ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 12 شهريور 1389     |     کد : 9125

استفاده از نانولوله‌هاي كربني در ساخت ليزر

يک گروه تحقيقاتي در فرانسه بر روي امکان ساخت منبع ليزر با کمک نانولوله‌هاي کربني کار کردند و به موفقيت‌هايي نيز دست يافتند...

 يک گروه تحقيقاتي در فرانسه بر روي امکان ساخت منبع ليزر با کمک نانولوله‌هاي کربني کار کردند و به موفقيت‌هايي نيز دست يافتند.
به گزارش سرويس فناوري ايسنا، نانولوله‌هاي كربني ويژگي‌هاي بسيار جالبي دارند كه آنها را براي استفاده در فتونيك مستعد كرده‌است.
از زماني كه مشخص شد نانولوله‌ها پس از كپسوله كردن درون سورفاكتانت‌ها داراي خواص فتولومينسانس مي‌شوند، علاقه براي استفاده از آنها در نانوفتونيك و ميكروالكترونيك افزايش يافته‌ است.
پس از كشف اثر فتولومينسانس نانولوله‌هاي كربني، دانشمندان به تحقيقات درباره‌ امكان استفاده از اين ماده به‌عنوان منبع نوري پرداختند. براي اين كار، تشديد نور يكي از عوامل مهم به شمار مي‌رود.
Vivien و همكارانش از دانشگاه پاريس ثابت کردند که امكان دستيابي به بهره‌ي نوري از نانولوله‌هاي كربني وجود دارد.
در اولين گام، اين گروه نشان دادند كه مي‌توان منابع نوري مبتني بر ليزر با نانولوله‌هاي كربني را ايجاد كنند كه بتوان از آنها در فتونيك استفاده كرد. آنها ثابت كردند كه نانولوله‌هاي كربني مي‌توانند نور را تشديد كنند.
پيش از اين، تشديد نور در عناصر گروه 3 تا 5 جدول تناوبي به اثبات رسيده بود؛ اما اين براي اولين بار است كه چنين ويژگي در نانولوله‌هاي كربني به اثبات مي‌رسد. براي اين كار، محققان يك لايه‌ي نازك شيشه‌اي را كه با نانولوله‌هاي كربني تقويت شده‌است، در معرض تابش ليزر قرار دادند و نتايج نشان داد كه نور به‌وسيله‌ي نانولوله‌ها تشديد شد.
پس از اثبات اثر تشديد نانولوله‌هاي كربني، دانشمندان تصميم گرفتند که روي ساخت منبع ليزر با نانولوله‌ها كار كنند.
به عقيده‌ Vivien امكان وارد كردن نانولوله به مواد رزوناتور نوري براي توليد ليزر وجود داشت. با اين كار امكان ساخت ليزري ايجاد مي‌شود كه مي‌تواند در چندين طول موج پرتو ايجاد كند كه اين كار با تغيير شكل نانولوله‌ها امكان‌پذير مي‌شود. ساخت چنين ليزري كاربردهاي بسياري در فتونيك دارد.
از ديگر كاربردهاي ليزرهاي مبتني بر نانولوله‌هاي كربني مي‌توان به استفاده از آنها در ميكروالكترونيك و مخابرات اشاره كرد. مي‌توان مدارات فتونيك مبتني بر نانولوله‌اي را ساخت و از طبيعت نيمه‌هادي نانولوله‌ها در الكترونيك استفاده كرد. اين نانولوله‌ها بسيار پركاربرد بوده و مي‌توان از آنها به‌عنوان واحدهاي سازنده در بخش‌هاي مختلف استفاده كرد.
Vivien و همكارانش درصدد ساخت اولين ليزر مبتني بر نانولوله‌هاي كربني هستند، اين ليزر بسيار ارزان و قابل انطباق و استفاده در حوزه‌هاي مختلف مي‌باشد.
به اعتقاد Vivien، اين دستگاه يك پيشرفت بزرگ محسوب شده، مي‌تواند منجر به پديد آمدن يك حوزه‌ي فتونيك جديد در آينده شود.
اين كار با همكاري محققان ژاپني انجام گرفت و نتايج آن در نشريه‌ي Applied Physics Letters به چاپ رسيد.


نوشته شده در   جمعه 12 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode