ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 4 آذر 1403
يکشنبه 4 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 31 مرداد 1394     |     کد : 92805

کتاب «آموزش کیفی؛ تجربه‌های موفق یونسکو» منتشر شد

کتاب «آموزش کیفی؛ تجربه‌های موفق یونسکو» از مجموعه کتاب‌های «آموزه‌های تربیتی؛ کتابی برای مربیان و اولیاء» به کوشش انتشارات سخن روانه بازار نشر شد.

تجربه مدارس وابسته به یونسکو در کتاب «آموزش کیفی؛ تجربه‌های موفق یونسکو» بازخوانی می‌شود.

کتاب «آموزش کیفی؛ تجربه‌های موفق یونسکو» از مجموعه کتاب‌های «آموزه‌های تربیتی؛ کتابی برای مربیان و اولیاء» به کوشش انتشارات سخن روانه بازار نشر شد. تجربه‌های موفق مدارس وابسته به یونسکو در زمینۀ آموزش کیفی، در پنج سطح مدرسه، ملی، منطقه‌ای، بین منطقه‌ای و بین‌المللی گزارش شده است. این کتاب به قلم زهرا بازرگان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و ساناز ابراهیم‌نژاد  در ۱۹۱ صفحه به زبان فارسی برگردانده شد و با بهاء ۱۲۵۰۰۰ ریال در دست‌رس علاقه‌مندان قرار گرفت.

مقدمۀ این اثر، بیان می‌دارد تغییر و تحولات صدسالۀ اخیر همراه با پیشرفت سریع علم و فن‌آوری، نگرش و تفکرات تازه‌ای را در آموزش‌وپرورش کشورهای غربی مطرح کرده است که در نتیجۀ آن، اهداف آموزشی آن کشورها در جایگاه معلم، محتوای درسی و روش‌های یادگیری مورد بازنگری قرار گرفته‌است.

مدارس وابسته به یونسکو به خاطر ظرفیتی که در ارتقاء ابعاد جهانی آموزش و بهبود کیفیت «آموزش برای همه» دارند، مورد توجه هستند. تعهد و هدف مشترک این مدارس، شکل‌گیری صلح در ذهن کودکان و نوجوانان است تا آنان را قادر کنند همانند شهروندانی مسئول و متعهد، در سطح محلی تا جهانی، زندگی و عمل کنند.

مترجمین این کتاب با بیان این‌که در ایران، ساختار قدیمی وارداتی و نظام آموزشی معلم‌محور یا کتاب‌محور حفظ شده است، عنوان می‌کنند: مدارس به‌دور از تحولات و نیازهای جدید جامعه هنوز با روش‌های مرسوم گذشته به انتقال دانش در سطح محدود می‌پردازند و از یادگیرندگان در سطوح مختلف تحصیلی هم‌چنان انتظار می‌رود که با گوش دادن به معلم و حفظ مطالب درسی، آموخته‌های خود را از طریق امتحانات کتبی به معرض قضاوت بگذارند!

 بازرگان و ابراهیم‌نژاد ضمن اشاره به نتایج پژوهش‌های اخیر در مورد وضعیت کارایی مدارس در کشور که از کم‌بود انگیزۀ دانش‌آموزان، افت تحصیلی، کم‌بود احساس تعلق به مدرسه و در نهایت تمایل به ترک تحصیل دانش‌آموزان حکایت دارد، بیان می‌کنند: نادیده گرفتن نقش دانش‌آموز در یادگیری خود، دوربودن بسیاری از آموخته‌ها از نیازهای روزمرۀ زندگی و محیط انعطاف‌ناپذیر مدرسه از دلایل عمدۀ بی‌انگیزگی کودکان و نوجوانان است.

از آن‌جایی که انتظار جامعۀ امروز از مدارس، ارائۀ آموزش کیفی برای همۀ دانش‌آموزان و تربیت شهروندان آگاه، سالم و متعادلی است که برای زندگی مشارکت‌آمیز و مسئولانه در جامعه، آماده شده باشند، انعکاس تلاش‌ها و تجربه‌های موفق کشورهای دیگر می‌تواند از جمله عوامل مؤثر در به‌بود و ارتقای آموزش در مدرسه به‌شمار آید.

تجربه های موفق بیان‌شده در کتاب «آموزش کیفی؛ تجربه‌های موفق یونسکو»، گزارشی از طرح‌ها و ابتکارهایی است که در زمینۀ برنامه‌های آموزش کیفی در مدارس وابسته به یونسکو اجرا شده و نشان‌دهندۀ فعالیت‌های این شبکه در سطح ملی تا جهانی است.

کتاب حاضر، طرح‌های موفق مدارس وابسته به یونسکو در چهارگوشه جهان در زمینه آموزش کیفی را در ارتباط با چهار اولویت یونسکو که شامل آموزش فراگیر، آموزش برای توسعۀ پایدار، آموزش حقوق بشر و آموزش در حمایت از گفت‌وگوی بین‌فرهنگی می‌شود را معرفی می‌کند.

انعکاس تجربه‌های ذکرشده در کتاب، نشان می‌دهد که مدرسه از چه ظرفیت عظیمی برخوردار است و چگونه با ارتقای آگاهی معلم‌ها و دانش‌آموزان و در اختیارگذاشتن فرصت‌هایی برای تمرین و به‌کارگیری آموخته‌ها، می‌توان نه تنها مدرسه را به محیطی پویا، جذاب و تسهیل‌کننده برای یادگیری تبدیل کرد که هم‌چنین ممکن است زمینه را برای تغییرات مثبت اجتماعی و ایجاد جامعه‌ای آگاه‌تر، عادلانه‌تر و مبتنی بر ارزش‌های والای اخلاقی فراهم ساخت.

نویسنده امیدوار است که این مجموعه بتواند منبع الهامی برای مربیان بوده و مشوقی برای تلاش‌های بیشتر در حمایت از آموزش کیفی و آیندۀ پایدار برای بهبود زندگی بشریت باشد.

علاقه‌مندان برای تحویل کتاب در منزل و محل کار می‌توانند با شماره‌های ۰۲۱۶۶۹۵۳۸۰۴ و ۰۲۱۶۶۹۵۳۸۰۵ تماس حاصل نمایند.


نوشته شده در   شنبه 31 مرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode