ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 دي 1397     |     کد : 186365

روز شمار تاريخ

چهارشنبه26دی1397-10جمادی الاول1440-16ژانویه 2019

وفات "امام بيهقي" از مشاهير محدثين و حافظ قرآن(458 ق)

وفات "امام بيهقي" از مشاهير محدثين و حافظ قرآن(458 ق)

ابوبكر فخرالزَّمان احمد بن حسن، معروف به امام بيهقي از مشاهير محدثين، حافظ، زاهد و در علوم گوناگون داراي دستي توانا بود. به جهت تحصيل احاديث و سنن نبويّه به بلاد بسياري سفر كرد. او را بر امام شافعيان به واسطه‏ي تأليفات خود حقّي روشن است. بيهقي در 458 قمري در نيشابور وفات يافت و جنازه‏اش را براي دفن به بيهق(نزديك نيشابور) انتقال دادند. الاربعين، الاسماء و الصفات، الاعتقاد، البعث و النشور، از جمله آثار اوست.

كشته شدن "خسروپرويز" پادشاه مغرور سلسله‏ ي ساسانيان(7 ق)

خسرو پرويز از سلاطين ساساني است كه در مدائن مي‏زيست و از سال 590 ميلادي - بيست سالگي حضرت محمد(ص) - به مدت 38 سال بر ايران حكومت كرد. وي در عصر پيامبر اسلام(ص) مي‏زيسته و حضرت طي نامه‏اي، او را به اسلام دعوت نمود. اين پادشاه مغرور نامه‏ي پيامبر اكرم(ص) را پاره كرد و به نماينده‏ي خود در يمن، دستور دستگيري پيامبر را داد. هنگامي كه فيروز، نماينده خسرو پرويز به حضور پيامبر رسيد گفت: خداوندگارم، خسرو، مرا فرموده كه تو را به نزد او ببرم. حضرت فرمود: خداي من، مرا خبر داد كه ديشب خداي تو به قتل رسيده است. پس از چندي خبر قتل خسرو پرويز و جانشيني پسرش، شيرويه، به مدينه رسيد و فيروز و همه‏ي همراهانش به اسلام گرويدند.

درگذشت آيت ‏اللَّه "حاج ميرزا علي‏اكبر نوقاني" فقيه و مجتهد(1370 ق)

حاج ميرزا علي نوقاني فقيه، متكلم و شاعر، متخلّص به فقير، در سال 1300 ق در محله‏ي نوقان مشهد ديده به جهان گشود و تا 27 سالگي در محضر اساتيدي چون اديب نيشابوري اول، حاج شيخ حسنعلي تهراني و حاج سيد عباس شاهرودي در حوزه‏ي علميه‏ي مشهد به تحصيل علوم اسلامي پرداخت. سپس به نجف اشرف رفته و از محضر آخوند خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي و شريعت اصفهاني بهره جست و پس از اخذ اجازه اجتهاد به مشهد بازگشت. او خطيبي توانا و در مناظره، استادي زبردست بود و طبع شعر موزون داشت. ميرزا علي‏اكبر نوقاني همچنين خطوط نسخ و نستعليق را به خوبي مي‏نوشت و در اين فن، استاد بود. نوقاني سرانجام در اثر سكته‏ي قلبي در هفتاد سالگي در مشهد درگذشت و در حرم امام رضا(ع) دفن شد. سه مقاله‏ي نوقاني و تعليقي بر شرح نهج‏البلاغه‏ي ابن ابي الحديد، از جمله آثار اين عالم ديني مي‏باشند.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 دي 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode