ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 فروردين 1397     |     کد : 183183

روایت رئیس شورای عالی فضای مجازی از مواضع رئیس‌جمهور درباره پیام‌رسان‌ها

دستور روحانی برای شکست انحصار تلگرام

همزمان با گسترش فضای مجازی، پیام‌رسان‌ها هم جای خود را در جوامع باز کرده‌اند و مردم ایران هم پیام‌رسان‌های مختلفی را در سال‌های اخیر آزموده‌اند.

همزمان با گسترش فضای مجازی، پیام‌رسان‌ها هم جای خود را در جوامع باز کرده‌اند و مردم ایران هم پیام‌رسان‌های مختلفی را در سال‌های اخیر آزموده‌اند.

با این وجود مدتی است که عرصه پیام‌رسان‌ها در کشورمان به انحصار یکی از پیام‌رسان‌های خارجی در آمده و این مساله با توجه به برخی پشت پرده‌های این پیام‌رسان و برنامه‌های اقتصادی که برای آینده دارد ضرورت‌های چاره‌اندیشی برای این عرصه را دو چندان کرده است.

در همین راستا تقریبا این اجماع در میان مسئولان کشور وجود دارد که باید این انحصار رفع شود و رئیس‌جمهور که رئیس شورای عالی فضای مجازی است دیروز در در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در همین خصوص به بحث ضرورت داشتن پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد.

حسن روحانی در این دیدار گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تاکید کرد: داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و این کار باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.

روحانی آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را نیز ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد.

نگرانی از تهدیدات
امنیتی و اقتصادی تلگرام

داوود محمدی، نماینده مجلس هم با اشاره به دیدار نوروزی نمایندگان با رئیس‌جمهور گفت: در دیدار نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور، روحانی از مواردی همچون تهدیدات امنیتی و اقتصادی تلگرام برای کشور ابراز نگرانی کرد.

محمدی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در تشریح دیدار نوروزی جمعی از نمایندگان مجلس با حسن روحانی رئیس‌جمهور که دیروز صورت گرفت، اظهار کرد: رئیس‌جمهور توضیحاتی را در خصوص فیلتر تلگرام به نمایندگان ارائه کرد که ضمن آن عنوان کرد ما باید در این حوزه خودمان خودکفا باشیم و این مساله به صورت عمومی در کشور مطرح است و لازم است که در این میان دقت بیشتری صورت گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد که ما باید متکی به خود باشیم و حرکت‌های لازم را در بخش فضای مجازی، خودمان انجام دهیم و در عین حال باید از مضرات تلگرام جلوگیری کرد.

وی در ادامه توضیحات رئیس‌جمهور در دیدار خود با نمایندگان مجلس و در پاسخ به این سوال که در مجموع رئیس جمهور موافق فیلترینگ تلگرام است، خاطرنشان کرد: بله؛ البته در این جلسه عنوان شد که همه مزایا و مضرات این پیام‌رسان باید در کنار هم دیده و در عین حال باید همه مسائل در نظر گرفته شود، هیچ شکی در این نیست که این فضا عمدتاً دراختیار غربی‌هاست و استفاده مناسب را برای خود می‌برند و فضای اقتصادی که در آنجا تقسیم شده است در حقیقت به نفع آنها و به ضرر کشورهایی نظیر ایران است و لذا مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: رئیس‌جمهور در ادامه توضیحات خود تصریح کرد که در حوزه امنیتی تلگرام دارای اشکالاتی برای کشور ماست که طبیعتا ما برای تداوم امنیت در کشورمان و همچنین تداوم حرکت‌های اقتصادی باید راهکارهای مناسب هم داشته باشیم،‌ لذا مساله فیلترینگ تلگرام باید به صورت همه جانبه بررسی شود.

وی یادآور شد: در این جلسه رئیس‌جمهور هم نگرانی‌های خود را مطرح کرد و هم این‌که تأکید کرد که این فضا باید به شکلی مناسب ایجاد شود که در کشور از آن استفاده شود.

خروج از انحصار پیام‌رسان‌ها دستور رئیس‌جمهور است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم از دستور رئیس‌جمهور برای خروج از فضای انحصار در پیام‌رسان‌های خارجی خبر داد و گفت:‌ شورای عالی فضای مجازی تصمیم خود را درباره تلگرام در زمان مناسب اعلام می‌کند.

به گزارش فارس، ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به انحصار پیام‌رسان تلگرام در ایران تأکید کرد:‌ خروج از این انحصار دستور رئیس‌جمهور است و در جلسه‌ای هم که دیروز پیش ایشان بودیم، بحث خروج از انحصار در پیام‌رسان‌ها را مطرح کردند هر چند به طور مشخص نامی از تلگرام نبردند اما فقط تلگرام در ایران انحصار دارد.

وی یادآور شد: مرجع تصمیم‌گیری درباره تلگرام شورای‌عالی فضای مجازی است که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است و با تدبیر مقام معظم رهبری امور کانون فضای مجازی در اختیار این شورا است و البته تصمیمات این شورا نیز طبق اساسنامه فقط از سوی دبیر شورا اعلام می‌شود.

وی افزود: تلگرام جدیداً مبادرت به ایجاد ارز رمزگذاری شده‌ای کرده که با سرعت جابه‌جا می‌شوند تا فضای اقتصادی دنیا را برای مداخله عظیم آماده کنند.

فیروزآبادی با بیان این‌که تلگرام می‌خواهد سکوی پیام‌رسان را تبدیل به سکوی اقتصادی کند ادامه داد: برای این کارکرد تلگرام ملاحظات خاصی وجود دارد چرا که بناست از تکنولوژی بلاک‌چین بلادرنگ استفاده کنند یعنی بدون هیچ تأخیری و چیزی شبیه شبکه شتاب، پول دیجیتال آنها یعنی گرم جابه‌جا می‌شود. علاوه بر آن برای تمام معاملات هم حق کمیسیون دریافت می‌کنند.

وی افزود: ما این را جسارتی به فضای اقتصادی کشور می‌دانیم و این نگرانی را ایجاد کرده که یکباره با معضلاتی همچون تضعیف پول ملی و خلق پولی که ناشی از تولید کالا و صادرات نیست مواجه شویم، پولی که در شبکه جابه‌جا می‌شود و هر چه در آن خرج می‌شود معادل آن دارایی از کشور خارج می‌شود.

به اعتقاد وی، تلگرام در حال تبدیل شدن به شرکت هرمی مجازی است با این تفاوت که شرکت‌های هرمی با چندصد هزار نفر فعالیت غیرقانونی خود را ادامه می‌دادند اما در تلگرام چندین میلیون نفر فعال هستند و اگر هشدارهای لازم را ندهیم و با مدیران آن ارتباط نگیریم می‌تواند ضررهای زیادی به بار بیاورد.

فیروزآبادی همچنین با اشاره به این‌که تکنولوژی‌ها عمر محدودی دارند و تکنولوژی پردازش پیشرفته در حال جایگزینی تکنولوژی‌های جدید است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که این پول‌ها عمر ده ساله دارند و در این مدت چیزی حدود 50 میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود اما اگر ظرف یک شب ارزش این پول‌ها از بین برود، مردم معترض خواهند شد که چرا نظارتی بر آن وجود نداشت.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی همچنین تأکید کرد: اگر اجازه دهیم تلگرام به این نحو وارد فضای اقتصادی کشور شود، ده‌ها شغل که به شکل آژانس در کشور فعالیت می‌کنند و میلیون‌ها نفر در آن شاغل هستند از بین خواهد رفت به همین دلیل در شورا به این نتیجه رسیدیم که باید پیام‌رسان بومی داشته باشیم تا سکویی چند منظوره و اقتصادی باشد.

وی با طرح این سؤال که تلگرام بگوید سهامدارانش چه کسانی هستند، افزود: تلگرام 2 میلیارد دلار به روش آیکو از سرمایه‌داران آمریکا جمع کرده است چرا در حالی که در ایران بیشترین کاربر را دارد و از انحصار برخوردار است اما از سرمایه‌داران بخش خصوصی ایران دعوت نکرده است در حالی که چنین پولی عمده‌اش مربوط به کشور ما می‌شود.
http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3241671391829471374


نوشته شده در   چهارشنبه 15 فروردين 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode