ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 29 مهر 1389     |     کد : 10561

درد همگاني

امروزه اكثر افراد ميانسال جامعه با مشكل كمردرد مواجه هستند. فرقي هم ندارد كارمند باشند كارگر، ورزشكار يا خانه‌دار. همه به نوعي با اين مشكل روبه‌رو هستند. پس تعجبي ندارد روزي هم در تقويم به عنوان روز جهاني كمردرد نامگذاري شود. 23 مهردر مناسبت‌هاي بهداشتي و درماني روز جهاني كمردرد نامگذاري شده است.


 امروزه اكثر افراد ميانسال جامعه با مشكل كمردرد مواجه هستند. فرقي هم ندارد كارمند باشند كارگر، ورزشكار يا خانه‌دار. همه به نوعي با اين مشكل روبه‌رو هستند. پس تعجبي ندارد روزي هم در تقويم به عنوان روز جهاني كمردرد نامگذاري شود. 23 مهردر مناسبت‌هاي بهداشتي و درماني روز جهاني كمردرد نامگذاري شده است.
كمر درد پرهزينه‌ترين بيماري شغلي است و با احتساب زيان ناشي از غيبت پرسنل و مخارج درمان آنها اين مساله چندان عجيب به نظر نمي‌رسد.كمر درد امروزه شايع‌ترين بيماري ناشي از كار محسوب مي‌شود و پس از سرماخوردگي دومين علت شايع غيبت از كار است. بررسي تعداد زيادي از كاركنان ادارات در ايران نشان داده است كه 80 درصد اين افراد دچار كمر درد هستند.

زندگي ناسالم
بيشترين صدمات ستون فقرات در افراد 16 تا 30 ساله رخ مي‌دهد. يكي از دلايل كاهش سن ابتلا به كمر درد نحوه زندگي نامناسب و وضعيت كاري و شغلي افراد است. بي‌تحركي در محيط‌هاي اداري و عدم فعاليت‌هاي فيزيكي در زندگي از دلايل اصلي اين مشكل است. از سوي ديگر فعاليت‌هاي جسمي نيز بدون رعايت نكات لازم انجام مي‌شود.
حداكثر باري كه يك انسان مي‌تواند در درازمدت و بدون آسيب به كمر بلند كند حدود 23 كيلوگرم است. اما اكثرا به آن توجهي نمي‌شود و افراد داراي مشاغل سنگين دچار كمردرد مي‌شوند.
از طرفي اكثر افراد نسبت به وزن خود بي‌توجه هستند. چاقي و برآمدگي شكم از علل ايجاد كمردرد است به اين ترتيب كه به دنبال برآمدگي شكم، گودي ناحيه‌ كمر افزايش پيدا كرده كه اين امر مي‌تواند در دراز مدت به مفاصل بين مهره‌ها فشار بياورد و باعث دردهايي در ناحيه كمر شود.
متاسفانه نشستن،‌ خوابيدن، نوع راه رفتن و نوع كفش انتخابي در ميان جامعه ما اصلا استاندارد نيست. اين در حالي است كه حتي آموزش‌هاي لازم به افراد براي اصلاح كردن اين سبك زندگي در كشور ما وجود ندارد. در كشورهاي پيشرفته به همه افراد آموزش‌هاي لازم براي كار در اداره‌ها و... از طريق مجلات و بروشورهاي مختلف داده مي‌شود ولي در ايران هيچكدام از اين اقدامات صورت نمي‌گيرد.

نيازمند درمان
كمر درد متاسفانه چندان كه بايد از سوي افراد بايد جدي گرفته نمي‌شود. بي‌توجهي به كمر درد تنها درد كشيدن را به همراه ندارد. بسياري از افراد سرخود تنها با خوردن مسكن درد را كاهش مي‌دهند.
استفاده از مسكن براي كنترل درد، تنها تا 48 يا 72 ساعت پس از بروز اين عارضه مجاز است و پس از تداوم درد حتما بايد به پزشك مراجعه شود. بي‌توجهي به اين نوع درد مي‌تواند منجر به اختلال در نحوه راه رفتن شود. علاوه بر آن كوتاه شدن اندام و ساييده شدن مفاصل از عواقب تحمل بي‌جاي كمر درد به مدت طولاني است.
كاهش كارايي مغز، تضعيف قدرت حافظه، اختلال در قدرت تصميم‌گيري و عدم تمايل به معاشرت را از ديگر عوارض ناشي از دردهاي طولاني كمر است. مراجعه به موقع به پزشك مي‌تواند جلوي اين عوارض را بگيرد. بيشتر كمر دردها در مراحل ابتدايي بدون مداخله جراحي درمان مي‌شوند و با انجام ورزش‌هاي خاص عضلات كمر، شنا، پياده‌روي و يوگا بهبود مي‌يابند.


نوشته شده در   پنجشنبه 29 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode