ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1389     |     کد : 9091

شمارش معكوس براي پرواز اژدها

مگان در ايران نامي آشناست. اين خودرو كه محصولي از شركت رنوست و در ساخت آن از فناوري‌هاي پيشرفته‌اي استفاده شده است طرفداران خاص خود را پيدا كرده است...

مگان در ايران نامي آشناست. اين خودرو كه محصولي از شركت رنوست و در ساخت آن از فناوري‌هاي پيشرفته‌اي استفاده شده است طرفداران خاص خود را پيدا كرده است. اكنون اين شركت فرانسوي مدل مفهومي و كوپه اين خودرو (Mégane Coupé Concept) را نيز طراحي كرده و از نمايشگاه خودروي ژنو نيز به عنوان بهترين فرصت ممكن براي نمايش جهاني اين محصول جديد استفاده كرده است.
گرچه هنوز تاريخ مشخصي درباره توليد و فروش انبوه اين خودروي جديد منتشر نشده اما حداقل يك چيز درباره آن مشخص است: محصول جديد رنو نمايشي از سرعت و حركت شناور را به اجرا در مي‌آورد.

فلسفه بيان شخصيت
به نظر مي‌رسد رنو از طراحي مگان كوپه نه تنها رانندگاني را هدف قرار داده است كه به سرعت توام با لذت در رانندگي توجه دارند، بلكه به دنبال جلب توجه افرادي نيز بوده كه به دنبال بيان شخصيت خود با استفاده از خودروي شخصي هستند. بدون شك اين كوپه تازه وارد مي‌تواند سمبلي از چشم‌انداز رنو درخصوص طراحي خودروهاي اسپرت درون شهري باشد.
مدير ارشد بخش طراحي رنو يعني پاتريك كمنت درباره محصول جديد اين شركت مي‌گويد: اين كوپه جديد تصويري از حركت رنو به سوي تكامل است. با نگاه به قسمت‌هاي خودرو به نوعي احساس افزايش انرژي دروني مي‌كنيد و زماني كه به درهاي در حال باز و بسته شدن آن كه به صورت عمودي انجام مي‌شود نگاه مي‌كنيد اين احساس به اوج خود نزديك مي‌شود.
چراغ‌هاي جلويي خودرو كه همچون نوار در حال باريك شدني از جنس كريستال هستند نه تنها تا مسافت قابل توجهي از قسمت جلوي خودرو را براي راننده روشن مي‌كنند بلكه به جهت ابتكار عمل به كار گرفته شده در طراحي بخش چشمگيري از كناره‌ها را نيز روشن مي‌كنند. از اين رو زماني كه از فاصله دور و به خصوص در شب هنگام به آن نگاه مي‌كنيد گويي قرار است تا ثانيه‌هايي ديگر با گلوله‌اي نوراني مواجه شويد!
در اين چراغ‌ها از فناوري LED با بازده قابل توجه مصرف انرژي استفاده شده است. حتي در قسمت چراغ‌هاي مه‌شكن نيز از اين ابتكار عمل بهره گرفته شده است، اما شايد بتوان اوج خلاقيت به كار گرفته شده در قسمت چراغ‌ها را به تلفيق هنرمندان آنها با بدنه كشيده و در برخي نقاط موج دار خودرو جستجو كرد به طوري‌كه هم در قسمت عقب و هم در رخ جلويي خودررو، چراغ‌ها در دل بدنه جا خوش كرده‌اند!

اژدها پرواز مي‌كند
يكي از ويژگي‌هاي برجسته اين خودرو فناوري به كار گرفته شده در قسمت درهاست. هر دو در به شكل بال اژدها باز و بسته مي‌شوند. هدفي كه در وراي اين تكنيك قرار دارد نه تنها حركت رو به جلو با بهره گرفتن از پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي روز صنعت خودروسازي است، بلكه افزايش حس هيجان و لذت در راننده و حتي هر عابر پياده در خيابان بوده است. استفاده از يك بازوي كربني، بيشترين اطمينان ممكن براي راننده و ساير سرنشينان را فراهم كرده است. اين بازو رابط اصلي در و بدنه است و در عين حال كار باز و بسته شدن آن را براي راننده و سرنشينان راحت مي‌كند.
در كوپه مگان صندلي‌هاي جلو متفاوت از يكديگر هستند. شايد بهتر باشد به جاي استفاده از عبارت نوآوري از عنوان سنت‌شكني خلاقانه استفاده كنيم. صندلي‌ها قابليت افزايش ارتفاع از كف خودرو را داشته كه در اين حالت راننده و سرنشين حس قرار گرفتن ميان هوا و زمين را خواهند داشت! فرم ويفري اين صندلي‌ها تاثير بسزايي در وزن كم آنها داشته كه نتيجه آن وزن كم خودرو است.
كنسول بين دو صندلي جلو تنها براي راننده و سرنشين كنار وي نيست. كشيدگي قابل توجهي كه در اين كنسول ديده مي‌شود اين امكان را به سرنشينان عقبي نيز مي‌دهد تا از قابليت‌ها و امكانات آن نهايت استفاده را ببرند. استفاده از سيستم پخش موسيقي و تنظيم سيستم تهويه مطبوع درون خودرو از جمله اين امكانات است.

نقش مهم براي رنگ قرمز
متخصصان بخش رنگ رنو براي اين‌كه روي افرادي كه اين خودرو را مشاهده مي‌كنند تاثير رواني قابل توجهي بگذارند از تركيب ملموس رنگ قرمز با رنگ نقره‌اي متاليك در قسمت خارجي و همچنين رنگ يكپارچه فضاي داخل خودرو بهترين استفاده را كرده‌اند. در قسمت داخلي و به‌خصوص در كنسول مقابل راننده ردپاي نوارهاي قرمز رنگ ديده مي‌شود. اين ردپا حتي تا قسمت نمايش اطلاعات لحظه به لحظه خودرو نيز كشيده شده است. در بدنه خارجي و بخصوص در قسمت عقب و چراغ‌ها و دهانه دو لوله اگزوز بازهم به كارگيري رنگ قرمز حرف‌هاي زيادي براي گفتن بر‌جاي گذاشته است. حتي به عقيده برخي كارشناسان استفاده از اين رنگ در قسمت دهانه دو لوله اگزوز اين حس را به بيننده منتقل مي‌كند. گويي با يك اژدها روبه‌رو شده است!
كنترل مركزي چند رسانه‌اي در كوپه مگان با نمايشگري همراه است كه به 3 بخش مختلف تقسيم‌بندي شده است. بخش مركزي تمامي اطلاعات مربوط به حركت خودرو (مسيريابي، راديو، موسيقي، ويدئو و تلفن بلوتوث) را نمايش مي‌دهد حال آن‌كه دو بخش كناري، تصاوير آني از محيط اطراف خودرو را در اختيار راننده قرار مي‌دهد. اين تصاوير ويدئويي با استفاده از ريزدوربين‌هايي گرفته مي‌شوند كه در قسمت‌هاي مختلف نصب شده‌اند.اين خودرو با استفاده از تلفن همراه F700 سامسونگ قفل و باز مي‌شود. اين تلفن همچون كارت هندزفري (بدون نياز به استفاده از دست) عمل كرده و به كنسول مركزي خودرو متصل مي‌شود. دو سرنشين عقبي خودرو مي‌توانند از نمايشگر چند رسانه‌اي صوتي و تصويري P2 سامسونگ استفاده كنند. اين نمايشگر از نوع لمسي بوده و از اين رو كار با آن براي سرنشينان بسيار راحت است.

هر سرنشين با يك وضعيت آب و هوايي خاص!
استقرار سيستم كنترل جوي 4 منطقه‌اي در فضاي داخلي اين خودرو اين امكان را به هر سرنشين مي‌دهد تا وضعيت دلخواه جوي را در محدوده خود به كار گيرد. دو سرنشين جلو با استفاده از شاسي‌هاي نصب شده در قسمت داشبورد و دو سرنشين عقب با شاسي‌هاي تعبيه شده در پشت صندلي‌هاي جلو مي‌توانند اين سيستم را كنترل كنند. از اين رو جاي هيچ گونه تعجبي ندارد كه در يك فضاي محدود از جريان هواي گرم گرفته تا وزش نسيم ملايم و خنك احساس شود! البته شايد بتوان نسبت به اين ابتكار عمل انتقادي نيز مطرح كرد چون به عقيده برخي اين سيستم به نوعي اتلاف انرژي در دل خود نهفته دارد.
كوپه مگان 6 دنده بوده و صفر تا 100 را در 2/7 ثانيه طي مي‌كند كه البته در رقابت با خودروهاي مشابه رقم چندان چشمگيري به شمار نمي‌آيد. با اين حال از حيث مصرف سوخت از جمله خودروهاي دوستدار محيط زيست محسوب مي‌شود. كوپه مگان در هر 100 كيلومتر طي مسافت 5/6 ليتر سوخت مصرف كرده و به ازاي هر كيلومتر نيز 154 گرم دي‌اكسيدكربن روانه جو مي‌كند.

مگان كوپه از چند زاويه
سرنشينان با استفاده از شاسي‌هاي نصب شده در قسمت داشبورد و پشت صندلي‌هاي جلو مي‌توانند سيستم كنترل جوي را تنظيم كنند.
كشيدگي قابل توجهي كه در كنسول بين دو صندلي جلو ديده مي‌شود به سرنشينان اين امكان را مي‌دهد تا از امكانات آن نهايت استفاده را ببرند.
يكي از ويژگي‌هاي برجسته اين خودرو فناوري به كار گرفته شده در قسمت درهاست. هر دو در به شكل بال اژدها باز و بسته مي‌شوند.

مهدي پيرگزي / جام‌جم


نوشته شده در   سه شنبه 9 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode