ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 20 فروردين 1387     |     کد : 484

منظومه شمسي در كيهان تنها نيست

 

ستاره‌شناسان يك سيستم سياره‌اي شبيه منظومه شمسي در كيهان كشف كردند

به گزارش بي‌بي‌سي اين ستاره‌شناسان دو سياره كه شبيه به مشتري و كيوان هستند كشف كرده‌اند كه به دور يك ستاره كه اندازه آن نصف خورشيد است مي‌چرخند. مارتين دومنيك از دانشگاه اندروز انگلستان در اين باره گفت كه اين كشف جديد اين گمان را مطرح مي‌كند كه احتمال وجود  سيستم‌هاي سياره‌اي شبيه به منظومه شمسي بيشتر از آن است كه فكر مي‌شود. وي در ادامه گفت دانشمندان بر لبه دنياي جديدي هستند كه در آن سيستم‌هاي سياره‌اي شبيه منظومه شمسي به وفور يافت خواهد شد.

دانشمندان دانشگاه اندروز در باره كشف اين سيستم سياره‌اي اعلام كردند اين سيستم و سيستم‌هاي شبيه آن ممكن است سياره‌هاي خاكي همچون زمين داشته باشند.
دكتر دومنيك در اين باره گفت: ما سيستمي با دو سياره كشف كرده‌ايم كه سياره‌هاي آن نقشي همچون كيوان و مشتري ايفا مي‌كنند. اين دو سياره نسبت حجم، شعاع مداري و دوره مداري مشابهي با كيوان و مشتري دارند.

وي در ادامه گفت: به نظر مي‌رسد كه اين سيستم به روشي مشابه منظومه شمسي تشكيل شده است و اگر اين گونه باشد مي‌توان نتيجه گرفت كه منظومه شمسي سيستمي نادر در كيهان نيست. احتمال سيستم‌هاي ديگر در كيهان وجود دارند كه سياره‌هاي خاكي در آن‌ها وجود دارد.

سيستم فشرده
سيستم سياره‌اي جديد كه به دور ستاره OGLE-2006-BLG-109L  چيده شده است در مقايسه با منظومه شمسي بسيار فشرده‌تر است و در حدود 5 مليون سال نوري از ما فاصله دارد.

گرچه تا كنون حدود 300 سياره در كيهان شناسايي شده‌اند اما اين اولين بار است كه يك سيستم سياره‌اي همچون منظومه شمسي كشف مي‌شود. دكتر دومنيك در اين باره مي‌گويد كه تنها 10 درصدر سيستم‌هاي سياره‌اي كه تا كنون  كشف شده‌اند بيش از يك سياره دارند.

هدف ستاره‌شناسان از رصد كيهان براي شناسايي سيستم‌هاي سياره‌اي كشف سياره‌هايي قابل سكونت همچون زمين يا سياره‌هايي با ويژگي‌هاي نزديك به مريخ است.
شانس شناسايي سياره‌‌اي همچون زمين در اين سيستم جديد بسيار كم است چون تكنيك‌هاي موجود اين اجازه را به ستاره‌شناسان نمي‌دهند.

 
     
  


نوشته شده در   سه شنبه 20 فروردين 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode