ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 مهر 1389     |     کد : 9732

رشد بانكداری اسلامی در جهان

بانكداری اسلامی به عنوان یك بانكداری امن‌تر و قابل كنترل‌تر با رشدی سریع در حال جذب مشتریان جهانی است.

بانكداری اسلامی به عنوان یك بانكداری امن‌تر و قابل كنترل‌تر با رشدی سریع در حال جذب مشتریان جهانی است.
به گزارش شبكه اطلاع رسانی اجتهاد، به نقل از The Street، بانكداری اسلامی یكی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در صنعت اقتصاد است و دهه گذشته 10 تا 15 درصد رشد داشته است.
كارشناسان رشد جهانی سالانه دارایی‌های بانكداری اسلامی را حدود 15 درصد تخمین زده‌اند و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین المللی پول این دارایی‌ها به یك تریلیون دلار در سال 2016 خواهد رسید.
این نرخ سریع رشد كه در بانكداری اسلامی مشاهده می‌شود با افزایش تقاضا در میان مسلمانان، رشد درآمدهای نفتی در كشورهای خاورمیانه و جذابیت خدمات مالی شریعت‌مدار برای سرمایه‌گذاران غیرمسلمانی كه به دنبال فعالیت‌های بانكداری اخلاقی هستند، قابل استناد است.
* بانكداری اسلامی در جهان اسلام
هم‌اكنون بانكداری اسلامی با حضور در 75 كشور، یك بخش چشم گیر از چشم انداز جهانی اقتصادی را شكل می‌دهد و خاورمیانه بر روی 60 درصد دارایی‌های بانكداری اسلامی با 3 بانك در صدر 'الرجحی '، بانك صادرات ایران و 'خانه اقتصاد كویت ' با سهمی اصلی‌تر از 2 بانك دیگر حساب باز كرده است.
درحالی كه كشورهای خاورمیانه مركز اصلی این نوع بانكداری هستند، بخش اقتصادی مالزی موقعیت خود را به منظور نشان دادن این بخش به عنوان یك مركز محركه مالیه اسلامی اصلی قدرت بخشیده است. موفقیت در مالزی بر اهمیت اجرای شدید حمایت نظارتی، ساخت شاخص، بكارگیری بانك‌های سنتی و تأسیس مؤسسالت مالی حمایتی تأكید دارد.
* بانكداری اسلامی در كشورهای غیرمسلمان
در خارج از جهان اسلام، بریتانیا خود را به عنوان مركز اقتصاد شریعت‌مدار معرفی كرده است.
زمانی‌كه در سال 2004، هلدینگ‌های HSBC وام‌های مسكن مشابه اسلامی ارائه كردند، نزدیك به نیمی از مشتریانی كه به علت قیمت‌گذاری رقابتی این بانك‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری سود محور سنتی جذب این نوع بانكداری شده بودند را غیرمسلمانان تشكیل می‌دادند.
بانك اسلامی انگلیس شعبه بیرمنگام، نخستین بانك اسلامی تأسیس شده در یك كشور غیرمسلمان بود. سایر مؤسسات مالی كه درهای بانكداری اسلامی را برای نخستین بار در انگلیس گشودند، پیش از فعالیت در این كشور سال‌ها در كشورهای مسلمان به فعالیت می‌پرداختند.
* امنیت بیشتر در بانكداری اسلامی
اصل 'شریك بودن در سود و خسارت ' كه اساس مالیه اسلامی را تشكیل می‌دهد، آن را از بانكداری سنتی متمایز می‌كند و همین امر به مدت زمانی نیازمند است تا این مدل از بانكداری راه خود را در مسیر اصلی بانكداری اسلامی پیدا كند.
بانكداری اسلامی به علت اینكه نسبت به بانك‌های سنتی كمتر تحت تأثیر بحران‌های اقتصادی اخیر قرار گرفت، خود را امن‌تر و قابل كنترل‌تر نشان داده و به مدیریت دارایی‌های مالی دست‌یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس


نوشته شده در   شنبه 3 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode