ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1389     |     کد : 9371

فرمانروايي شلبي كبري از سال 2011 آغاز مي‌شود

به 47 سال پيش بازمي‌گرديم، زماني كه فورد با رونمايي از خودرويي كه همواره در تاريخ از آن به عنوان يك افسانه ياد مي‌شود يعني ماستنگ در عرض چند ساعت در سراسر دنيا خبرساز شد...

به 47 سال پيش بازمي‌گرديم، زماني كه فورد با رونمايي از خودرويي كه همواره در تاريخ از آن به عنوان يك افسانه ياد مي‌شود يعني ماستنگ در عرض چند ساعت در سراسر دنيا خبرساز شد. در حقيقت ارزش و اعتبار اين خودرو موجب شد تا حتي با گذشت چند دهه، تمام شركت‌هاي خودروساز كه محصولاتي در اين كلاس طراحي و روانه بازار مي‌كنند همواره نيم نگاهي به تازه‌ترين تحولات و به روزرساني‌ها در اين خودروي سرعتي داشته باشند.
فورد براي اين كه گوي سبقت را در اين رقابت داغ از دست نداده باشد اكنون از نسخه جديد و نسبتا متفاوتي از ماستنگ رونمايي مي‌كند، جايي كه ديگر از آن اسب وحشي در حال گريز خبري نيست و به جاي آن از يك مار كبري چمبره زده به عنوان نماد خودرو استفاده شده است. بله اينجا صحبت از فورد شلبي جي‌تي 500 كبري است.

تفاوت‌ها آغاز مي‌شود
در ساختار كلي، ماستنگ‌هاي قبلي و حتي آنچه كه در سال 2005 معرفي شد با شلبي 500 كبري تفاوت‌هاي زيادي ديده نمي‌شود، اما زماني كه با وسواس بيشتري به اين خودروي جديد نگاه مي‌كنيم كلكسيوني از نوآوري‌ها را از بدنه گرفته تا جزيي‌ترين بخش‌هاي داخلي و موتورها شاهد هستيم.
قسمت پشتي در شلبي كبري در مقايسه با ماستنگ كمي بالاتر است تا حس سرعت‌گيري و شتاب افزايشي در آنهايي كه در گوشه‌اي از پيست سرعت، چشم به شاهكار جديد فورد دوخته‌اند بيشتر شود. قرمز به عنوان رنگ اصلي اين خودرو در نظر گرفته شده است. اين رنگ در تلفيق با دو نوار سفيد رنگي كه البته در ماستنگ نيز وجود داشته است، حسي هيجان آميخته با نوعي وحشت به مخاطب دست مي‌دهد. چراغ‌هاي جلويي در شلبي 500 كبري كشيده و باريك هستند و ديگر خبري از چراغ‌هاي گرد و واحد ماستنگ نيست. همين نوآوري در كنار استفاده از نماد مار كبري در گوشه‌اي از جلو پنجره خودرو موجب مي‌شود در نگاه نخست به رخ جلويي خودرو، تصويري از سر يك مار كبري داشته باشيم!

امپراطوري سيستم‌هاي امنيتي
هر يك از فورد‌هاي شلبي 500 كبري در هر نقطه‌اي كه از جهان باشند صاحبان خود را مي‌شناسند. اين شناسايي صرفا با استفاده از فناوري خاصي صورت مي‌گيرد كه مبناي آن تشخيص مالك بر مبناي تشخيص دقيق صداي اوست. اين قابليت موجب مي‌شود تا راننده حتي در سرعت‌هاي بالا كه نياز است تمامي حواس خود را معطوف جاده كند از سيستم موقعيت ياب خودرو استفاده كند. گذشته از آن راننده مي‌تواند تنها با يك فرمان صوتي شلبي 500 كبري خود را خاموش يا روشن كند، اما اين تازه آغاز يك ماجراي خواندني است.
فورد براي اين كه تفاوت اين محصول جديد با تمامي خودروهاي فوق‌مدرن موجود در بازار را بيشتر به رخ بكشاند دست به ابتكار عمل جالب‌توجهي زده و نام و امضاي خريدار را روي قسمتي از موتور خودرو حك مي‌كند. به اين ترتيب نگاه امنيتي به شلبي 500 كبري به اوج خود رسيده و از طرف ديگر قبول مي‌كنيم كه با محصولي كاملا متفاوت روبه‌رو هستيم!

آمار و ارقام هيجان‌آور
فورد اين خودرو را براي ارائه در سال 2011 آماده مي‌كند. استفاده از تاريخي كه هنوز فرانرسيده است سرآغاز هيجان‌انگيزي براي معرفي يك خودروي فوق‌مدرن خواهد بود. اين خودرو داراي شتاب اوليه قابل توجهي است. البته پيش از آن بهتر است نگاهي به وزن آن داشته باشيم تا با توجه به آن، شتاب اوليه را مورد بررسي قرار دهيم. وزن خودرو حدود 1700 كيلوگرم است.
مقايسه‌اي گذرا با فورد ماستنگ گوياي نوآوري‌هاي زيادي در بدنه و قسمت‌هاي مختلف اين خودرو و در نتيجه كاهش قابل توجه وزن آن است به طوري كه فقط در قسمت موتور و با به‌كارگيري آلياژ بخصوصي از آلومينيوم به جاي ساختار آهني، وزن موتور بيش از 40 كيلوگرم كمتر شده است. از اين رو بايد گفت 1700 كيلوگرم وزن مناسب و قابل قبول و حتي به عقيده برخي كارشناسان، يك ركورد رويايي براي فورد است.
خودرويي با اين وزن صفر تا 100 كيلومتر بر ساعت را تنها در 4 ثانيه طي مي‌كند و اين يعني يك موفقيت بزرگ. حتي برخي معتقدند همين ركورد جالب توجه موجب خواهد شد تا شلبي 500 كبري تا ساليان طولاني جايي براي خودنمايي ساير رقبا بر جاي نگذارد. البته اين عقيده از سوي بسياري از كارشناسان امور خودرو رد مي‌شود. استدلال آنها بر اين است كه همزمان با پيشرفت ساعت به ساعت فناوري‌ها بخصوص در عرصه خودرو، عصر حكمراني هر محصول فوق‌مدرن تازه وارد به چند هفته يا ماه به درازا نمي‌كشد و همواره بايد منتظر ورود رقيبي تازه بود.
شلبي 500 كبري از توان مناسب 550 اسب بخار برخوردار است و با موتور 8 سيلندري خود مي‌تواند حداكثر سرعت 250 كيلومتر بر ساعت را روي صفحه نمايشگر ديجيتالي پشت فرمان براي راننده به نمايش بگذارد!

باله كوچك اما تاثيرگذار
نگاهي به قسمت پشتي شلبي 500 كبري مي‌اندازيم. در اين قسمت باله كوچكي تعبيه شده است كه شايد ظاهرا فقط براي آرايش خودرو به كار گرفته شده باشد، اما واقعيت چيز ديگري است. همين باله كوچك نقش بسزايي در حفظ تعادل و پايداري خودرو در سرعت‌هاي بالا دارد. اين دستاوردي است كه در آزمايش‌هاي مختلف فورد در تونل‌هاي مخصوص سنجش پايداري و تعادل خودرو در سرعت‌هاي بالا كسب شده است.

بهره‌گيري از فناوري‌هاي هوشمند
يكي از برگ‌هاي برنده شلبي 500 كبري كه آن را در مقايسه با ساير محصولات هم كلاس خود متمايز مي‌كند استفاده از آينه‌هاي هوشمندي است كه تقريبا راننده براي تنظيم آنها نيازي به استفاده از دست ندارد. كارايي هوشمند بودن اين آينه‌ها بخصوص در حين رانندگي در شب هنگام بيشتر به چشم مي‌آيد و اين زماني است كه با تابش نوربالا از سوي خودروهاي مجاور، بلافاصله تغيير زاويه داده و در وضعيتي قرار مي‌گيرند كه هيچ خللي در تمركز راننده بر جاده و خودروهاي مجاور ايجاد نشود.
اين تغيير زاويه با بهره‌گيري از موتورهاي كوچك و پيشرفته‌اي صورت مي‌گيرد كه در پشت آينه‌هاي كناري و داخلي خودرو تعبيه شده‌اند. در صندلي‌ها هم از نوآوري‌هاي چشمگيري بهره گرفته شده است. چرم صندلي‌ها سفارشي بوده و در آنها اثرات جالبي از نقش و نگار ديده مي‌شود. اين صندلي‌ها ماساژور مخصوصي دارند كه در مسافت‌هاي طولاني آثار خستگي را از راننده و سرنشينان دور مي‌كنند. مهندسان فورد براي سرگرمي راننده و سرنشينان نقشه‌هاي زيادي داشته‌اند به طوري كه با استفاده از فناوري‌هاي نوين نه‌تنها امكان بهره‌گيري از اينترنت در خودرو فراهم شده بلكه سرنشينان عقب به همراه راننده و سرنشين مجاور مي‌توانند با استفاده از سيستم پخش صوتي و ويدئويي كه به صفحه نمايشگرهاي پيشرفته‌اي نيز مجهز هستند خود را سرگرم كنند.


نوشته شده در   سه شنبه 23 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode