ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 مهر 1389     |     کد : 10222

کار فلسفه خودشناسی است

استاد فلسفه گروه فلسفه تبریز معتقداست که خودشناسی موضوع فلسفه است باید از خودشناسی باید به سمت خداشناسی رفت.

استاد فلسفه گروه فلسفه تبریز معتقداست که خودشناسی موضوع فلسفه است باید از خودشناسی باید به سمت خداشناسی رفت.
دکتر مصطفی شهرآیینی درگفتگو با مهر درمورد موضوع مقاله‎اش برای همایش روزجهانی فلسفه به خبرنگار مهر گفت: موضوع مقاله من "خودشناسی در فلسفه افضل‎الدین کاشانی" است. بابا افضل از فیلسوفان سده ششم هجری است. بعد از آن وضعیت بحرانی که برای فلسفه پدید آمده بود آن‎هم به جهت حملات غزالی و امام فخررازی به فلسفه مشایی ابن سینا، فلسفه دریک وضعیت بحرانی قرار گرفته بود. متفکرانی مانند بابا افضل و سهروردی به فکر افتادند که راه‌حل جدیدی را برای فلسفه پیدا بکنند یعنی فلسفه را از آن مخمصصه گرفتارشده نجات دهند.
وی افزود: متأسفانه چون آثار بابا افضل تماماً به زبان فارسی است از این رو کمتر مورد توجه قرار گرفته است. افضل‎الدین کاشانی کوشید که محور فلسفه را از الهیات به معنای اخصی که در فلسفه ابن سینا موضوع اصلی فلسفه قرار گرفته بود و باعث نزاع و کشمکش میان فلاسفه و متکلمین شده بود به خودشناسی سقراطی عمل بکند. فکر می‎کرد که مشکل اصلی در موضوع فلسفه است نه روش فلاسفه، یعنی باید به موضوعی که سقراط به آن پرداخته بود باز گردیم و آن‎هم خودشناسی است.
این استاد فلسفه گروه فلسفه تبریز در ادامه تصریح کرد: کار دیگری که بابا افضل انجام داد این بود که زبان فلسفه را از زبان فنی و تخصصی عربی که عام فهم نبود و با مخاطب فارسی زبان ارتباط برقرار نمی‎کرد به زبان فارسی اصیل برگرداند.
این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: درواقع تکیه مقاله من این است که خودشناسی موضوع فلسفه است نه خداشناسی. کانت معتقد است خداشناسی موضوع فلسفه واقع نمی‎شود خدا را نمی‌شود شناخت بلکه بعد از خودشناسی خود به خود به سمت خداشناسی هدایت می‎شویم. دوم اینکه زبان فلسفه باید زبان مادری مخاطب باشد نه زبان آکادمیک، چنانچه در دوران مدرن هم همین نگاه است که زبان لاتین کم کم به زبانهای محلی فرانسوی، انگلیسی و آلمانی در متون فلسفی تبدیل می‎شود و از ویژگی‌های بسیار مهم بابا افضل این است که قابلیتهای زبان فارسی را در فلسفه به‌خوبی نشان می‎دهد.
این نویسنده و مترجم یادآورشد: برعکس نظر بعضی از اهل فلسفه که می‎گویند زبان فارسی توانایی بیان مطالب فلسفی را ندارد بابا افضل به خوبی نشان داد که زبان فارسی بسیار تواناست حتی از دانشنامه علایی ابن سینا به مراتب مطلب را بهتر می‎نویسد و از رسالات کوتاهی که سهروردی دارد. این کل کار من است که می‎خواستم در مقاله‎ام نشان دهم و جوهره مطلبم بود.


نوشته شده در   دوشنبه 19 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode