري اين نوع از ذرات به ندرت مورد توجه قرار مي گيرند و يا در مدلهاي آب و هوايي ناديده گرفته مي شوند. در حالي که گياهان بخشي بزرگ از دي اکسيد کربن موجود در هوا را به خود جذب مي کنند، محققان از مصرف بالاي اين موجودات از VOC اکسيژن دار آگاه نبودند.
از اين رو محققان تصميم گرفتند ميزان تعامل گياهان برگريز را با VOC اکسيژن دار مورد بررسي قرار دهند. محققان با استفاده از ترکيبي از مدل سازي هاي رايانه اي، تجربه هاي آزمايشگاهي و مطالعات ميداني نحوه جذب VOC هاي اکسيژن دار را توسط برگهاي درخت سپيدار مورد بررسي قرار دادند.
نتايج نشان دادند برگهايي که در معرض VOC هاي اکسيژن دار قرار مي گرفتند، 40 درصد بيشتر از حد انتظار اين ذرات را به خود جذب مي کردند. به اين ترتيب اولين اطلاعات دقيق از ميزان مصرف بالاي گياهان از VOC هاي اکسيژن دار به ثبت رسيد.
در آزمايشي ديگر محققان دريافتند گياهاني که در معرض آلودگي هاي لايه ازون قرار مي گيرند نيز ميزان بالايي از ذرات VOC اکسيژن دار را به خود جذب مي کنند. اين رفتار نشان مي دهد هرچه اتمسفر آلوده تر باشد درختان برگريز واکنش شديد تري را با آلودگي هاي اتمسفري از خود نشان مي دهند: هرچه اتمسفر آلوده تر باشد ميزان جذب VOC هاي اکسيژن دار توسط برگهاي درختان افزايش پيدا خواهد کرد.
بر اساس گزارش ساينس، محققان معتقدند دستيابي به چنين اطلاعاتي مي تواند در آينده منجر به توليد گياهان تراريخته اي شود که از توانايي هاي بسيار بالايي در جذب آلودگي هاي هوا برخوردارند.


نوشته شده در   شنبه 1 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode