ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 مهر 1389     |     کد : 9829

علاقه پوتين به خيام

اگر بخواهيم يكي از شخصيت‌هاي سياسي جهان راكه معمولا زندگي شخصي و رفتارهاي خاصش رسانه‌اي مي‌شود وانتخاب كنيم، قطعا ولاديمير پوتين، نخست وزير فعلي و رئيس‌جمهور پيشين روسيه يكي از آن دسته سياستمداران است.


اگر بخواهيم يكي از شخصيت‌هاي سياسي جهان راكه معمولا زندگي شخصي و رفتارهاي خاصش رسانه‌اي مي‌شود وانتخاب كنيم، قطعا ولاديمير پوتين، نخست وزير فعلي و رئيس‌جمهور پيشين روسيه يكي از آن دسته سياستمداران است.
پوتين را بسياري به عنوان ورزشكارترين رئيس‌جمهور و سياستمدار دنيا مي‌شناسند و عكس‌هاي او هنگام ورزش جودو، بوكس و شنا در رسانه‌هاي مختلف تا به امروز منتشر شده است.
زندگي شخصي اين سياستمدار معمولا هرازگاهي تيتر روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها مي‌شود؛ به عنوان مثال چندي پيش مهارت او در رانندگي كاميون، سفرش با يك اتومبيل روسي از نوع «لادا» به مسافت 2 هزار كيلومتر از شرق دور روسيه به سيبري يا رفتن به شكار خرس و تيراندازي به وال بشدت مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته بود.
اما تازه ترين خبرها در مورد ولاديمير پوتين و زندگي شخصي‌اش اين بار از دنياي هيجان‌انگيز ورزش و شكار وارد جهان ادبيات و مطالعه شده است؛ به گونه‌اي كه رسانه‌هاي خبري از علاقه زياد نخست‌وزير روسيه به اشعار و آثار فيلسوف و شاعر ايراني، حكيم عمرخيام خبر داده‌اند.
روزنامه پراودا به نقل از خبرگزاري جهان تركيه روز گذشته در خبري پيرامون اين مطلب نوشت كه پوتين در حين عزيمت به محل كار خود بيشتر به مطالعه تاريخ روسيه مي‌پردازد و همچنين علاقه فراواني به فيلسوف و شاعر ايراني حكيم عمرخيام دارد كه همين موضوع توجه اطرافيان پوتين را به خود جلب كرده است.
بر اساس اين گزارش حتي پوتين در حين مطالعه اشعار و رباعيات اين شاعر ايراني برخي اوقات مصراع‌هايي از شعرها را يادداشت كرده و گاهي هم با خود زمزمه مي‌كند.
اما فارغ از اين كه اين خبر تا چه اندازه ريشه در واقعيت‌هاي زندگي اين سياستمدار شناخته شده دارد و تا چه اندازه محصول خبرسازي‌هاي رسانه‌هاي مختلف است ، براي ما يادآور اين ماجراست كه هنوز در كشور خودمان كه مهد شعر و ادب فارسي است بنياد يا مركزي جدي كه كار ترجمه و پژوهش پيرامون زندگي و آثار خيام را بر عهده بگيرد ، وجود ندارد و اميدواريم وعده‌اي كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي امسال در مراسم بزرگداشت اين شاعر بزرگ ايران زمين در همين رابطه مطرح كرد، هرچه زودتر اجرايي و عملي شود.

سينا علي‌محمدي‌
گروه فرهنگ و هنر 


نوشته شده در   سه شنبه 6 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode