ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 مهر 1389     |     کد : 9718

ظرف مناسب براي پخت غذا

ظروف مختلفي كه براي پخت و پز استفاده مي‌كنيد تاثيراتي روي مواد غذايي مي‌گذارد كه در برخي موارد اين تاثيرات نتيجه مثبتي ندارد. مثلا ظروف تفلون يا نچسب با توجه به راحتي شستشو براي پخت و پز مناسب است ....

 ظروف مختلفي كه براي پخت و پز استفاده مي‌كنيد تاثيراتي روي مواد غذايي مي‌گذارد كه در برخي موارد اين تاثيرات نتيجه مثبتي ندارد. مثلا ظروف تفلون يا نچسب با توجه به راحتي شستشو براي پخت و پز مناسب است اما اگر در نگهداري اين ظروف دقت نكنيد، نتيجه عكس است.
ظروف تفلوني كه با استفاده نادرست خش‌دار شده‌اند، سبب تركيب مواد شيميايي ساخته شده در اين ظروف با تركيبات غذا شده و سرطان‌زا محسوب مي‌شوند.
دكتر سيدضياء‌الدين مظهري، رئيس انجمن علمي غذا و تغذيه در همين خصوص به «جام‌جم» مي‌گويد: در ظروف تفلون از فلزي به نام كادميوم استفاده مي‌شود كه از فلزات سنگين است.
به گفته او، در ظروف تفلوني كه دچار خراش‌هايي در اثر شستشو يا كشيدن قاشق يا غيره شده‌اند، فلز كادميوم وارد غذا شده و عوارضي احتمالي مانند سرطان را پديد مي‌آورد.
دكتر مظهري تاكيد مي‌كند از ظروف تفلون آسيب‌ديده استفاده نشود و هرگز اين ظروف را مورد ترميم قرار ندهند چون آسيب بيشتري به بدن مي‌رساند. بين ظروف شيشه‌اي يا همان پيركس و ظروف تفلون از اين جهت كه به راحتي قابل شستشو هستند شباهت زيادي وجود دارد.اما حسن ظروف پيركس به نسبت ظروف تفلون سلامت هميشگي آنهاست. دكتر مظهري معتقد است: چون مواد اسيدي يا بازي روي ظروف شيشه‌اي تاثيري نمي‌گذارد و از طرفي با حرارت و دماي بالا هم يوني از شيشه آزاد نمي‌شود، براي پخت و پز بسيار مفيد هستند.

ظرف رويي مناسب اگر...
به اعتقاد رئيس انجمن علمي غذا و تغذيه اگر ظرفي واقعا از جنس روي باشد مي‌تواند باعث خروج يون‌هاي روي از ظرف و ورود آن به غذا شود كه مفيد است و باعث جبران كمبود روي در بدن مي‌شود. اما ظاهرا اغلب ظروفي كه به عنوان رويي در بازار وجود دارند از آلومينيوم ساخته مي‌شوند. اين در حالي است كه آزاد كردن يون آلومينيوم در غذا، سبب انتقال اين يون‌ها به بدن مي‌شوند و در درازمدت مي‌تواند عوارضي از جمله كم‌خوني را در بدن به وجود آورد. اگر از طرفداران استفاده از ظروف رويي براي پخت و پز غذا هستيد حتما سعي كنيد ظروف رويي اصل را بخريد.

ظرف‌هاي لعاب‌دار و سفالي
ظروف سفالي از اين جهت كه سطح صافي ندارند و ممكن است باعث باقي ماندن غذا در منافذ ريز داخل ظرف شوند براي پخت و پز پيشنهاد نمي‌شوند اما در حال حاضر اين ظروف را رنگ كرده و وارد بازار مي‌كنند.
به اعتقاد دكتر مظهري، اين ظروف سفالي رنگ شده هم بي ضرر نيستند، از اين جهت كه رنگ‌هاي استفاده شده در اين ظروف معمولا فلزات سنگيني مانند سرب دارند كه عوارضي نظير كندذهني، افسردگي و بعضي مسموميت‌هاي درازمدت ديگر دارد. او ادامه مي‌دهد: اما ظروف لعابي زردرنگ قديمي كه در ايام گذشته مورد استفاده قرار مي‌گرفت، بهترين نوع اين ظروف براي پخت و پز و نگهداري غذاست.
درمورد ظروف ملامين هم لعابي كه براي محافظت روي آن پوشانده مي‌شود، بسيار نازك و آسيب‌پذير است. بنابراين اگر اين لايه لعابي با خش و خطوط از بين برود نفوذ ميكروب در اين ظروف را سبب مي‌شود.

ظرف خوب، ظرف مسي
رئيس انجمن علمي غذا و تغذيه ، ظروف مسي را با شرط و شروطي بهترين نوع ظروف براي پخت غذا مي‌داند. اگر ظروف مسي به شكل مناسبي قلع اندود نشده باشند يا از مواد حاوي سرب براي قلع اندود شدن، استفاده شده باشد، اين عنصر مي‌تواند پس از ورود به غذا، در درازمدت سبب ايجاد مسموميت شود.
دكتر مظهري مي‌گويد: اگر ظروف مسي، قلع‌اندود نشده باشد، ورود يون مس به غذا در درازمدت، تاثير نامطلوبي بر بدن مي‌گذارد. به گفته او ذخيره شدن يون مس در كبد به مرور به اين عضو آسيب مي‌رساند. به همين دليل ظروف مسي را قلع‌اندود مي‌كنند. دكتر مظهري توصيه مي‌كند: هنگام شستشوي اين ظروف بايد دقت كنيد تا لايه قلع اندود شده از بين نرود يا خش بر ندارد. همچنين مواد اسيدي يا غذاهاي ترش، سبب از بين‌رفتن لايه رويي ظروف مسي مي‌شود كه بر اين اساس هر چند وقت يكبار بايد اين ظروف، قلع اندود شود.

مستوره برادران نصيري ‌ 


نوشته شده در   شنبه 3 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode