ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 بهمن 1396     |     کد : 182602

جان‌باختن 66 نفر در سانحه هوایی

سقوط آسمان

ساعت 8 و 54 دقیقه صبح یکشنبه، 29 بهمن 96 شروعی بود برای یک تراژدی. سانحه‌ای تلخ که 42 ماه پس از آخرین سانحه هوایی مرگبار در ایران تکرار شد.

ساعت 8 و 54 دقیقه صبح یکشنبه، 29 بهمن 96 شروعی بود برای یک تراژدی. سانحه‌ای تلخ که 42 ماه پس از آخرین سانحه هوایی مرگبار در ایران تکرار شد. سر مهماندار از 60 مسافر پرواز تهران به یاسوج خواست، کمربندهای خود را ببندند تا هواپیما پرواز خود را آغاز کند. 66 مسافر و خدمه پرواز تصور نمی‌کردند این آخرین پرواز آنها خواهد بود و 50 دقیقه بعد برخورد هواپیما با کوه مرگ آنها را رقم می‌زند و پرواز تهران ـ یاسوج ناتمام می‌ماند.

حدود ساعت 9 و 30 دقیقه صبح، هواپیما «ای.تی.آر 72» از مدار خارج شد و تلاش برج مراقبت برای ارتباط با خلبان بی‌نتیجه ماند. محل ناپدید شدن هواپیما، منطقه پادنا در شهرستان سمیرم استان اصفهان بود.

در حالی که رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور، ساعت پرواز هواپیما را 8 و 54 دقیقه و زمان سانحه را 9 و 30 دقیقه اعلام کرده است، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به جام‌جم اعلام کرد، هواپیما ساعت 8 و 5 دقیقه پرواز کرده است. این تناقض در حالی است که عکس منتشر شده از تابلوی فرودگاه مهرآباد ساعت پرواز را 8 و 54 دقیقه نشان می‌دهد؛ موضوعی که حکایت از یک ساعت تاخیر در پرواز دارد.

بلافاصله پس از گزارش این سانحه، تیم‌های ارزیاب هلال احمر و اورژانس در محل حاضر شدند.ساعتی بعد از ناپدید شدن هواپیما جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا خبر داد.

سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان که هواپیما متعلق به این شرکت بود نیز از مرگ 66 سرنشین هواپیما خبر داد. وی افزود: پرواز شماره 3704 شرکت آسمان روز یکشنبه در 14 مایلی یاسوج با کوه برخورد کرد و 66 سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

البته در ادامه مرگ تمام سرنشینان مورد تردید قرار گرفت.این در حالی است که طبق اطلاعات وب‌سایت شبکه ایمنی هواپیمایی، هواپیمای مدل ای.‌تی.‌آر72 سابقه 24 سانحه با مجموع 332 تلفات داشته است. نرخ بازماندگان سانحه این مدل هواپیما، 28 درصد از مجموع سوانح بوده است.

در ابتدا، محل سقوط روستاهای کهنگان و بیده در سمیرم اعلام شد که معاون هلال احمر اصفهان ساعت 13 این موضوع را رد کرد و گفت: پس از بررسی و جست‌وجو در روستاهای بیده و کهنگان که در حاشیه کوه است، هیچ ردی از هواپیما به دست نیامد و احتمال می‌دهیم سقوط هواپیما در ارتفاعات بوده است.

پرواز در ارتفاعی پایین

عصر دیروز – یکشنبه - اهالی روستای دنگزلو گفتند ساعت 9 و 30 دقیقه صبح صدای انفجار شنیدند و بعد از آن متوجه دود در منطقه کوهستانی شده‌اند که همان محل سقوط هواپیما بوده است.

به گفته اهالی محل سانحه، صبح یکشنبه توفان شدیدی در حال وزیدن بوده. دانش‌آموزان یکی از مدارس روستای بارند که نزدیک کوه‌های تُل‌محمد است، هواپیمایی را در حال پرواز در ارتفاع بسیار پایین دیده‌اند.بعد از اعلام خبر سقوط هواپیما، مردم محلی این مناطق برای یافتن لاشه هواپیما، به اطراف شهرها و روستاها رفتند تا به امدادگران در یافتن لاشه هواپیما کمک کنند.

محل احتمالی سقوط 3200 متر ارتفاع دارد. تیم‌های هلال احمر، کوهستان و دیگر گروه‌های امدادی آنجا حاضر شده‌اند. پنج ساعت زمان می‌برد تا امدادگران و گروه‌های نجات در صورتی که هوا مساعد شود خود را به آنجا برسانند. این منطقه کوهستانی دارای 40 قله است. عرض منطقه کوهستانی صد کیلومتر است.

صدای انفجار مهیب

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز به جام‌جم گفت: در پی سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، جلسه ستاد بحران تشکیل شد. بخشدار پادنای سمیرم همراه گروه‌های امداد در جلسه حاضر شدند تا موضوع را از نزدیک مورد بررسی قراردهند. با توجه به شرایط جوی، امکان جست‌وجو با بالگرد وجود نداشت.

وی افزود: افراد محلی اعلام کرده‌اند در منطقه صدای مهیب برخورد هواپیما را با کوه دنا شنیده‌اند. اما این موضوع تائید نمی‌شود و باید مورد بررسی قرار گیرد . هنوز اطلاعات کاملی از دلایل سقوط این هواپیما نداریم، اما چیزی که مشخص است، این هواپیما با 66 سرنشین درمنطقه برفی پادنای سمیرم سقوط کرده است.

سلیمی گفت: علت سقوط این هواپیما هنوز مشخص نیست؛ بنابراین سازمان هواپیمایی باید در این باره اظهار نظر کند. در ادامه، مجلس هم درباره علت این حادثه تحقیق خواهد کرد و نتایج به مردم اعلام می‌شود.

380 نیروی امدادی در منطقه

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره عملیات جست‌وجو گفت:
70 کوهنورد متخصص به منطقه سقوط هواپیما در پادنا اعزام شدند. تیم‌های امداد و نجات نیز به منطقه رفتند. با توجه به کولاک، برف، کاهش دید، مه‌آلودگی و صعب‌العبور بودن منطقه، دسترسی به محل دشوار است.همچنین تیم‌های جمعیت هلال‌احمر، نیروی انتظامی، سپاه و بالگردها در منطقه حضور دارند.

وی افزود: شامگاه یکشنبه جلسه‌ای در منطقه پادنا برگزار و اطلاعات دقیق در مورد دسترسی و شیوه عملیات بررسی شد . 380 نفر از عوامل متخصص امدادی در منطقه حضور دارند.

پس از این سانحه،تیم‌های ویژه تشخیص هویت پلیس آگاهی هم برای شناسایی هویت جان‌باختگان حادثه سقوط پرواز تهران - یاسوج به محل حادثه اعزام شدند. این تیم‌ها به محض یافتن پیکرها، کار تشخیص هویت را انجام می‌دهند.

حوادث مشابه

خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد، هواپیمای ای.تی.آر آسمان که یکشنبه حوالی سمیرم سقوط کرد، اولین پروازش در سال 1993 بود، این هواپیمای ملخی چند سال در شیراز زمینگیر بود و پس از تعمیرات و اورهال، بتازگی به پرواز درآمده بود.

این هواپیما اوایل ماه جاری نیز به دلیل نقص فنی یکی از پروازهای خود را نیمه‌تمام گذاشته است. این هواپیما در حالی صبح امروز با رشته کوه دنا برخورد کرد که روز 5 بهمن امسال نیز با مشکلی فنی مواجه شده بود. پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان که با همین مدل از هواپیما انجام می‌شده پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد در میانه راه با نقص فنی مواجه می‌شود و باردیگر به تهران باز می‌گردد.این هواپیما پس از برطرف شدن نقص فنی به پرواز خود ادامه می‌دهد تا این‌که صبح دیروز بر اثر برخورد با کوه دنا سقوط می‌کند و 66 سرنشین خود را به کام مرگ فرو برد.

علت احتمالی سانحه

دیوید لیرمونت، متخصص ایمنی پرواز و خلبان سابق از لندن نیز درباره علت این سانحه به شبکه الجزیره گفت: وضعیت جوی در کوهستانی که این هواپیما سقوط کرده، بسیار بد است. به نظر می‌رسد این هواپیما در حال کم کردن ارتفاع به سوی مقصد بوده است و در موقعیت اشتباهی قرار داشته که به کوه برخورد می‌کند.

وی افزود: اساسا این مسأله ناشی از اشتباه ناوبری است و هواپیمایی که به کوهستان پوشیده از ابر برخورد می‌کند مانند کشتی است که به صخره برخورد می‌کند.

به گفته لیرمونت، هواپیمایی که سقوط کرده، مدلی بوده که بخوبی امتحانش را پس داده بود اما این شرکت هواپیمایی با سوانح هوایی در ایران بیگانه نبوده است. شرکت هواپیمایی آسمان پروازهای زیادی در مناطقی که پرواز در آنها دشوار است، انجام می‌دهد و به همین دلیل در معرض ریسک بیشتری قرار می‌گیرد.

احتمال سقوط 200 هواپیمای دیگر

آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دیروز گفت: در حوزه حمل و نقل هوایی به 500 هواپیما نیاز داریم. امروز ناوگان هوایی ما دارای 200 هواپیمای فرسوده با عمر بالای 20سال است که احتمال دارد هر لحظه دچار مشکل شوند. هرچند مشکل فرسودگی فقط مختص به ناوگان هوایی نیست و در سیستم جاده‌ای و ریلی نیز همین معضل گریبانگیر ماست.

وی افزود: اگر بخواهیم در یک دوره پنجساله به یک میانگین برسیم به بودجه‌ای 28 میلیارد دلاری نیاز داریم که این رقم امروز وجود ندارد.برای بازسازی ناوگان هوایی به 50 میلیارد دلار بودجه لازم است این در حالی است که کل بودجه کشور صد میلیارد دلار است.

پس از ده ساعت عملیات جست‌وجو به خاطر تاریکی هوا و برودت، عملیات متوقف شد تا صبح دوشنبه از سر گرفته شود. تیم های امدادی امیدوارند در عملیات امروز بتوانند از بالگرد استفاده کنند.

66 نحس

عدد 66 برای سوانح هوایی اصفهان عددی آشناست. سال 1373، هواپیمای فوکر 28 در کوه‌های اصفهان سقوط کرد و 66 سرنشین آن کشته شدند. 29 بهمن امسال هم هواپیمای ای.تی.آر72 با 66 سرنشین در کوه‌های اصفهان سقوط کرد.

66 مسافر آسمان

اسامی کامل مسافران هواپیمای ای.تی.آر آسمان که دیروز در حوالی روستای بیده در 140 مایلی یاسوج سقوط کرد، به شرح زیر است:

1.خلیل آهنگران

2. احمد چرمیان

3. سیدرضا فاطمی‌‌طلب

4. علیرضا جامه‌نی

5. سکینه کاظمیان‌‌ور

6. اردشیر راد

7. سیدبهزاد سیادتی

8. سید کرم‌ا... صالحی‌پرور

9. حامد امیری

10. محمد فهیمی‌هنزایی

11. ابوالقاسم فرهمندی

12. مهدی جاویدپور

13. عبدالاحد مرادی

14. سلمان آذری

15. فاطمه دالوند

16. کوثر هردانی

17. محمد کبیریان

18. علیرضا کلهر

19. حامد مهدوی

20. مژگان نظری

21. جلال امیدی‌پور

22. حسین رستمی

23. مریم عابدی

24. احمد انوری

25. محمد برزگری

26. رویا داخته

27. مجید اسلامی

28. مهدی قرالی

29. حسن‌رضا قرلاقی

30. ژیلا قلی‌پور

31. زهرا ایمانی‌مهر

32. عبدالرضا کردی

33. محمد نجات

34. سیدنقی نشاطی‌فر

35. محمدصادق نوری

36. امیر پورشابان

37. رحمت‌ا... صالحی‌پرور

38. بهروز شریف کاظمی

39. پریسا سوهانی

40. شهبد یاری‌پور (خردسال)

41. شاهپور یاری‌پور

42. غلامعلی احمدی

43. میلاد علی‌پور

44. محسن الله‌ویران‌زاده

45. افشین انصاری

46. سیدایلیا دانشی

47. سیدطاها دانشی

48. محمد عیدی‌نیا

49. علی فرزانه

50. حمید هداوند‌خانی

51. عزت‌ا... حق‌شناس

52. ابراهیم جعفریان سی‌سخت

53. نرگس خوبانی

54. علی ناجمامی‌سخوی‌دی

55. محمد نجات‌صداقت

56. مصطفی رضایی

57. سیدابراهیم ساداتی

58. محسن سمیعی‌نصرآبادی

59. محسن تقی‌پور

60. علی زارع

اسامی گروه پروازی حجت‌ا... فولاد، کاوه خلیلی، محمدحسین فرسنگی و بهنام رضایی‌نیارکی است. همچنین اسامی امنیت پرواز، محمود بهشتی و فرهاد معصومی است.

دستور رئیس‌جمهور

حجت‌الاسلام روحانی به وزیر راه و شهرسازی دستور داد، با تشکیل ستاد بررسی سانحه علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریع گزارش کند.

وزیر راه و شهرسازی پس از بررسی های اولیه با بیان این که لاشه هواپیمای سانحه دیده هنوز پیدا نشده است، گفت: به محض وقوع این سانحه بلافاصله طبق قانون ایکائو، ستاد بررسی سانحه با 11 کارگروه تشکیل شد و ابعاد مختلف سانحه از نظر فنی، شرایط جوی و غیره در حال بررسی است. با شرکت ای.تی.آر به عنوان کمپانی سازنده هواپیما تماس گرفتیم تا نماینده آنها نیز به ایران اعزام شود و نظرات خود را درباره این حادثه
به ما اعلام کند.

جنجال یک موبایل

ظهر دیروز دوست یکی از مسافران پرواز 3704 هواپیمایی آسمان اعلام کرده بود وقتی با تلفن همراه دوستش تماس گرفته، تلفن او روشن بوده است. همین باعث شد موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

عبدالحسین افتخاری، رئیس مخابرات کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: تلفن همراه یکی از مسافران زنگ می‌خورد و با توجه به این مسأله احتمال دارد هواپیما در محدوده کوه سیاه سمیرم سقوط کرده باشد. اما به طور قطع نمی‌توان گفت روشن بودن تلفن همراه دلیلی بر زنده بودن مسافری است. در حالی این موضوع مطرح شده که معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان اعلام کرد، محلی که تصور می‌شد سیگنال‌های تلفن همراه از آن ارسال می‌شود را جست‌وجو کردیم، اما نشانه‌ای یافت نشد.

منطقه میان بیش از 30 تیم از هلال احمر تقسیم شده و عملیات جست و جو در حال انجام است.

چشم انتظار در فرودگاه

پس از اعلام خبر سقوط پرواز تهران –یاسوج، خانواده مسافران هواپیما به فرودگاه مهرآباد و یاسوج رفتند تا پیگیر وضعیت مسافران باشند. خانواده‌هایی که برای استقبال از مسافران خود به فرودگاه یاسوج رفته بودند، وقتی از ناپدید شدن هواپیما با خبر شدند، چشم به تلویزیون سالن دوختند تا آخرین خبرها را از شبکه خبر پیگیری کنند. پس از هر مصاحبه‌ای که احتمال مرگ مسافران را تائید می‌کرد، صدای شیون و زاری فضای سالن را پر می‌کرد. مرد میانسال، پدر و برادرش مسافران این پرواز بودند. می‌گوید: صبح ساعت 7 و 50 دقیقه با برادرم صحبت کردم. سوار هواپیما شده و روی باند فرودگاه بودند. برادرم گفت، تا دقایقی دیگر هواپیما پرواز می‌کند. بعد از آن چند بار با تلفنش تماس گرفتم که خاموش بود . بعد از شبکه خبر شنیدم هواپیما ناپدید شده است.

زن میانسال با بی‌تابی سراغ دخترش را می‌گیرد . دخترش مسافر این پرواز بود. او گفت: دخترم برای کاری به تهران آمده بود. صبح برادرم او را به فرودگاه رساند. قرار بود حدود ساعت 9 و 15 دقیقه به یاسوج برسند. از ساعت 9 و 30 دقیقه شروع به زنگ زدن به تلفن همراهش کردم اما جوابی نداد. با برادرم تماس گرفتم که گفت، احتمالا پرواز تاخیر داشته است. دلم آرام و قرار نداشت به همین خاطر راهی فرودگاه شدم. در میان راه بودم که برادرم تماس گرفت و خبر سقوط هواپیما را داد. تا زمانی که لاشه هواپیما پیدا نشود من به زنده بودن دخترم امید دارد.

خلیل آهنگران، رئیس اداره هماهنگی اداره کل نظارت و ارزیابی آموزش دانشگاه آزاد اسلامی و سید رضا فاطمی طلب و احمد چرمیان از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که برای انجام ماموریت اداری عازم یاسوج بودند در سانحه پرواز هواپیما ای.تی.آر72 و برخورد با کوه دنا جان باختند.

علیرضا کردی، مدیر فرهنگسرای رسانه تهران هم از مسافران این پرواز بود. یکی از همکارانش درباره علت سفر او به یاسوج گفت: وی دکترای روان‌شناسی داشت و از دو سال پیش مدیریت فرهنگسرا را به عهده گرفته بود. او روز یکشنبه برای شرکت و سخنرانی در جلسه‌ای راهی یاسوج شد که به علت سقوط هواپیما جانش را از دست داد.

خلبان فولاد منجی من و 59 نفر دیگر بود

17 آذر سال 92، کاپیتان حجت ا.. فولاد ، خلبان پرواز یاسوج تهران بود که دقایقی پس از برخاستن از زمین ، یکی از موتورهای از کار افتاد. خلبان با مهارت خود توانست هواپیما را با 60 مسافر سالم به فرودگاه بازگرداند.

زن جوانی که یکی از مسافران این پرواز بود درباره آن روز به جام‌جم گفت: من پاییز سال 92به تنهایی به یاسوج سفر کردم. هنگام برگشت به تهران سوار هواپیمای توپولف شدم که حجت‌ا... فولاد خلبان آن بود. هشت دقیقه از شروع پرواز نگذشته بود که هواپیما دچار نقص فنی شد. همه وحشت‌زده بودیم و جیغ و فریاد می‌زدیم. نگران بودیم و مرگ را مقابل چشمان خود دیدیم. خلبان فولاد با مسافران شروع به صحبت کرد. سعی می‌کرد ما را آرام کند. می‌گفت هیچ اتفاقی نمی‌افتد و ما را به سلامت به مقصد می‌رساند. وضعیت هواپیما را هر لحظه به مسافران گزارش می‌کرد. حرف‌های خلبان به ما امید می‌داد و کمی از ترسمان کم می‌کرد.

احمدی ادامه داد: بعداز دقایقی متوجه شدیم بال‌های هواپیما دچار مشکل شده و دو موتور آن نیز از کار افتاده است. خلبان همچنان سعی می‌کرد به ما امید دهد و ترس را از ما دور کند. سرانجام او با تمام مهارتی که داشت توانست هواپیما را با وجود این اتفاقی که برایش رخ داده بود، سالم به باند فرودگاه یاسوج برساند. او نجات‌دهنده من و بقیه مسافران شد و ما را از حادثه تلخی که در انتظارمان بود دور کرد.

وی افزود: باورمان نمی‌شد زنده مانده‌ایم. همه مسافران و گروه پروازی به شهر شیراز منتقل شدیم و از آنجا همراه خلبان فولاد و گروه پروازی اش سوار هواپیمای پرواز شیراز ـ تهران شدیم و ساعاتی بعد به مقصد رسیدیم. سه سال ازاین ماجرا گذشت وآن روز، هیچ وقت از ذهنم دور نشد تا این که صبح یکشنبه خبری دریافت کردم که نشان داد هواپیمای تهران ـ یاسوج سقوط کرده است. وقتی عکس و اسم کاپیتان فولاد را دیدم، شوکه شدم.

معجزه پرواز

همیشه دیر رسیدن به فرودگاه و جا ماندن از پرواز باعث ناراحتی مسافران خواهد شد اما فرهاد آرامش‌نیا باید جا ماندن از پرواز را معجزه‌ای برای زندگی دوباره خود بداند. او مسافر شصت و یکم پرواز تهران ـ یاسوج بود که دیروز از پرواز جا ماند. او پس از اطلاع از سقوط هواپیما گفت: خدا خیلی به من لطف کرده ولی با تمام وجودم برای عزایزان از دست رفته غمگینم.

شامگاه دیروز هم اعلام شد ، شهردار سردشت زیدون هم مسافر این پرواز بود که از پرواز جاماند.

کرامت نرگس نژاد یکی از مسافران پرواز دیروز هواپیمای سقوط کرده تهران- یاسوج بود که نامش نیز در لیست 60 نفره بوده و بلیت خود را نیز باطل نکرده بود ولی در آخرین لحظات از مسافرت با این هواپیما منصرف شد. نرگس نژاد با تأیید این خبر به ایرنا گفت: در حالی که نام اینجانب در لیست 60 نفره پرواز امروز هواپیمای تهران - یاسوج به شماره 3704 بود اما با توجه به شرایط نامساعد جوی و اطلاعاتی که از سایت هواشناسی کشور گرفتم با احتمال لغو پرواز به فرودگاه مهرآباد نرفتم.حتی راننده شرکت نیز ساعت 6 و 30 دقیقه بیرون منزل منتظر من بود و اصرار بر دیر شدن می‌کرد اما با مراجعه به سایت هواشناسی و پیش بینی وضعیت نامناسب این احتمال را ‌دادم که به‌طور حتم این پرواز لغو می‌شود.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3187598314368779622


نوشته شده در   دوشنبه 30 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode