ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 خرداد 1395     |     کد : 103507

امام خمینی(ره)؛ ابرمرد بزرگ تاریخ و الگویی جهانی

14 خرداد 1368 خورشیدی، امام خمینی بزرگمردی که نمادی از فضیلت های اخلاقی و عرفانی بود، از این دنیای فانی رخت سفر بر بست، ایشان که با درایت و هوشیاری و با یاری ملت توانستند استقلال و آزادی را برای مردمان این مرز و بوم به ارمغان بیاورند و بنیانگذار نظامی مردم سالار در ایران شوند.

14 خرداد 1368 خورشیدی، امام خمینی بزرگمردی که نمادی از فضیلت های اخلاقی و عرفانی بود، از این دنیای فانی رخت سفر بر بست، ایشان که با درایت و هوشیاری و با یاری ملت توانستند استقلال و آزادی را برای مردمان این مرز و بوم به ارمغان بیاورند و بنیانگذار نظامی مردم سالار در ایران شوند.


امام خمینی معمار بزرگ انقلاب با تشکیل نهضتی انقلابی و اسلامی در برابر استبداد و استعمار زمان ایستادند و با ایمان، اتحاد و همراهی ملت ایران، پایان بخش حکومت طاغوت شدند و با برپایی نظام جمهوری اسلامی در این سرزمین کهن آینده ای روشن را برای مردمان این دیار کهن به ارمغان آوردند.
ایشان در 1281 خورشیدی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دیده به جهان گشودند و از همان دوره کودکی با علوم دینی آشنا شدند و در سال های بعد به منظور کامل کردن دانش خویش به حوزه علمیه قم رفتند و در آنجا از محضر آیات عظام «آقا مـیـرزا محمـد علـی ادیب، سید محمد تقـی خـوانساری، سـیـد عـلی یثربی کاشانی و حاج شیخ عبدالکریـم حایری یزدی» بهره بردند.
امام(ره) پس از پایان تحصیلات خود به عنوان یکی از مجتهدان صـاحب رای در فـقـه، اصـول، فلسفه، عرفــان و اخلاق به آموزش این درس ها در حوزه علمیه قـم و نجف همت گماشتند، این عالم بزرگ برای نخستین بار مبانی نظری حکـومت اسلامـی را در سلسله درس های ولایت فـقیه در نجف بازگـو کردند و بدین شکل به مبارزه با ظلم و ستم پرداختند. با توجه به اینکه رژیم پهلوی سایه های استبداد خویش را بر کشور حاکم کرده بود، ایشان نظام شاهنشاهی را نظام استبدادی دانستند و مبارزه علیه آن را آغاز کردند. البته این مبارزه پس از تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در 16 مهر 1341 خورشیدی، به صورت جدی شروع شد و در 1342 خورشیدی با بازداشت امام خمینی به وسیله عوامل رژیم پهلوی در قـیـام سراسری روحانیان و به شهادت رساندن بسیاری از مردم در 15 خـرداد همان سال اوج گرفت و بدین گونه این قیام نقطه عطفی بر آغاز مبارزه های انقلابی ایرانیان شد.
پس از آن مواضع سرسختانه امام خمینی نسبت به لایحه کاپیتولاسیون در 21 مهر 1343 خورشیدی رژیم پهلوی را بر آن داشت تا ایشان را به ترکیه و پس از آن به نجف تبعید کنند. تبعید باعث توقف نهضت مردمی ایران نشد بلکه امام خمینی در آن شرایط نیز به روشنگری مردم نسبت به جنایت های رژیم ادامه دادند تا آنکه اعتراض های مردمی و رهبری مقتدارانه ایشان سبب شد تا آن بزرگوار پس از سال ها در 12 بهمن 1357 خورشیدی به کشور بازگردند و با رهبری خویش انقلاب اسلامی ایران را در 22 بهمن همان سال به پیروزی رساندند، پس از آن نیز با برپایی نظام جمهوری اسلامی در کشور، دیده بان همیشه بیدار انقلاب به رهبری هوشمندانه خویش ادامه دادند و یاری بخش ملت در هشت سال جنگ تحمیلی شدند. سرانجام پس از سال ها تلاش در راه استواری استقلال و آزادی میهن در 14 خرداد 1368 خورشیدی دیده از جهان فرو بستند و به دیار حق شتافتند و اینگونه ملتی را غرق در غم و اندوه کرد.
پس از این رویداد تلخ، کشور نیاز به رهبری دیگر داشت تا سکان هدایت را بر عهده گیرد و ایران اسلامی را به طرف عزت و سربلندی راهنمایی کند، به همین منظور مجلس خبرگان در عصر همان روز تشکیل جلسه داد و پس از بحث و تبادل نظرهای فراوان، سرانجام آیت الله خامنه ای رییس جمهوری وقت را به عنوان رهبری جمهوری اسلامی برگزید. اکنون پس از گذر 27 سال از این رخداد، ایشان با حمایت ها و هدایت های مقتدرانه خویش، نام این دیار کهن را بیش از پیش در جهان هستی پر آوازه ساخته اند و سبب سربلندی مردمان ایران در جوامع بین المللی شده اند.
«حجت الاسلام سیدرضا اکرمی» مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت، رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور و عضو جامعه روحانیت مبارز به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا، درباره ویژگی های شخصیتی ایشان، گفت: وقوع رویدادهایی چون شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی، مساله هجرت امام از عراق به پاریس، اعلامیه ها و گفت و گوهای متعدد ایشان با رسانه های مختلف جهان در 1356 و 1357 خورشیدی باعث شدند تا مردم ایران نسبت به معمار بزرگ انقلاب معرفت و آگاهی بیشتری پیدا کنند، در این میان اجازه دخالت دادن به بیگانگان در امور کشور و گسترش فساد در حکومت پهلوی سبب شد تا مبارزه ها علیه این رژیم شکل جدی به خود بگیرد بنابراین ظلم و ستمی که آنان نسبت به مردم و انقلاب انجام دادند، همگی باعث شد تا محمدرضا پهلوی در 26 دی 1357 خورشیدی از ایران برود و امام خمینی در 12 بهمن همان سال وارد کشور شود و اینگونه انقلاب اسلامی به دلیل عوامل مهمی همچون علاقه مردم نسبت به امام، فساد حکومت پهلوی و وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی به پیروزی رسید.
مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت نقش مهم بنیانگذار انقلاب را در پیشبرد اهداف نهضت اسلامی در دوران تبعید، چنین توصیف کرد: امام خمینی در دوره تبعید در عراق در شهر نجف توانستند ابعاد گوناگون و برجسته شخصیت خویش را به همگان نشان دهند؛ به همین جهت عالمان آن دیار دریافتند که ایشان از شخصیت ممتاز و والای علمی، فرهنگی، اجتهادی، فقهی و اخلاقی برخوردار هستند. پس از مدتی امام به پاریس هجرت کردند و حضور ایشان در آنجا نه تنها امام را از ادامه مبارزه علیه رژیم پهلوی بازنداشت بلکه این امر در نشان دادن چهره حقیقی رژیم پهلوی موثر بود.
عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نقش امام خمینی در احیای اندیشه حکومت اسلامی بیان داشت: ایشان از همان ابتدا که وارد صحنه مبارزه علیه رژیم پهلوی شدند، در سخنرانی عاشورای 1342خورشیدی و چهارم آبان 1343 خورشیدی دو امر مهم را انجام دادند. نخست آنکه رژیم پهلوی و آمریکا را به مردم معرفی کردند و به همگان شناساندند که این حکومت با رژیم صهیونیستی همکاری می کند و دوم آنکه امام در نجف، بحث ولایت فقیه را مطرح کردند و نجات ایران را در این امر دانستند که باید نظام ولایت فقیه به وجود بیاید تا مردم از این وابستگی و استبداد نجات پیدا کنند.
حجت الاسلام اکرمی درباره شناخت اندیشه های امام خمینی توضیح داد: برای آشنایی با اندیشه های امام(ره) باید تمامی دوره های زندگی ایشان همچون تحصیل، تدریس، اجتهاد، مبارزه علیه رژیم و تبعید به کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داد. همچنین برای دستیابی به این شناخت بایستی آثار ایشان را مطالعه کرد. امام بر قرآن، اهل بیت(ع) و تاریخ اهتمام داشتند و همواره به اسلام ناب محمدی می اندیشیدند و تمام زندگی ایشان در مسایل دینی، اسلامی و انقلابی شکل گرفته است و بر این امر تاکید داشتند که مردم باید سرنوشت خویش را با رای دادن و حضور در صحنه سیاسی کشور و... تعیین کنند.
مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت در ادامه افزود: تاثیرگذاری شخصیت امام خمینی را می توان در دو رویداد مشاهده کرد، نخست آنکه با ورود به تهران در 12 بهمن 1357 خورشیدی، مردم از فرودگاه تا بهشت زهرا استقبال بی سابقه ای از امام کردند و این نخستین دلیل بر تاثیر شخصیت آن بزرگوار بر مردم آزاده ایران است، همچنین عامل دیگر را می توان شرکت میلیونی ایرانیان در تشییع شکوهمند پیکر امام خمینی(ره) در 14 خرداد 1368 خورشیدی دانست، این عوامل نشان می دهد که بنیانگذار انقلاب و مردم یکدیگر را به خوبی شناخته بودند و ارتباط آنان برپایه دیانت و اسلام بود.
رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با روش سیاسی امام خمینی پس از پیروزی انقلاب چنین تصریح کرد: ایشان پس از پیروزی انقلاب در 1358 خورشیدی پنج همه پرسی و انتخابات را برگزار کردند، از اصل همه پرسی برای نظام جمهوری اسلامی تا تشکیل مجلس شورای اسلامی می توان دریافت که ایشان به مردم اعتماد داشتند و ملت ایران نیز رفتاری متقابل با امام(ره) داشتند بنابراین این تلاقی اسلام و مردم عامل بسیار شکوهمندی شد که هم اهداف اسلام در حکومتی اسلامی تحقق یابد و مردم نیز در سرنوشت خود نقش داشته باشند.
حجت الاسلام اکرمی درباره دیدگاه امام خمینی به اقوام مختلف و احزاب یادآور شد: در آغاز پیروزی انقلاب امام بر وحدت و اتحاد تمامی مردم ایران تاکید داشتند تا پس از آنکه قانون تصویب شد و حزب ها جایگاه قانونی پیدا کردند، ایشان برای گروه های سیاسی که در چارچوب قانون به انجام وظیفه می پرداختند، احترام قایل بودند. همچنین به دلیل وجود اقوام مختلف در کشور، اتحاد آنها در طول تاریخ و نقش مهم آنان، امام خمینی نیز نسبت به اقوام محبت و عنایت داشتند و از همگان وحدت و انسجام را در چارچوبی قانونی و اخلاقی در خواست می کردند.
عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به مدیریت بنیانگذار جمهوری اسلامی در جنگ هشت ساله اظهار داشت: امام خمینی، حمله رژیم بعث به ایران را امری بسیار ابتدایی می دانستند و در این باره فرمودند که «دزدی آمده و سنگی انداخته» و اینگونه سبب ایجاد آرامش در میان مردم شدند، همچنین در واکنشی دیگر، هنگامی که نبرد هوایی، زمینی و دریایی میان دو کشور شکل گرفت، جنگ را مساله اصلی دانستند و بیان کردند که مقاومت را تا آخرین فرد ادامه خواهیم داد تا آنکه پس از پایمردی های مردم در برابر تهاجم رژیم بعث و هنگامی که شکست عراق بر همگان آشکار شده بود، امام خمینی، قطعنامه 598 را مورد پذیرش قرار دادند و این امر را به نوشیدن جام زهر تعبیر کردند. البته پس از آن، حقانیت ایران با تجاوز صدام به کویت و حمله آمریکا به عراق به جهانیان بیش از پیش ثابت و آشکار شد که تمامی تصمیم های امام(ره)، مردم و مسوولان کشور در هشت سال دفاع مقدس، عزت مدارانه، مردمی و قانونی بوده است.
حجت الاسلام اکرمی درباره وصیت نامه امام، یاد آور شد: وصیت نامه 29 صفحه ای امام خمینی یک دائره المعارف است که بیانگر نگاه ایشان در اصل انقلاب و پس از انقلاب به شمار می رود، بایستی وصیت نامه ایشان را به عنوان یک منشور مورد توجه قرار داد زیرا امام نسبت به دین احترام بسیاری قائل بودند بنابراین در این وصیت نامه موضوع هایی چون حدیث ثقلین، وحدت و اتحاد مردم و روحانیان، مساله مقاومت و استقامت در برابر دشمنی ها و رعایت اخلاق در تمام ابعاد زندگی را مشاهده کرد.
مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت در ادامه افزود: مردم ایران، رهبری امام خمینی را در جریان مبارزه در برابر رژیم پهلوی پذیرفتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایشان را به صورت قانونی، رهبر نظام جمهوری اسلامی دانستند تا آن که پس از درگذشت امام(ره)، مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی مردم، آیت الله خامنه ای که به عنوان شخصیتی کارآمد عهده دار سمت هایی همچون امامت جمعه تهران و ریاست جمهوری بودند، با رای اکثریت به عنوان رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند.
رییس شورای فرهنگی وزارت کشور در پایان به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی سه نکته را یادآور شد: نکته نخست آنکه شخصیت امام(ره) در طول 27 سال پس از ارتحال ایشان بیشتر به وسیله مردم ایران، منطقه و جهان شناخته شده است و دیگر آنکه زندگی ارزشمند بنیانگذار انقلاب سبب شد تا همچنان محبوبیت امام خمینی ماندگار بماند، نکته سوم نیز در آثار و خدمات معمار بزرگ انقلاب نهفته است؛ در بررسی آنها به این نتیجه خواهیم رسید که ایشان برای ایران امروز چه سخنی و تدبیری اندیشیده اند.
*گروه اطلاع رسانی(فاطمه مهدوی)


نوشته شده در   پنجشنبه 13 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode