ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 23 مهر 1389     |     کد : 10341

تاریخ حج گزاری ایرانیان

این کتاب به مسأله مهم حج گزاری ایرانیان در طول تاریخ از ورود اسلام به ایران تا عصر قاجار پرداخته است .

اسرا دوغان
مکان چاپ: تهران
ناشر: مشعر
تاريخ انتشار روي سايت: 8 مهر 89
تعداد بازديدها: 253
این کتاب به مسأله مهم حج گزاری ایرانیان در طول تاریخ از ورود اسلام به ایران تا عصر قاجار پرداخته است .
کتاب حج گزاری ایرانیان اثری است پژوهشی در باره رابطه ایرانیان و حج. سفری که از آغاز ورود اسلام به ایران مورد توجه بوده و نقطه اتصال و پیوند ایرانیان مسلمان با حجاز یعنی خانه خدا و قبر رسول خدا (ص) بوده است.
نویسنده کتاب که سالهاست روی فرهنگ حج تحقیق می کند و مقالات متعددی در نشریه میقات نوشته است، پایان نامه خود را در دانشگاه تهران در این باره نوشته و اکنون با بازسازی و توسعه آن برای چاپ به دست نشر مشعر سپرده است.
اهمیت این کتاب در این است که نویسنده یک دانشجوی اهل ترکیه بوده و به رغم دشواری‌هایی که داشته توانسته است با تکیه بر منابع ایرانی و ترکی این اثر فاخر را عرضه کند.

کتاب در سه فصل تنظیم شده است:
فصل اول: حج گزاری ایرانیان تا دوره صفویه
فصل دوم: حج گزاری ایرانیان در دوره صفویه
فصل سوم: حج گزاری بعد از دوره صفویه
در هر کدام از این فصول به مسائل مهمی که مربوط به راه‌های حج، فرهنگ حج گزاری، دشواری‌های این سفر و نیز مناسبات میان ایرانیان و عثمانیان می شده، پرداخته شده است.
در بخش حج گزاری ایرانیان در دوره صفویه، به مسائل فیما بین دولت ایران و عثمانی و مشکلاتی که بر سر راه حج گزاری بوده پرداخته شده و علاوه بر آن، در باره مسائل مختلف حجاج ایرانی و آنچه که در ایران و در سفر به آنان مربوط بوده پرداخته شده است.
مفصل ترین بخش آن مربوط به دوره قاجاری است که اطلاعات موجود در این باره، بیش از سایر ادوار بوده و به ویژه سفرنامه های فراوانی که حجاج ایرانی نوشته اند منبع خوبی برای گردآوری اطلاعات مربوط به حج گزاری ایرانیان بوده است.
امتیاز این کتاب آن است که افزون بر منابع فارسی، از اسناد عثمانی بهره گرفته و این برای نخستین بار است که در این زمینه از اسناد عثمانی استفاده می شود.


نوشته شده در   جمعه 23 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode