ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 شهريور 1389     |     کد : 9241

فلسفه براوئر

فلسفه براوئر" نوشته مارک فان‏آتن و ترجمه محمد اردشیر در 208 صفحه از سوی انتشارات هرمس منتشر شد...

"فلسفه براوئر" نوشته مارک فان‏آتن و ترجمه محمد اردشیر در 208 صفحه از سوی انتشارات هرمس منتشر شد.
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: "فلسفه براوئر" به گفته مؤلف آن مقدمه‏ای بر اندیشه‏های براوئر فیلسوف است. این اثر با شرحی بر فلسفه ریاضی بت‏شکنانه او یعنی "شهودگرایی" به اندیشه‏های این فیلسوف پرداخته است.
لویتزن اخبرتوس یان براوئر در سال 1881 در هلند متولد شد. وی در دوران نوجوانی خویش فلسفه‏ای شخصی بنیاد نهاد که در تمام دوران زندگی‏اش به آن توجه داشت و از آن برای تغییرات اساسی در ریاضیات استفاده کرد. وی همچنین توپولوژی جدید را بنا نهاد. براوئر در نهایت در سال 1966 توسط چند اتومبیل زیر گرفته و کشته شد.
فان‏آتن کتاب خود را در شش فصل تدوین کرده و در آن درباره فلسفه و مبانی مکتب شهودگرایی در ریاضیات نزد براوئر سخن گفته است.
در نخستین فصل با عنوان "دو عمل شهودگرایی" به مباحثی چون هستی‏شناسی، اعداد اصلی ممکن، شهود، حقیقت، نقش زبان و جایگاه منطق می‏پردازد. برهانها و منطق، دنباله‏های انتخاب، برهان براوئر برای قضیه نرده و استدلالهای ذهن آفریننده عنوان فصول دو تا پنج هستند.
در فصل ششم و پایانی با عنوان "بین‏الاذهانی"، فان‏آتن موضوعاتی مانند شهودگرایی و تهدید روانشناسی‏گرایی، انکار روانشناسی‏گرایی از جانب براوئر و ذهن آفریننده به عنوان فاعل شناسای استعلایی پدیدارشناسی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
محمد اردشیر استاد دانشکده ریاضیات و منطق در دانشگاه صنعتی شریف با گرایش منطق و ریاضیات شهودگرا است؛ رویکردی در ریاضیات که ارتباط بسیار عمیقی با فلسفه دارد. پیش از این از وی کتابی به نام منطق ریاضی در ایران نیز به چاپ رسیده که در سال ۱۳۸۴ به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 18 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode