ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 شهريور 1389     |     کد : 9404

خفاشها لهجه دارند

محققان در استراليا دريافته اند که مي توان خفاشهاي مختلف را از روي لهجه هاي متنوع محلي که در ميان آنها رواج دارد شناسايي کرد...

 محققان در استراليا دريافته اند که مي توان خفاشهاي مختلف را از روي لهجه هاي متنوع محلي که در ميان آنها رواج دارد شناسايي کرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، گروهي از دانشمندان استراليايي دريافته اند که جانداران بر اساس منطقه اي که در آن زندگي مي کنند، داراي گويش و لهجه محلي هستند، يافته اي که مي تواند در شناسايي، ارزيابي و حمايت از گونه هاي مختلف زيستي موثر واقع شود.
دانشمندان از گذشته درباره وجود اصوات و مکالمات مشخص محلي در ميان خفاشها ترديد داشتند زيرا مطالعات متعددي اين نکته را در ميان جاندارن مختلف نمايان کرده بودند اما اين اولين باري است که وجود لهجه محلي در ميان خفاشها به اثبات رسيده است.
محققان براي بررسي اين موضوع با استفاده از نرم افزاري ويژه براي تعيين کليدهاي شناسايي در مکالمه خفاشها، بر روي چهار هزار نوع صداي خفاشي در مناطق مختلف نيو ساوث ولز مطالعه کردند.
به گفته "برد لاو" از مرکز فورست ساينس دانشمندان بايد توانايي هاي خود در زمينه تعيين و مجزا کردن گونه هايي که معمولا از ويژگي هاي مکالمه اي مخصوص به خود برخوردارند را بهبود داده و سرعت شناسايي اين نوع از اصوات و لهجه ها را افزايش دهند.
محققان معتقدند تکنيکهاي پيشين تعيين کليدهاي شناسايي در گويش خفاشها بسيار پيش پا افتاده و ابتدايي بوده و به پيشرفت و مطالعات بيشتري نياز داشته است و اکنون نرم افزار جديد توانسته است در تکميل اين تکنيکها تاثير قابل توجهي به جا بگذارد.
بر اساس گزارش تلگراف، خفاشها با کمک فرايندي به نام اکولوکيشن (شيوه اي که در آن بر اساس مدت زمان صرف شده براي بازتاب صدا از جسمي به سوي منبع صدا، موقعيت اجسام محاسبه مي شوند) از اصوات خود براي مکانيابي و شکار استفاده مي کنند. در اين شيوه خفاشها امواج صوتي در طول موج فراصوت که براي گوش انسان قابل شنيدن نيست از خود به وجود مي آورند تا با برخورد با اجسام و بازتاب آنها موقعيت اجسام را تعيين کنند.


نوشته شده در   چهارشنبه 24 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode