ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 فروردين 1398     |     کد : 187416

روزشمار تاریخ

یکشنبه25فروردین1398-8شعبان1440-14آوریل 2019

روز بزرگداشت ادیب و عارف شهیر "شیخ فرید الدین عطار نیشابوری"

روز بزرگداشت ادیب و عارف شهیر "شیخ فرید الدین عطار نیشابوری"

شیخ فریدالدین محمد بن ابراهیم نیشابوری مشهور به عطار، شاعر و عارف نام آور ایرانی در قرن ششم و آغاز قرن هفتم هجری است. وی در ابتدا شغل عطاری داشته و پس از تغییر حال، در سِلک صوفیان و عارفان درآمد. عاقبت پس از سفرهای متعدد، در زادگاه خود رحل اقامت افکند. عطار به حق از شاعران بزرگ متصوفه است که کلام ساده و گیرنده او با عشق و شوقی سوزان همراه می‏باشد. زبان نرم و گفتار دل انگیزش که از دلی سوخته و عاشق و شیدا بر می‏آید، حقایق عرفانی را به نحوی خاص در دل‏ها جایگزین می‏سازد. غیر از دیوان مفصّل عطار، مثنوی‏های متعدد او مانند اسرارنامه، الهی‏نامه، مصیبت‏نامه، خسرونامه، سی‏فصل و لسان‏الغیب و... مشهورند. معروفترین مثنوی‏های عطار، منطق‏الطیر نام دارد و کتاب تذکرة الاولیاء در بیان مقامات عرفا نیز از آثار مشهور منثور اوست.
عملیات نامنظم فتح 5 در شمال سلیمانیه توسط سپاه پاسداران (1366ش)

عملیات نامنظم فتح 5 در شمال سلیمانیه توسط سپاه پاسداران (1366ش)

عملیات نامنظم فتح 5 با رمز مبارک یا صاحب الزمان(عج) در منطقه ماووت در استان سلیمانیه عراق با هدف انهدام مراکز نظامی دشمن صورت گرفت. رزمندگان تحت فرمانده قرارگاه رمضان، متشکل از سپاه پاسداران و معارضین کُرد عراقی، با عبور از کوهستان‏های صعب العبور، خود را به اهداف از پیش تعیین شده رساندند و بعثیان را مورد تهاجم قرار دادند. در این عملیات علاوه بر آزادی‏سازی چندین ارتفاع مهم منطقه و انهدام پایگاه‏های دشمن، حدود 1200 نفر از مزدوران بعث کشته و زخمی شدند و 300 تن دیگر به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

اعتراف صریح بغداد به استفاده از سلاح‏های شیمیایی در طول جنگ (1367 ش)

در حالی که در طول جنگ هشت ساله، جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به استفاده عراق از سلاح‏های شیمیایی علیه رزمندگان اسلام به مجامع بین‏المللی شکایت برده و گروه‏هایی برای بررسی و تحقیق اعزام شده بودند، با این حال، عراق از تأیید و یا تکذیب استفاده از این سلاح‏ها خودداری می‏کرد. تا این که در این روز، در حالی که جنگ به شدت بین دو طرف ادامه داشت، عراق رسماً به استفاده از سلاح‏های شیمیایی شامل گازهای سمی و خطرناک خردَل و اعصاب علیه اهداف نظامی و غیرنظامی اعتراف نمود.

ولد "ابن روميه" محدّث و گياه شناس مسلمان(561 ق)

ابوالعباس احمدبن محمد اِشبيلي معروف به ابن روميّه محدث، گياه‏شناس و داروشناس مسلمان در شهر اشبيليه، پايتخت مسلمانان در اندلس به دنيا آمد. پس از تحصيلات مقدماتي، از دانشمندان و محدثان بزرگ عصر خود، حديث فراگرفت و همزمان با تحصيل علوم ديني، به پژوهش در علم گياه‏شناسي نيز همّت گماشت. ابن‏روميّه علاوه بر مطالعه و شناخت ويژگي‏هاي گياهان و انجام سفرهاي تحقيقاتي در اين زمينه، كتاب‏هايي نيز تأليف كرد كه مقاله في تركيبِ الادويه و تفسير اسماءِ الادويةِ المفرده از آن جمله‏اند. وفات ابن روميّه در سال 637 ق در 76 سالگي واقع شد.
تولد "كريستين هويْگِنْسْ" فيزيك‏دان و رياضي‏دان بزرگ هلندي (1629م)

تولد "كريستين هويْگِنْسْ" فيزيك‏دان و رياضي‏دان بزرگ هلندي (1629م)

كريستين هويْگِنْسْ فيزيك‏دان و ستاره شناس هلندي در 14 آوريل 1629م در لاهه پايتخت هلند به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات متوسطه وارد دانشگاه شد و در رياضيات به تحصيل پرداخت. هويگنس پس از چندي به اخترشناسي روي آورد و چون وسايل و ابزار او كهنه و غيرقابل استفاده بودند،تصميم گرفت كه عدسي‏هاي دوربين خود را به تنهايى بسازد. او با تغييرات تازه و جالبي كه در دوربين نجومي داد موفق شد هاله ناشناخته‏اي را كه دور سياره زحل را گرفته و پيش از اين، گاليله از آن نامبرده بود، كشف كند و ثابت كرد اين هاله به شكل حلقه پهن و بزرگي سياره زحل را در برگرفته است. هويگنس هم‏چنين ساعت پاندولي را اختراع كرد و با توصيف كار آن به شهرت زيادي رسيد. با اختراع اين ساعت در سال 1657م، مدت زمان حركت ستارگان و خورشيد براي نخستين بار معلوم شد و هم‏چنين از اين ساعت در امور كشتيراني و دريانوردي استفاده گرديد. با اين حال ساختمان ساعت پاندولي كامل نبود و جاذبه زمين از دقت آن مي‏كاست. هويگنس براي رفع اين مشكل تحقيقات زيادي انجام داد و پس از مدت‏ها مطالعه درباره مكانيزم‏هاي مختلف، فنر مارپيچي ساعت را ساخت. هويگنس علاوه بر اختراع ساعت پاندولي، پژوهش با ارزشي روي پديده نور انجام داد و نظريه‏اي نيز مطرح نمود. بر اساس اين نظريه، نور از موج‏هاي زيادي تشكيل شده و اين موج‏ها را مي‏توان به موج‏هاي صوتي يا موج‏هاي روي آب تشبيه كرد با اين تفاوت كه موج‏هاي نوراني برخلاف موج‏هاي صوتي مي‏توانند ازخلاء عبور كنند. اين نظريه در آن زمان بحث‏هاي فراواني را برانگيخت، با اين حال نظريه هويگنس در حدود دويست سال به دست فراموشي سپرده شد تا اينكه بعدها ثابت شد كه اين نظريه به حقيقت نزديك‏تر و درك آن آسان‏تر است. هرچند امروزه دانشمندان پي برده‏اند كه نور هم داراي خاصيت موجي است و هم ذره‏اي، و اين دو هرگز نمي‏توانند از هم جدا باشند. شهرت هويگنس فقط به خاطر نظريه‏اش درباره ماهيت امواج نور نيست. او اخترشناس برجسته‏اي بود و اسباب‏ها و دستگاه‏هاي نوري زيادي را اختراع كرد كه اختراع ميكرومتر يا ريزسنج براي اندازه‏گيري قطر ظاهري سيارات از آن جمله است. وي هم‏چنين ماشين فشار هوا و ميزان الهوا را نيز تكميل كرد و براي اولين بار، با هواسنج، ارتفاعات را اندازه‏گيري نمود. كريستين هويگنس سرانجام در سال 1695م در 66 سالگي درگذشت.

ترور "آبراهام لينكُلْن" شانزدهمين رئيس‏جمهور امريكا در واشينگتن (1865م)

آبراهام لينْكُلْنْ شانزدهمين رئيس جمهور امريكا در 12 فوريه سال 1809م در ايالت ايلي‏نويْزْ در خانواده‏اي فقير به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي، در رشته حقوق به تحصيل پرداخت و از آن پس به وكالت روي آورد. مدت زمان زيادي طول نكشيد كه لينكُلْنْ به يكي از بزرگ‏ترين وكلاي ايالت خود تبديل شد و از آن به بعد وارد فعاليت‏هاي سياسي گرديد. او در سال 1847م به نمايندگي كنگره امريكا انتخاب شد و طي ده سال بعد به دليل صراحت لهجه و خطابه‏هاي سياسي مهم، در سراسر امريكا به شهرت رسيد. لينكلن در اين خطابه‏ها سخن از بشر دوستي مي‏گفت و عليه تبعيض‏هاي نژادي انتقاد مي‏كرد. وي در نهايت در مبارزات انتخابات رياست جمهوري امريكا شركت كرد و در سال 1861م به اين مقام دست يافت. در اين زمان، ميان مردم جنوب و شمال امريكا بر سر برده‏فروشي نزاع درگرفت و به صورت جنگ خونيني درآمد. لينكُلن به محض روي كار آمدن، مبارزات شديد خود را عليه تبعيضات نژادي آغاز نمود و از آرمان خود عقب نشيني نكرد. او در آغاز اين جنگ‏هاي داخلي كه به جنگ‏هاي انفصال مشهورند، پي‏درپي شكست مي‏خورد ولي با نيروي تدبير و شكيبايى خود، دشواري‏ها را به تدريج از سر راه برداشت تا اينكه با صدور اعلاميه آزادي بردگان، وعده آزادي هميشگي برده‏ها را در سراسر امريكا از تاريخ اول ژانويه 1863م اعلام كرد. پس از اين اعلاميه، جنگ‏هاي داخلي امريكا شدت يافت ولي با مقاومت لينكلن، اين قانون تصويب شد و بردگي در سراسر امريكا لغو گرديد. او هم‏چنين علاوه بر طرح ايجاد راه آهن سراسري امريكا، نزديك به 240 ميليون هكتار زمين‏هاي خالصه را نيز به كشاورزان واگذار نمود. آبراهام لينكلن سرانجام تنها چند روز پس از پايان جنگ‏هاي انفصال، در 14 آوريل 1865م و در حالي كه دور دوم از دوران رياست جمهوري خود را مي‏گذراند، توسط يكي از طرفداران بردگي در 56 سالگي به قتل رسيد. آبراهام لينكُلن را در تاريخ امريكا به عنوان فردي مي‏شناسند كه با نظام برده‏داري و اسارت سياه‏پوستان به مبارزه برخاست. اين برداشتِ همه مورخين است، اما تمامي مورخين، در زمينه علت مبارزه با برده‏داري توسط لينكُلن نظر واحدي ندارند. بعضي از آنها، همسو با تبليغات امريكايى‏ها، اين اقدام را يك حركت معنوي در جهت بازگرداندن حقوق اجتماعي و انساني سياهان مي‏دانند و بعضي ديگر كه بي‏طرفانه‏تر به حقايق مي‏نگرند، اصل مبارزه با برده‏داري را يك حركت حساب شده براي جلب اعتماد و پشتيباني قشر عظيم سياهان امريكا و به دست آوردن آراء موافق آنها در مواقعي كه به وجودشان نياز باشد، مي‏دانند. (ر.ك: 9 آوريل)


نوشته شده در   يکشنبه 25 فروردين 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode