ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 4 شهريور 1403
يکشنبه 4 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 مرداد 1389     |     کد : 8789

شامپانزه‌اي که 400 واژه بلد است

حيوانات را دست کم نگيريد ، گاه مي توانند با قدرت ذهن و توانايي هاي مغزي خود شما را شگفت زده کنند...

 
 حيوانات را دست کم نگيريد ، گاه مي توانند با قدرت ذهن و توانايي هاي مغزي خود شما را شگفت زده کنند، شايد نتوانند با واژه هايي مشابه آنچه فراگرفته ايد با شما ارتباط برقرار کنند اما برخي از آنها مي توانند با زبان اشاره به راحتي صحبت کنند.
  به گزارش مهر، ممکن است زبان بومي حيوانات پيچيده به نظر بيايد اما درک زبان اشاره آنها به تدريج امکان پذير خواهد شد و به اين شکل مي توان فهميد که برخي از حيوانات در اين جهان وجود دارند که حتي از قدرت تفکر برخوردارند.
«فينالي مک کي» مجموعه اي از تصاوير پرتره حيواناتي که از قدرت تفکر برخوردارند به ثبت رسانده و نشريه تايم نيز به انتشار آن پرداخته تا ديدگاه خود را نسبت به توانايي هاي برخي از موجودات زنده تغيير دهيم.
اين شامپانزه 29 ساله دامنه واژگاني در حدود 400 واژه دارد. کنزي مي تواند با اشاره کردن به تعدادي از نشانه هاي رنگارنگ با ديگران ارتباط برقرار کند. توانايي هاي «کنزي» در زبان بسيار شگفت انگيز است او مي تواند با همين اشاره کردن تفکر کرده و جمله سازي کند و حتي جملات ترکيبي بسازد.
صفحه نشانه هايي که او براي سخن گفتن از آن استفاده مي کند تنها از واژه هاي ساده اي مثل دويدن يا توپ تشکيل نشده بلکه از کلماتي با کاربردهاي ترکيبي و گرامري پيچيده تر مانند «از» ، «بعدا» و پسوندهايي مانند «ing» و «ed» که در زبان انگليسي به زمان افعال دلالت دارند نيز برخوردار است.
«کنزي» همچنين مي تواند تصوير خود را در آينه تشخيص دهد، توانايي که دلفينها و فيلها نيز از آن برخوردارند. تمامي اين جانداران با ديدن لکه اي رنگي بر روي پيشاني خود در آينه نسبت به آن واکنش نشان مي دهند. فيلها و ميمونها با کمک گرفتن از دست يا خرطوم خود سعي مي کنند لکه رنگي را بزدايند اما دلفينها به گونه اي تغيير موقعيت مي دهند تا بتوانند زاويه ديد بهتري از رنگ داشته باشند.

  




















مدتها است که توانايي سگ ها در نمايش رفتارهاي هوشمندانه به اثبات رسيده است اما تاثيرگذارترين رفتار در توانايي هاي شناختي اين حيوانات، قدرت آنها در درک مفهوم اشاره ها است، هيچ گونه جاندار ديگري نيست که بفهمد نشانه رفتن انگشت به يک سو به اين معني است که در آن سو چيزي است که ارزش توجه کردن دارد. «بي بي» سگ هشت ساله اي است که ساکن نيويورک بوده و مانند بسياري از سگها از قدرت بالايي در درک مفاهيم اشاره ها برخوردار است.






























«بابلز» فيل 29 ساله اي آفريقايي از گونه اي در حال انقراض است. فيلها به طور کلي که به خاطر پايبندي شديد به روابط خانوادگي و عزاداري براي مرده هاي خود در دسته جانداران هوشمند و متفکر قرار گرفته اند. همچنين فيل ها از توانايي هاي قابل توجه شمارشي برخوردارند و مي توانند تفاوت ميان مقدار دو جسم را از هم تشخيص دهند.
اورانگوتان ها و شامپانزه ها از معدود حيواناتي هستند که مي توانند خود را در آينه تشخيص دهند و «آپسارا» از جمله اورانگوتان هاي باهوشي است که نسبت به تصوير خود واکنش نشان مي دهد.
در صورتي که دست بندي را به دست او بياندازيد و او را در برابر آينه قرار دهيد، تنها به آن خيره نمي شود بلکه دست خود را بالا آورده و در برابر آينه تکان مي دهد و به اين شکل با بازتاب آن در آينه تعامل برقرار مي کند.
























اورانگوتان ها همچنين به توانايي ساختن ابزار شهرت دارند. از ابزارهايي که توسط اين جانداران ساخته مي شود مي توان به استفاده از شاخه هاي پربرگ درخت به عنوان مگس کش، استفاده از برگها به عنوان فنجان و ساخت چسب براي جمع آوري حشرات يا برگها اشاره کرد.
«آپسارا»ي سه و نيم ساله در عين حال مي تواند به خوبي رفتارهاي انسان را تقليد کند. او مي تواند در گفتگوهاي انسانها حضور داشته باشد و به همراه آنها چاي بنوشد يا تنقلات بخورد.





















 


مطالعات جديد در دانشگاه کمبريج نشان داده است کلاغ زاغي‌هايي مانند «روپرت» مي توانند براي انجام کارهاي خود دليل بياورند. در آزمايشي زاغ ها نشان دادند به دليل تشنگي و پايين بودن سطح آب يک چاه، براي بالا آوردن سطح آب به داخل آن سنگ مي اندازند.


نوشته شده در   سه شنبه 19 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode