ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 مهر 1389     |     کد : 9705

شنبه 3 مهر 15 شوال 25 سپتامبر

آغاز خلافت وليد بن عبدالملك اموي در سال 86 هجري قمري...

آغاز خلافت وليد بن عبدالملك اموي در سال 86 هجري قمري
ابوالعباس، وليد بن عبدالملك بن مروان بن حكم اموي، كه نام مادرش "ولادﺓ بنت عباس بن حزن عبسي" بود، پس از درگذشت پدرش عبدالملك بن مروان و دفن بدنش در بيروني باب جابيه صغير، واقع در دمشق، يك راست به مسجد رفت و پس از سخنراني، از مردم شام براي خويش بيعت گرفت.
وي، همانند بسياري از خلفاي اموي، مستبد،سخت گير و خشن بود و ابن كثير درباره اش گفت: و كان جباراً عنيداً.
شايان ذكر است كه امام علي بن الحسين(ع)، معروف به امام زين العابدين(ع) در ايام خلافت وليد، به دستور او و يا به دستور برادرش هشام بن عبدالملك، مسموم و بر اثر آن، در محرم سال 95 قمري در مدينه منوره به شهادت رسيد.
وليد بن عبدالملك، ساختمان مسجد جامع دمشق راتجديد بنا كرد و براي ساختمان آن به مدت ده سال تلاش كرد و هنگامي كه ساختمان مجلل و زيباي مسجد پايان يافت و به بهره برداري رسيد، عمر وليد بن عبدالملك نيز پايان يافت.

وفات نويسنده "سنن ابي داوود" در سال 275 هجري قمري
ابوداوود، سليمان بن اشعث بن اسحاق بن بشير بن شداد بن عمرو سجستاني، يكي از دانشمندان و فقيهان و محدثان بنام اهل سنت است، كه در سال هاي مياني قرن سوم هجري قمري مي زيست. وي نويسنده كتاب معروف "السّنن" است، كه به سنن ابي داوود مشهور شده است و يكي از كتاب هاي "صحاح سته" اهل سنت و مورد اعتبار و احترام سني مذهبان مي باشد.
وي در پانزدهم شوال سال 275 قمري، در شهر "بصره" وفات يافت.

وقوع غزوه اُحُد در سال 3 هجري قمري
غزوه اُحُد در سال 3 هجري قمري به وقوع پيوست . اين غزوه در نزديكي كوه احد مقابل شهر مدينه ميان سپاه حضرت محمّد(ص) و كفّار قريش روي داد. اهل قريش كه از شكست در غزوه بدر كينه مسلمانان را در دل داشتند با سه هزار مرد جنگي به طرف مدينه حركت كردند . حضرت محمد(ص) با 700 تن از يارانش به مقابله با كفار قريش برخواستند. در غزوه احد حمزه عموي پيامبر اسلام به دست وحشي غلام قريشيان شهيد شد. اين حادثه تلخ و شايعه مجروح شدن حضرت محمد(ص) روحيه مسلمانان را تضعيف كرد و سستي بر آنان حاكم شد. بدين ترتيب مسلمانان در جنگ غزوه احد كه طي دو مرحله انجام گرفت با شكست روبه رو شدند و هفتاد و چهارتن از آنان نيز به شهادت رسيدند.

تولد «اَبُوالطُّفيل عامِر كِناني» در سال 3 هجري قمري
«اَبُوالطُّفيل عامِر كِناني» از اميران، شاعران و خطيبان پرآوازه صدراسلام در سال 3 هجري قمري به دنيا آمد. بيشتر اشعار خود را در مدح و حماسه مي سرود و در جنگهاي جمل، صِفّين و نهروان در ركاب مولاعلي (ع) با دشمنان اسلام جنگ كرد. عامر كناني در لشكر مختار ثقفي در جنگ با بني‎اميه و خونخواهي قاتلان سيّد الشّهداء شركت داشت. ابوالطّفيل عاِمر كَناني آخرين صحابه حضرت محّمد(ص) بود كه جهان را بدرود گفت.

شهادت «حضرت عبد العظيم حَسَني» در سال 253هجري قمري
«حضرت عبد العظيم حَسَني» در سال 253هجري قمري به شهادت رسيدند. آن حضرت از اعقاب امام حسن مجتبي (ع) و معاصر با امام محمد تقي (ع) و امام علي النقي (ع) بودند. حضرت عبد العظيم در زمان مُعْتَزخليفه عباسي اثر ظلم و جور خليفه به شهر ري هجرت كردندو در محله‎اي به نام« سكَّةُ المَوالي» در سردابي مأوا گزيدند و از آن محل با شيعيان ارتباط داشتند شايان توجه است كه حضرت عبد العظيم به تصميم شخص خود اقدام به اين سفر نكردند بلكه به امر امام هادي(ع) به ايران و به شهر ري مهاجرت كردند.

درگذشت آيت الله شيخ محمد تقي اصفهاني در سال 1248 هجري قمري
آيت الله شيخ محمد تقي اصفهاني مشهور با صاحب حاشيه از بزرگترين علماي شهر اصفهان در سال 1248 هجري قمري در گذشت. آرامگاه آيت الله اصفهاني در تخت پولاد اصفهان است . شيخ محمد تقي اصفهاني پس از كسب مقام اجتهاد به اصفهان باز گشت و به تدريس پرداخت. كتابهاي شَرحُ الاَسماءُ الحُسني و هِدايَةُ المُستًرشِدين از آثار بزرگ آيت الله اصفهاني اخيركه معرف دانش بسيار ايشان است در اصول فقه مي باشد.|

درگذشت حاج محمد علي سيّاح محلاتي معروف به حاج سيّاح در سال1304هجري شمسي
حاج محمد علي سيّاح محلاتي معروف به حاج سيّاح، جهانگرد و سفرنامه نويس در سال1304هجري شمسي ايراني درگذشت. حاج سيّاح درخانواده اي دوستدارعلم و ادب به دنيا آمد و براي تحصيل اززادگاهش محلات به تهران، كربلا و نجف سفركرد. او درجواني به شوق مطالعه درباره وضع اجتماعي كشورهاي مترقّي آن زمان به سيرو سياحت پرداخت و به كشورهاي مختلفي چون چين، ژاپن، هندوستان و امريكا سفركرد. حاج سيّاح با اندوخته بسيارپس از18سال به وطن بازگشت. ازآثارمهم حاج سيّاح «سفرنامه حاج سيّاح و خاطرات حاج سيّاح» را مي توان نام برد.

درگذشت محمد يوسف زاده معروف به غمام همداني در سال1321هجري شمسي
62 سال پيش درچنين روزي - سوم مهرماه سال1321هجري شمسي: محمد يوسف زاده معروف به غمام همداني اديب و شاعرايراني درهمدان درگذشت. او درشهرهاي مختلف منطق، فلسفه اسلامي و ادبيات بويژه شعرفارسي را ازاستادان عصرآموخت و دانش درخورتوجهي كسب كرد. غمام همداني علاوه برتوجه به شعرو ادب، ازمبارزان پرشور نهضت مشروطه بود و درمسيرپيكارهاي سياسي خود با تأسيس انجمن اتحاد؛ نوعي پيوند آگاهانه و جديد ميان مردم پديد آورد. ديوان اشعارتنها اثربجاي مانده ازغمام همداني است.

درگذشت آيت الله حاج ميرزا عبدالكريم روشن تهراني در سال1371هجري شمسي
آيت الله حاج ميرزا عبدالكريم روشن تهراني عارف نامي و فيلسوف معاصركشورمان در سال1371هجري شمسي درگذشت. آيت الله روشن تهراني ازجواني شوري وصف ناپذيربراي آموختن عرفان و فلسفه اسلامي داشت. ازاين رو براي يادگيري اين علوم ازمحضر بزرگاني چند دانش آموخت. آيت الله عبدالكريم روشن تهراني مدحي در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران عرفان و فلسفه تدريس مي كرد. اين مرد وارسته همواره سخن حضرت علي(ع) را تكرارمي كرد هميشه عبارت«‌يا غايَةَ الآمال العارفين» را برزبانش جاري مي ساخت.

درگذشت فريدون مشيري شاعر معاصر در سال1379هجري شمسي
فريدون مشيري شاعر معاصر و روزنامه نگار قديمي در سال1379هجري شمسي درگذشت. او ازكودكي به شعر علاقه داشت و نخستين بارشعري او با نام «فرداي ما» درهفته نامه ايران ما چاپ شد. درسال1334 اولين مجموعه شعرش را بنام «تشنه طوفان» منتشركرد. درپي آن كتابهايي چون «گناه دريا، نايافته، ابر، ابرو كوچه، بهار را باوركن و پرواز با خورشيد» را به چاپ رساند. مشيري را شاعري دانسته اند كه قالبهاي جديدي بين دو قالب نو وكهن پديد آورده است. راهي كه او برگزيد همان هدف نهايي بنيانگذاران شعرنوبود؛ به اين معنا كه قالبهاي كهن را شكست و با نگاهي تازه به شعرنگريست كه اين امر جلوه اي خاص به اشعارش داده است.

درگذشت راجربِيكن فيلسوف و شيميدان انگليسي در سال1296ميلادي
راجربِيكن فيلسوف و شيميدان انگليسي در سال1296ميلادي در82 سالگي درگذشت. بِيكلن برزبانهاي عبري، يوناني و عربي تسلط كامل داشت و به علوم طبيعي روش تجربي و مشاهده درتعليم و تحقيق اهميت بسيارمي داد. ازاين رود وي را از پيشروان روش جديد علمي دانسته اند. بِيكن دراروپا نخستين كسي بود كه فرمول ساختن باروت را بدست آورد و تأليفاتي هم درزمينه علم كيميا ازخود بجاي گذاشت.

تصرف كشورافريقايي ساحل طلا در سال1874ميلادي
كشورافريقايي ساحل طلا از زرخيزترين كشورهاي غربي افريقا در سال1874ميلادي به تصرف انگلستان درآمد. ساحل طلا به علت داشتن معادن سرشار طلا به اين نام معروف شده بود. اما بعد ازاستقلال به غنا يا گانا تغييرنام داد. غَنا 45سال تحت تسلط انگلستان بود و درمارس سال1946ميلادي نخستين گام در راه استقلال اين كشور با تصويب قانون اساسي برداشته شد. سرانجام درسال1957ميلادي غنا به رهبري قوام نكرومه به استقلال رسيد

آغاز تهاجم نظامي آمريکا به مردم مظلوم افغانستان به بهانه ي واهي مبارزه با تروريسم
سپتامبر سال 2001 ميلادي مصادف است با تهاجم آمريکا به کشور افغانستان. پس از حادثه 11 سپتامبر دولت آمريکا لشگر عظيمي را به بهانه ي مبارزه با تروريسم و يافتن «بن لادن» رهبر شبكه «القاعده» به عنوان مظنون اصلي عمليات تروريستي آمريكا و مقابله با گروه طالبان به افغانستان گسيل داشت. اما آنچه مسلم است طرح حمله نظامي به افغانستان پيش از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در دست بررسي و اجرا بوده است. حادثه 11 سپتامبر و ارتباط دادن آن به گروه القاعده و مبارزه با آن؛ تنها بهانه اي بود براي آمريکا تا با شعار مبارزه با تروريسم ؛ پا را فراتر گذاشته و ادعای رهبرِی جهان را با استفاده از نيروی نظامی خود مطرح کند ؛ تا بدين وسيله راحت تر جهان را به سوي نظام تک قطبي ببرد. در واقع افغانستان قرباني اول تثبيت نظام تک قطبي جهاني آمريکا بشمار ميرود. ملت مظلوم افغانستان که تازه طعم رهايي از استبداد را چشيده بودند بار ديگر با مستبداني همچون طالبان و نظاميان آمريکا روبرو شدند. و کشورهايي همچون استعمار پير با پيوستن به آمريکا خواسته يا نا خواسته راه را براي دولتمردان اين کشور و مرداني که در پس آن نهفته اند هموار کردند. دولت جنگ طلب آمريكا بي اعتنا به مخالفت هاي جهاني نسبت به سياست هاي جنگ طلبانه اش، به همراهي اين متحد اروپائي اش انگليس، شهرهاي بي دفاع و ملت مظلوم افغانستان را آماج حملات سنگين و بي رحمانه خود قرار داد كه در نتيجه آن، شمار زيادي از مردم بي پناه اين كشور در مراحل مختلف عمليات نظامي آمريكا از بين رفتند. پيامد اين سياست دو سال بعد يعني سال 2003، تجاوز به کشور مسلمان نشين ديگر يعني عراق و اشغال آن بود. در واقع رژيم آمريكا براي تسلط بر جريان حياتي نفت و غارت باقي مانده ي منابع نفتي و حضور موثر در كشورهاي خاورميانه جان هزاران مرد و زن بي گناه را بخطر انداخت.
همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند ملت افغانستان فقط به اين دليل در طول يكسال و چند ماه، بمبها و سلاحهاي كشتار جمعي آمريكا و انگليس ونيز دخالت و حضور اهانت بار و اشغالگرانه ي آنان را بر جسم و جان خود لمس كردند. در حال حاضر بر طبق نظر خود دولتمردان آمريکا دولت اين کشور تبديل به منفورترين دولت در نزد مسلمانان جهان شده است. طمع ورزي اين شبكه ي استكباري و ضد بشريت، حد و مرز نمي شناسد، شك نيست كه آمريكا و متحدانش ناكام خواهند شد و دنيا يكبار ديگر شاهد سقوط يك امپراطوري قدرتمند ولي مست خواهد بود.به شرط آنکه امت اسلامي ـ چه دولتها و چه ملتها ـ بموقع و خردمندانه و شجاعانه تصميم بگيرند.


نوشته شده در   شنبه 3 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode