ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 شهريور 1389     |     کد : 9238

پنج شنبه 18 شهريور 29 رمضان 9 سپتامبر

رحلت علامه مجلسـی صـاحب ( بحـار الانوار)در سال 1111 هجری قمری...

رحلت علامه مجلسـی صـاحب ( بحـار الانوار)در سال 1111 هجری قمری 
ولادت: علامه محمـد باقر مجلسـی در سال 1037 هجری قمری (يك سال قبل از مرگ شاه عباس) در خانواده ای كه عالـم و فاضل پرور بود در شهر اصفهان ديده به جهان گشـود. پـدرش مجتهد عاليقـدر محمد تقی مجلسـی از علما و روحانيـون بزرگ عصر صفـوی به شمار می رفت.
تحصيلات: علامه از همان اوان كـودكـی تحت تربيت و تعليم پـدر دانشمند و در سايه تـوجه خـاص آن بزرگـوار، پرورش پيدا نمود و بـا هـوش سـرشار و استعداد خـدادادی و پشتكار مخصـوص به تحصيل علـوم متـداوله عصـر در حـوزه علمـی اصفهان پرداخت.
و با توجه به تـوانايـی ذاتـی در مـدت كوتاهی مراحل مختلف علمـی و تحصيلی را طی كرده و سپـس به گـرد آوری علـم حـديث و آثار اهل بيت عصمت و طهارت دل بست و تحقيق و پژوهش عميقانه در آن فـن شريف مبذول داشت و تلاش خود را در ايـن مـورد متمـركز نمـوده تمام اوقـاتـش را صـرف آن كـرد تـا اينكه منشـأ تحـولـی بزرگ در روزگـار خـود گـرديد.
اساتيد : علامه در دوران جـوانـی خـود از محضـر دانشمنـدان و عالمـانی عاليقدر همچـون: ملا عبدالله شوشتری، شيخ عبدالله بـن جابر آملی، شيخ علی جبل عاملـی و ساير بزرگان ديـن به ويژه فقيه و حكيـم و محدث نامی ملا محسـن فيض كاشانی (كه در سفری به اصفهان آمده و در آن ديار ماندگار شده بـود) بهره های كافـی برد.
شاگردان : از جمله شاگـردان مشهور علامه مـی تـوان : ميـرزا عبـدالله اصفهانی، سيد هاشم بحرانی، سيـد نعمت الله جزايـری و ملا صالح مازنـدرانـی را نام برد.
تأليفات : علامه مجلسـی محقق پر كاری بـود كه در عمر شريف خـويـش لحظه ای از تأليف و تحقيق نياسـود و تـوانست كتابخانه بزرگی را كه يادگار نياكانـش بـود غنـی تر و پـر بارتر ساخته و جهت استفاده علاقه منـدان در اختيار دانـش پژوهان قرار دهد، او برای به دست آوردن كتب نادر و كمياب به كشورهای ديگر از جمله يمـن مسافرت نمود. به دست توانای علامه مجلسـی كتب زيادی نگارش يافت كه به دو بخـش، تأليفات فارسـی و عربی قابل تقسيم است.
تأليفات فارسی عبارت است از :
1 ـ حياه القـلوب: مشتمل بر سه جلد است.
2 ـ حليه المتقيـن: در آداب معاشرت و زندگی فردی و اجتماعی.
3 ـ عيـن الحيـات: شـرح وصيت پيـامبـر اسلام به امت خودش.
4 ـ مشكـاه الانـوار: در فضيلت و آداب قـرا ئت قـرآن و ثواب آن.
5 ـ جلاء العيـون: كتابـی در بـاب تـاريخ زنـدگـانـی چهارده معصوم.
6 ـ ربيع الاسابيع : در اعمـال روزها و هفته ها به خصـوص شب و روز جمعه.
7 ـ تحفه الزاير.
8 ـ اختيارات الايام صغير.
9 ـ اختيارات الايام كبير.
10 ـ رساله بلا.
11 ـ شـرح كتـاب روضه كـافـی و بسيـاری از آثـار ديگـر از جمله تـراجم و رسـالات و منـاجـات نـامه ها و. ..
تأليفات عربی به شرح ذيل می باشد :
1 ـ بحار الانـوار: اين اثر مشهور ترين و مهمتريـن اثر علامه مجلسـی و اثر پـر بـار و بلنـد آوازه تـاريخ تشيع است كه در 110 جلد تدوين شده است.
2 ـ كتاب مرات العقول.
3 ـ آداب الحج.
4 ـ آداب التجهيز الموات.
5 ـ الاجازات.
6 ـ ملاذ الاخبـار فـی شـرح كتـاب تهذيب الاخبـار شيخ طـوسی.
7 ـ شـرح الاربعيـن حـديث. .. و دهها كتـاب ديگر.
لقب : علامه مجلسی پـس از رحلت پدر بزرگـوارش، به جای او در مسجد جامع اصفهان اقامه نماز جماعت مـی نمـود ايشان از زمان شاه عبـاس دوم تا زمان شاه سلطان حسيـن دارای مقام و قدرت مطلق دينی بود و تا آخرين روزهای حياتـش ايـن قدرت و نفـوذ همچنان رو به افزايـش و تعالـی می رفت، به همين مناسبت از جانب سلاطيـن صفـوی عنـوان شيخ الاسلامی كه عالـی تريـن درجه روحانيت در آن عصر بـود به وی اعطا گرديـد.
دعای خير پدر : از ملا محمد تقی مجلسی پدر علامه مجلسی نقل كرده اند كه فرمـود : در يكـی از شبها بعد از نماز شب يك حالت خـوشـی به مـن دست داد كه فهميدم هر حاجتی از خدا بخـواهـم بر آورده می شود و فكر كردم، در امـور دنيا و آخرت چه چيز از خـدا مسئلت بنمايـم ناگاه صدای گـريه محمـد بـاقـر از گهواره بلنـد شد. عرض كردم الهی به حق محمد و آل محمـد (صل الله عليه وآله) اين طفل را مروج ديـن خـودت و نشر كننده احكام سيد رسولانت قرار بده و او را موفق كـن به تـوفيقـاتـی كه انتهايـی بـرای آن نبـاشـد، شكـی نيست كه دعای والـد در حق ايـن فرزنـد شايسته مستجاب و به درجات عاليه دست يافت.
وفات: علامه محمد باقر مجلسـی آن محقق پـر كار و عالـم نامـدار پـس از عمری پر بركت كه سراسر وقف خدمتگزاری به علـم و ديـن و دانـش و فرهنگ در جهان اسلام گرديد، عاقبت در سـن 73 سالگـی و در 29 ماه مبـارك رمضان سـال 1111 هجری قمری (مشهور عبارت آخرین روزهای ماه رمضان را برای رحلت وی ذکر کرده اند) در شهر دانـش پـرور اصفهان، چشـم از جهان فرو بست و به سرای باقـی شتافت. پيكر پاك آن مرحـوم بعد از تشييع با شكوه در مسجد جامع اصفهان در جـوار پدر و خـانـدان دانشمنـد مجلسـی به خـاك سپـرده شـد.

درگذشت جلال آل احمد نويسنده، منتقد در سال 1348هجري شمسي
«جلال آل احمد» نويسنده، منتقد و نظريه پرداز سياسي - اجتماعي معاصر در سال 1348هجري شمسي در« اَساِلم» در گذشت . آل احمد معلمي پرتلاش بود و در سالهاي پر آشوب جنگ جهاني دوم به عرصه سياست وارد شد و در نهضت ملي شدن صنعت نفت شركت فعال داشت . وي از سال 1332شمسي با جديت بيشتري به تحقيق،تاليف و تعليم رداخت و از اين پس مقالات انتقادي و داستانهاي كوتاهش را نوشت . آنچه مورد توجه آل احمد قرار داشت تضاد اصلي بنيادهاي سنتي اجتماع بود با آنچه بنام تحول و ترقي دررژيم پهلوي تبليغ مي شد . از اين رو براي احرازهويت ملي، كتاب غربزدگي را در سال 1341 شمسي منتشر كرد. خسي درميقات ؛ ديگر اثر آل احمد و سوغات سفرحج اوست. وي مهمترين آراء مذهبي و سياسي و اجتماعي خود رادر كتاب ديگري بنام درخدمت و خيانت روشنفكران گردآورده است . اما هنر برجسته آل احمد داستان نويسي است كه در اين زمينه سبك و شيوه اي خاص داشت. او زبان محاوره رابسيار دقيق و بجا به كار مي برد و در گنجاندن نكات اجتماعي و سياسي در داستان توانايي تمام داشت . آل احمد تشيع را نوعي نهضت مبارزه ميدانست و انتظار و اجتهاد را دو نقطه اوج تشيع مي خواند.

درگذشت «علينقي وزيري » موسيقيدان در سال 1358هجري شمسي
«علينقي وزيري » موسيقيدان بزرگ ايراني در سال 1358هجري شمسي درگذشت. وي از محققان برجسته موسيقي ايراني دارد كه از آن جمله در عالم موسيقي و صنعت؛ دستورجديد تاروسه تار؛ سرودهاي مدارس و موسيقي نظري را ميتوان برشمرد. استاد وزيري پايه گذارموسيقي جديد ايران بعد از انقلاب مشروطه است و نخستين كسي است كه رديف ميرزا عبدالله و آقا حسينقلي را نوشت . او سالها در دانشگاه تهران هنر و زيبايي شناسي تدريس مي كرد. از استادعلينقي وزيري علاوه بر كتابهاي مختلف،« قطعات زيباي موسيقي همچون اي وطن؛ خاك ايران و دخترك ژوليده» نيز بجاي مانده است.

استقلال بلغارستان در سال1944ميلادي
بلغارستان پس از خروج نيروهاي آلمان نازي در سال1944ميلادي مجددا استقلال خود را بازيافت. بلغارستان پس از آنكه به اشغال آلمان درآمد، در زمان جنگ جهاني دوم با آلمان هيتلري بر ضد متفقين در جنگ شركت كرد اما خيلي زود از متفقين شكست خورد و از پاي درآمد. بعد از اين شكست ؛ ارتش سرخ شوروي وارد اين كشور شد و بلغارستان در اين روز با ورود ارتش شوروي، استقلال خود را اعلام كرد. پس از آن رژيم كمونيستي به رياست« ديميتروف» در بلغارستان برقرار شد واو 2سال بعد دراين كشور« جمهوري» اعلام كرد. 


نوشته شده در   پنجشنبه 18 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode