ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 آذر 1400     |     کد : 197354

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

ترویج ارزش‌های فرهنگی مستلزم به‌کارگیری ابزارهای هنری است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر ضرورت تدوین فیلمنامه‌های قرآنی گفت: باید از همه ابزار مؤثر هنری و رسانه‌ای برای تولید، توسعه و ترویج آثار ارزشمند فرهنگی بهره گرفت.

 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر ضرورت تدوین فیلمنامه‌های قرآنی گفت: باید از همه ابزار مؤثر هنری و رسانه‌ای برای تولید، توسعه و ترویج آثار ارزشمند فرهنگی بهره گرفت.

ورود مضامین قرآنی به فیلم‌ها یک ضرورت استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در دیدار با مدرسان و مدیران استانی نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین که شامگاه گذشته، ۴ آذرماه در مجتمع فرهنگی و تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه بنده به عنوان مسئول سازمان تبلیغات اسلامی این است که در نظام اولویت‌هایم نگاه، معرفت و گفتمان قرآنی وجود داشته باشد، اما این موضوع محفل می‌خواهد. از محفل‌ها و جلسات قرآنی تصاویر جذاب و زیبا ساخته نشده است؛ اینکه فیلم قرآنی ساخته شود یا مضامین قرآنی به فیلم‌ها وارد شود یک ضرورت است. هر ابزار موثر هنری و رسانه‌ای باید به کار گرفته شود تا کارهای ارزشمند فرهنگ رایج شود. ما نیز وظیفه خود را جدی گرفته‌ایم و کوتاهی نمی‌کنیم و در برنامه‌ها نیز بانوان در اولویت ما قرار دارند.

حسینی، از فعالان قرآنی استان گلستان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در دیدارهای مختلفی که با جامعه قرآنی دارند، از کلیدواژه انس با قرآن خیلی استفاده می‌کنند و این را تعریف می‌کنند که منظور از انس با قرآن چیست. ایشان توضیح می‌دهند که منظور از انس با قرآن این است که به صورت مداوم به تلاوت آیات قرآن بپردازیم و همراه آن فهم آیات، تدبر در آیات، کشف رازها و پیام‌ها و عمل به دستورات قرآن کریم را نیز در دستور کار قرار دهیم. این تعریف دقیقا تعریف حاملان قرآن است اما به آن حافظان قرآن می‌گوییم، درحالیکه احادیث اهل‌بیت(ع) برای ما تعریف کرده که حامل قرآن کسی است که به نزول قرآن و قلب نبی‌مکرم اسلام ایمان دارد، قرآن را می‌خواند، آن را می‌فهمد و به احکام آن عمل می‌کند. این تعریف حامل قرآن است، یعنی نتیجه انس دائمی با قرآن را می‌شود تربیت حاملان قرآن که اشراف امت پیامبر(ص) هستند.
دلیل نتیجه ندادن کارهای فرهنگی، متزلزل بودن معادباوری است

وی افزود: بر این اساس سوال پیش می‌آید برای تحقق اهداف ارزشمندی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که مقدمه و زمینه رسیدن به آرمان بزرگ تمدن نوین اسلامی است، آیا راهی به غیر از مانوس‌شدن آحاد جامعه با قرآن کریم وجود دارد؟ آیا می‌شود راه دیگری را برای این امر متصور شد؟ در روز افتتاحیه همایش در خدمت آقای حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بودیم و ایشان می‌گفت چندسالی این سوال ذهنم را درگیر کرده بود که چرا این مقدار کار فرهنگی انجام می‌دهیم، اما نتیجه آن‌چنانی گرفته نمی‌شود؟ او می‌گفت خدمت آقای رحیم‌پور ازغدی رسیده بودیم و این سوال را از ایشان پرسیدم که آقای رحیم‌پور نیز گفت این سوال سال‌ها در ذهنم بوده و از علامه مصباح یزدی سوال کردم. ایشان نیز گفته بود که نزدیک به ۳۰ سال است این سوال در ذهنم وجود دارد که چرا از کارهای مختلفی که انجام می‌شود نتیجه لازم را نمی‌گیریم. بعد علامه مصباح یزدی خودشان جواب دادند که یکی از علت‌های اصلی آن، این است که مرگ‌اندیشی و معادباوری در مردم ما خیلی کم و متزلزل است.

حسینی خاطرنشان کرد: حال باید پرسید که بهترین راه برای این که مداوم به یاد آخرت باشیم، راهی غیر از تلاوت مداوم، مانوس بودن، باور و ایمان به قرآن وجود دارد یا خیر. آیا سبک زندگی اسلامی و قرآنی ما به غیر از انس با قرآن امکان‌پذیر است یا خیر. مسیر کاملا مشخص است و باید گفت اکنون مهم‌ترین کار فرهنگی در جامعه و کشور ما پرداختن به قرآن است. تقاضای من از حجت‌الاسلام قمی این است که به عنوان متولی سازمان تبلیغات اسلامی و موثر در تمام دستگاه‌های فرهنگی، انقلابی در این حوزه ایجاد شود، چراکه اگر می‌خواهیم در گام دوم انقلاب موفق شویم، باید محور تمام فعالیت‌های کشور موضوع قرآن شود. این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی و تقویت ستاد عملیاتی سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن کشور دارد.
دانشجویان با مبانی قرآنی آشنا نیستند

خانم معصومی اصل، رئیس هیئت اندیشه‌ورز استان البرز نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری واقعا مورد نیاز است که در تمام زمینه‌ها، خصوصا پس از جنگ نرمی که آغاز شده حرکت جدیدی آغاز شود تا به صورت مجاهدانه پیش برویم. زمینه تربیت مربیان قرآن در سراسر کشور کم نیست و محافل قرآنی بسیاری وجود دارد، اما یک آیه از قرآن که انسان را به حرکت در بیاورد در عمل ما وجود ندارد. تاکنون از قرآن فقط برای تلاوت استفاده می‌شده، درحالیکه نباید این‌طور باشد و به نظرم باید تسریع در حرکت داشته باشیم.

وی افزود: تشکیل هیات اندیشه‌ورز بانوان کار بسیار خوبی بود، اما به حد کافی پایان‌نامه‌هایی که در قفسه‌های حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مکتوب مانده‌اند و خاک می‌خورند وجود دارد، درحالیکه آن‌ها به خوبی پیاده نشده‌ است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که در هیئت اندیشه‌ورز بانوان یک سیستم ایجاد شود تا به صورت عملیاتی پیش برویم. همچنین ناچار هستیم که کار را از بانوان شروع کنیم، چراکه صلاح و فساد یک مملکت به دست بانوان آن است و این حقیقتی است که دشمن آن را به خوبی متوجه شده است. آن‌ها خانواده و در خانواده مادر را نشانه می‌گیرند تا اجتماع را به‌هم بریزند.

کریم‌پور، دیگر فعال قرآنی استان همدان نیز با اشاره به فعالیت‌های قرآنی انجام شده در همدان عنوان کرد: مکتب امام زمان(عج) در همدان در سال ۱۳۴۳ یعنی ۵۷ سال پیش راه‌اندازی شد تا برای کودکان و نوجوانان جلسات خانگی قرآن برگزار شود. در این جلسات آموزش در پنج مقطع نماز و احکام، روخوانی، روان‌خوانی و تجوید وجود داشت و باید آن‌ها پس از یادگیری، مواردی که آموخته بودند را برای جمعی ارائه می‌دادند. این جلسات ادامه داشت تا اینکه در زمان انقلاب اسلامی ۴۰۰۰ نفر آموزش دیدند، جلسات پویایی خود را حفظ کرد و پایان هرجلسه آموزش نظامی داده می‌شد. از بین‌ آن‌ها نیز حداقل ۱۵۰ نفر از مربیان به شهادت رسیدند. پس از آن‌ سال‌ها اکنون نیز با شروع کرونا آموزش‌های این مکتب به صورت مجازی ادامه یافته و در دوران کرونا به افراد برتر که در کلاس‌های مجازی حضور داشتند جوایزی را اهدا می‌کردیم. درحال حاضر نیز دارای ۱۵۰ جلسه و ۳۵۰۰ نفر هستیم.
کثرت‌گریزی در کارها مدنظر قرار گیرد

خانم حسن‌زاده، رئیس هیئت اندیشه‌ورز استان مازندران نیز در ادامه این نشست بیان کرد: با اینکه ۸۰درصد از مخاطبان قرآنی در کشور را بانوان تشکیل می‌دادند و اشتیاق برای فعالیت داشتند، اما هیچ تشکلی وجود نداشت و ایجاد هیئت اندیشه‌ورز بانوان باعث شد حضور مجاهدانه در بخش ایده‌پردازی، اندیشه‌ورزی و تحقق سبک زندگی قرآنی را شاهد باشیم.

تیموری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز استان لرستان نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: اگر بخواهیم کار انجام دهیم باید مشکل جامعه امروزی را حل کنیم. ۲۳ اداره جمهوری اسلامی کار فرهنگی انجام می‌دهند اما هیچ‌کدام کارساز نمی‌شوند. ۱۸ اداره بازرسی و نظارت می‌کند اما دزدی و اختلاس بیشتر می‌شود. حکمرانی پیشرو در جهان و جمهوری اسلامی یک حلقه مفقوده دارد و برای اینکه بار از دوش امثال حجت‌الاسلام قمی برداشته شود، باید حلقه‌های میانی قوی شوند. باید برنامه‌های کلان از کثرت‌زایی فرار کند و کثرت‌گریز شویم، چراکه سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است.


نوشته شده در   جمعه 5 آذر 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode