ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 مرداد 1389     |     کد : 8935

کلام جدید

کلام جدید، نوشته دکتر حسن یوسفیان از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها منتشر شد. کلام جدید، به قلم حسن یوسفیان، از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شد...

 کلام جدید، نوشته دکتر حسن یوسفیان از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها منتشر شد.
کلام جدید، به قلم حسن یوسفیان، از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شد.
این کتاب درسنامه‌ای پژوهش‌محور در موضوع کلام جدید (فلسفه دین) است. آنچه در میان مسلمانان، دست کم از قرن دوم هجری، به «علم کلام» شهرت یافته، دانشی است که به تبیین و اثبات عقاید اسلامی و دفاع از آنها می‌پردازد. این علم – به دلیل آنکه مبانی عقیدتی و «اصول دین» (و در رأس آنها، مسئله توحید و صفات خداوند) را بررسی می‌کند – به نامهای دیگری چون «فقه اکبر» (در برابر فقه اصغر که بیان تکالیف عملی و «فروع دین» را بر عهده دارد)، «علم توحید و صفات» و «علم اصول دین» نیز خوانده شده است. به هر حال، امروزه گاه وصف «جدید» را نیز به «کلام» می‌افزایند و از تعبیر «کلام جدید» استفاده می‌کنند چرا که در آن برخی از چالشهایی را که دین در دنیای جدید ( همچون مسئله شر، عقل و وحی، تجربه دینی) با آنها روبه‌روست، بررسی می‌کند.
هدف از نگارش این کتاب، صرفاً پدید آوردن متنی آموزشی در موضوع یاد شده نبوده است؛ یکی از اهداف اصلی نویسنده آن بوده که در پژوهشهایی که در این موضوع انجام می‌گیرد، سهیم می‌شود و به ویژه در بومی‌سازی مباحثی که رنگ و بوی غرب دارند، بکوشد.
فصلهای مختلف این نوشتار، در عین رعایت اختصار، از جامعیتی نسبی برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که گاه در ذیل یک موضوع نکاتی می‌توان یافت که در آثار مستقلی که به همان موضوع پرداخته‌اند، به چشم نمی‌خورد. جمع میان این دو ویژگی (اختصار و جامعیت) ممکن است مطالعة این اثر را برای برخی از دانشجویان ( به‌ویژه آنان که «درس‌نامة آموزشی» را با «خودآموز درسی» برابر می‌انگارند) دشوار سازد. حتی در مباحث فرعی و حاشیه‌ای نیز غالباً بنای ما بر «جامعیت در تحقیق» و «گزیده‌گویی در نگارش» بوده است؛ گاه مطالب یک کادر یا پاورقی کوتاه محصول چند‌ساعت پژوهش همراه با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای رایانه‌ای است.
تا آنجا که ممکن است، تلاش شده خواننده به منابع دست اول ارجاع داده شود. همچنین، برای رعایت حال خوانندگان، گاه در کنار استفاده از منبعی به زبان اصلی، به ترجمة فارسی آن نیز ارجاع داده شده است.
مطالبی که در کادرها آمده‌اند، غالباً به‌منظور جلب مشارکت دانشجویان و فعال‌سازی آنان طراحی شده‌اند. این کادرها گاه به نکته‌‌ای تکمیلی (و احیاناً استطرادی) اشاره می‌کنند، و گاه به مطالب متن، عمق بیشتری می‌بخشند.
کتاب حاضر مشتمل بر دوازده فصل است که به ترتیب عبارت‌اند از: دین و مطالعات دینی؛ خاستگاه دین؛ اثبات وجود خدا؛ صفات خداوند؛ جایگاه شرور در نظام آفرینش؛ نیاز به دین؛ زبان دینی؛ عقل و وحی؛ تجربة دینی؛ کثرت گرایی دینی؛ دین در عرصة جامعه؛ دین و اخلاق.
ان کتاب با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در 452 صفحه و مبلغ 52000 ریال چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است .


نوشته شده در   شنبه 30 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode