ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 10 تير 1403
يکشنبه 10 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 آبان 1394     |     کد : 96333

شانزدهمین سال غروب فیلسوف قرن 20

شهر سه علامه یکی از لقب هایی است که به تبریز داده اند و این افتخار به علت زیستن و تاثیرگذاری منحصربفرد بزرگانی مانند علامه محمدتقی جعفری است که در دنیای اسلام ،عرفان ،فلسفه و قرآن جهان را دچار شگفتی کرده اند.


شهر سه علامه یکی از لقب هایی است که به تبریز داده اند و این افتخار به علت زیستن و تاثیرگذاری منحصربفرد بزرگانی مانند علامه محمدتقی جعفری است که در دنیای اسلام ،عرفان ،فلسفه و قرآن جهان را دچار شگفتی کرده اند.


به گزارش ایرنا،علامه امینی، علامه طباطبایی و علامه جعفری (ره) هر کدام به تنهایی برای هر شهری دنیایی به حساب می آیند.
امروز هم سالروز درگذشت فیلسوف بزرگ جهان ، که در قرن بیستم به عنوان فیلسوف قرن شناخته شد ،علامه محمد تقی جعفری' است .
حتی اکنون که در دومین دهه هزاره سوم بسر می بریم، هیچ اندیشمندی در جهان نتوانسته گوی سبقت را در تسلط وی به فلسفه، فقه، هنر و زیبایی شناسی برباید .
این علامه بزرگ ایران در سال 1304 شمسی در تبریز به دنیا آمد .
استاد جعفری در طول فعالیت علمی پنجاه ساله خود بیش از 100 جلد کتاب و رساله نگارش کرد.
استاد همچنین هفتاد جلسه بحث و گفتگو با شخصیت‏های متفکر بین ‏المللی همچون روژه گاردی، برنارد آرتور، برتراند راسل، پروفسور عبدالسلام و پروفسور رزنتال داشته است.
در میان آثار این روحانی دانشمند ایرانی،شرح و تفسیر نهج البلاغه در 27 جلد، کشف الابیات مثنوی معنوی در چهار جلد و تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی در 15 جلد در جهان شاخص است .
این فیلسوف ایرانی به علت علاقه وافر به هنر و ادبیات ، بیش از یک صد هزار بیت شعر فارسی و عربی و نیز بخش‏هایی از ادبیات غرب را در محفوظات ذهنی خود داشت .
وی پس از گذراندن دوران ابتدایی در تبریز برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و سپس به نجف اشرف رفت و در مدت هفده سال اقامت در حوزه علمیه این شهر از محضر فقیهان و فیلسوفان نامداری همچون سیدابوالقاسم خویی، سیدمحسن حکیم، سیدعبدالهادی شیرازی، سیدمحمدهادی میلانی، سیدمحمود شاهرودی و سیدجمال گلپایگانی کسب فیض کرد.
علامه جعفری پس از مدتی به مقامات عالی علمی و معنوی رسید و از آن پس به تدریس علوم دینی و تألیف کتب متعدد پرداخت.
این فیلسوف وارسته در سال 1337 شمسی به ایران بازگشت و با تدریس و تحقیق در حوزه ‏های علمیه مشهد و تهران، در دانشگاه‏ها به تبیین معارف اسلامی پرداخت.
وی با شرکت در کنگره‏ ها، همایش‏ ها و کنفرانس‏ های متعدد بین‏ المللی، با بسیاری از شخصیت‏ های برجسته علمی جهان مکاتبه، مصاحبه و ارتباط علمی داشت. از ویژگی‏های مهم استاد جعفری تلاش برای ایجاد ارتباط میان حوزه و دانشگاه و علوم جدید و قدیم بود.
خوش قولی نیز از دیگر ویژگی های علامه جعفری بود ؛ فرزند علامه جعفری می گوید: 'روزی که خواهرم فوت شده بود دیدیم علامه جعفری دارند آماده می شوند که به دانشگاه امام صادق(ع) بروند. همه از این برخورد پدر بسیار ناراحت شدند. اما پدر گفتند چون من قول داده ام باید رأس ساعت نیز حاضر شوم.'
علامه محمدتقی جعفری سرانجام در بیست و پنجم آبان سال 1377 شمسی بر اثر سکته مغزی در یکی از بیمارستان‏های لندن در گذشت.
پیکر این عالم شیعی پس از تشییع درتهران به مشهد مقدس انتقال یافت و بنا به وصیت اش در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد .


نوشته شده در   سه شنبه 26 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode