ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 مهر 1389     |     کد : 10221

الهام از جنس وحی و مرتبه پایین‌تر آن است

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر معتقداست: وحی یک امر عام است و به طور خاص وحی تشریعی بر پیامبر می‎آید. اما خداوند آن ‎را بر اولیای خود انقطاع نمی‏کند و الهام هم درجه پایین‏تر از وحی برای اولیای الهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر معتقداست: وحی یک امر عام است و به طور خاص وحی تشریعی بر پیامبر می‎آید. اما خداوند آن ‎را بر اولیای خود انقطاع نمی‏کند و الهام هم درجه پایین‏تر از وحی برای اولیای الهی است.
دکتر ایرج داداشی درگفتگو با مهر درمورد موضوع مقاله‎اش درهمایش روز جهانی فلسفه به خبرنگار مهر گفت: عنوان مقاله من مراحل الهام در هنر اسلامی است که مبحثی در میان هنرمندان مسلمان است. گاهی اوقات هنرمند کار و ابداعی را انجام می‌د‌هد و چیزی را می‏آفریند و آن را به یکی از بزرگان دین نسبت می‎دهد. گاهی اوقات آن کسانی که از نگاه تاریخی به این مسئله نگاه می‎کنند هنرمند را به گروه خونی و ژنی و یا چیزهایی از این قبیل نسبت می‎دهند درحالی‌که اینها درکی از موضوع الهام و چگونگی انتقال این الهام در طول یک نسل یا چند نسل ندارند.
وی افزود: اینکه به فرض نقاشان و مذهبان ما آنهایی که روی تذهیب کار می‏کنند برای مثال اعتقاد دارند اسلیمی منسوب به حضرت علی است درحالیکه ازنظر تاریخی چنین سند تاریخی وجود ندارد. حال چگونه می‎شود این نکته ‏را اثبات کرد. هنرمندی از هنرمندان برحسب خودش گفته که جمعی از چینی‎ها (اهل خُتن) نزد حضرت امیر رسیدند (چینی‏ها را به ادبیات خود خُتن می‎گویند) و آثارشان را به محضر ایشان نشان دادند. حضرت فرمود این چیست گفتند این هنرماست هنرختایی است. نویسنده آن متن (آن هنرمند) می‎نویسد حضرت قلمی را به دست گرفت و خطی را ترسیم کرد و گفت این هنرماست اسلیمی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تصریح کرد: خیلی‏ها می‎گویند درهیچ تاریخی نگاشته نشده که حضرت امیر خط اسلیمی کشیده باشد یا نقشی از نقش اسلیمی را روی کاغذ زده باشد. درحالی که در هنر اسلامی این را ما داریم که اگر برای مثال فرض کنید وحی یک امرعام است و به طور خاص وحی تشریعی بر پیامبر می‎آید خداوند آن ‎را بر اولیای خود انقطاع نمی‏کند و الهام هم یک درجه پایین‏ترازوحی برای اولیای الهی می‏آید.
این محقق و پژوهشگر اظهارداشت: الهام دارای مراتبی است. اگر بر ولی خدا دارای درجه‏ای است برای کسانی که به ولایت او گردن می‎نهند الهام برای او هم دارای درجاتی است و خواهد بود. برکت الهام بواسطه ولایت و حب درونی به رسول خدا به قلب هنرمند هم می‏رسد. گاهی این تا چندین نسل هم وجود دارد و از طریق سلسله مراتب تعلیمی که ما داریم در میان هنر اسلامی در کتب فتوت نامه‏ها می‎بینید که این الهام از طریق اینها تاچند نسل انتقال پیدا می‏کند و درقلب یک هنرمند الهام حضور پیدا می‏کند و می‏نشیند. اما وقتی می‏پرسیم اصل این کار از کجاست می‎گوید از یکی از پیامبران یا امامان یا از بزرگان است که این نشان می‌د‌هد که چگونه الهام در سیر زمانه انتقال پیدا می‎کند و بر قلب یک هنرمند متجلی می‎شود.
دادشی درپایان یادآورشد: این به دلیل آن ولایتی است که هنرمند به آن گردن گذاشته ‎است و این ولایت را پذیرفته‎است. یعنی ولایت استاد خود را پذیرفته، استاد او ولایت استاد بزرگتر از او را پذیرفته و همینطور تا اینکه همه سر سلسله هنرمندان و اهل فتوت می‎رسد به یک ولی یابزرگی که او هم از اولیای بزرگتر از خودش دردین الهام گرفته و بدین ترتیب است که یک الهام در طول زمان حرکت می‎کند و به قلب یک هنرمند می‏رسد ویا از ترتیب زمان به مبدأ خودش برمی‏گردد. اینطور است که نسب ولایت معنوی از طریق الهام خودش را در هنر نشان می‎دهد.


نوشته شده در   دوشنبه 19 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode