ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 دي 1399     |     کد : 194549

روز شمار تاريخ

شنبه6دی1399-10جمادی الاول 1442-26دسامبر2020

درگذشت آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)

درگذشت آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)

درگذشت آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)
آيت‏اللَّه ميرزا احمد كفايي فرزند استاد بزرگ، آخوند ملا محمد كاظم خراساني، در نجف اشرف ديده به جهان گشود و پس از تحصيل مقدمات و سطوح عاليه، از محضر پدر ارجمندش، آخوند خراساني و ديگر بزرگان حوزه علميه نجف بهره‏مند گرديد. وي پس از فوت پدرش به مشهد مقدس عزيمت نمود و در مسجد گوهرشاد به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال ورزيد. اين عالم رباني سرانجام در ششم دي ماه 1350 برابر با هشتم ذي قعده 1391 قمري بدرود حيات گفت و در آستان مقدس رضوي مدفون گرديد. حاشيه بر كفايةُالاصول از آثار وي مي‏باشد.

فات "امام بيهقي" از مشاهير محدثين و حافظ قرآن(458 ق)

وفات "امام بيهقي" از مشاهير محدثين و حافظ قرآن(458 ق)
ابوبكر فخرالزَّمان احمد بن حسن، معروف به امام بيهقي از مشاهير محدثين، حافظ، زاهد و در علوم گوناگون داراي دستي توانا بود. به جهت تحصيل احاديث و سنن نبويّه به بلاد بسياري سفر كرد. او را بر امام شافعيان به واسطه‏ي تأليفات خود حقّي روشن است. بيهقي در 458 قمري در نيشابور وفات يافت و جنازه‏اش را براي دفن به بيهق(نزديك نيشابور) انتقال دادند. الاربعين، الاسماء و الصفات، الاعتقاد، البعث و النشور، از جمله آثار اوست.

كشته شدن "خسروپرويز" پادشاه مغرور سلسله‏ ي ساسانيان(7 ق)

خسرو پرويز از سلاطين ساساني است كه در مدائن مي‏زيست و از سال 590 ميلادي - بيست سالگي حضرت محمد(ص) - به مدت 38 سال بر ايران حكومت كرد. وي در عصر پيامبر اسلام(ص) مي‏زيسته و حضرت طي نامه‏اي، او را به اسلام دعوت نمود. اين پادشاه مغرور نامه‏ي پيامبر اكرم(ص) را پاره كرد و به نماينده‏ي خود در يمن، دستور دستگيري پيامبر را داد. هنگامي كه فيروز، نماينده خسرو پرويز به حضور پيامبر رسيد گفت: خداوندگارم، خسرو، مرا فرموده كه تو را به نزد او ببرم. حضرت فرمود: خداي من، مرا خبر داد كه ديشب خداي تو به قتل رسيده است. پس از چندي خبر قتل خسرو پرويز و جانشيني پسرش، شيرويه، به مدينه رسيد و فيروز و همه‏ي همراهانش به اسلام گرويدند.

آغاز رياست جمهوري "اليوركرامْوِل" تنها رئيس جمهور انگلستان (1653م)(ر.ك: 3 سپتامبر)

آغاز رياست جمهوري "اليوركرامْوِل" تنها رئيس جمهور انگلستان (1653م)(ر.ك: 3 سپتامبر)
الیور کرامول (به انگلیسی: Oliver Cromwell) (۱۵۹۹-۱۶۵۸) تنها رئیس جمهور بریتانیا بود. در ۱۶۴۲ جنگ‌های داخلی انگلستان بین طرفداران پارلمان و سلطنت‌طلب‌های هوادار شاه چارلز اول آغاز شد.ارتش پارلمان‌گراها که به‌خوبی توسط توماس فیرفکس و اولیور کرامول سازماندهی شده‌بودند موفق به شکست سلطنت‌طلب‌ها طی دو نبرد مارستن مور در ۱۶۴۴ و نیزبی در ۱۶۴۵ شدند.چارلز اول دستگیر و پس از تحمل بیش از دو سال زندان در ژانویه ۱۶۴۹ گردن زده شد. با اعدام پادشاه، اولیور کرامول اعلام جمهوری کرد و خود را رئیس جمهور نامید اما چون با مقاومت مجلس اعیان روبرو شد مجلس را منحل کرد و روی در آن نوشت «اجاره داده می‌شود». جمهوری او، که با جمهوری‌های متداول امروزی متفاوت بود و بیشتر به دیکتاتوری شباهت داشت، تشکیل شده بود از سه کنسول، سه اسقف، سی نماینده پارلمان که همه آنها را وی تعیین کرده بود و در راس همه آنها خود کرامول قرار داشت. وی عده زیادی از مخالفانش را گردن زد. پرونده جمهوری انگلستان با مرگ وی تا کنون بسته است.


 
 


نوشته شده در   شنبه 6 دي 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode