ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 مرداد 1389     |     کد : 8561

ويتامين C، رشد تومور را متوقف مي‌سازد

محققان نيوزلندي در پژوهش جديدي دريافتند: ويتامين C مي‌تواند فاكتور رشد را در سلولهاي سرطاني متوقف كند و اين يافته به كشف روشهاي سريعتري براي درمان سرطان منجر خواهد شد...

 محققان نيوزلندي در پژوهش جديدي دريافتند: ويتامين C مي‌تواند فاكتور رشد را در سلولهاي سرطاني متوقف كند و اين يافته به كشف روشهاي سريعتري براي درمان سرطان منجر خواهد شد.
به گزارش ايسنا، گروهي از محققان دانشگاه اوتاگو در كريس چارچ به اين نتيجه رسيدند كه ويتامين C در كنترل رشد تومورهاي سرطاني نقش دارد. اين در حالي است كه پيش از اين دانشمندان در خصوص نقش اين ويتامين در درمان سرطان ترديد داشتند.
اين محققان به رابطه بين ويتامين C و پروتئيني موسوم به «HIF-1» پي برده‌اند. اين پروتئين عامل كليدي در بقاي تومورهاي سرطاني است. فعاليت بالاي اين پروتئين رشد تومور را تقويت مي‌كند و آن را در برابر پرتودرماني و شيمي درماني مقاوم مي‌سازد در نتيجه امكان تشخيص يا درمان سرطان دشوار مي‌شود.
مارگاريت ويزرز استاديار اين دانشگاه دريافته است كه تومورهاي پيشرفته 40 درصد از بافت‌هاي معمولي حاوي ويتامين C هستند.
اين پژوهش تاكيد مي‌كند؛ افزايش سطح ويتامين C در تومورها فاكتورهاي رشد دهنده آنها را محدود مي‌سازد.
محققان در نظر دارند؛ آزمايشات بيشتري براي بررسي نتايج اين فرضيه روي نمونه‌هاي جانوري انجام دهند.
به گزارش روزنامه نيوزلند هرالد، ويتامين C فوايد زيادي براي بدن دارد. اين ويتامين در سلامت پوست و لايه‌هاي محافظتي بدن موثر است. پوست انسان را با طراوت نگه مي‌دارد و موجب جواني آن مي‌شود.
ويتامين C ‌همچنين پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشيد حفظ مي‌كند. بنابراين افرادي كه بيشتر با نور خورشيد تماس دارند بهتر است براي حفاظت پوستشان مقدار بيشتري ويتامين C مصرف كنند.
به گفته متخصصان؛ با كمبود ويتامين C پوست خشك مي‌شود و در زير آن خون مردگي‌هايي به صورت لكه لكه مشاهده مي‌شود. همچنين لثه زخم شده و دهان خشك مي‌شود. ويتامين C موجب افزايش ايمني بدن در برابر بيماريها مي‌شود و به فعاليت مناسب هورمون‌هاي بدن كمك مي‌كند.
كساني كه به كم خوني مبتلا هستند و رژيم غني از آهن و اسيد فوليك دارند مصرف ويتامين C به استفاده بيشتر بدن آنها از آهن كمك خواهد كرد. عوارض كمبود اين ويتامين زماني ظاهر مي‌شود كه بيش از يك ماه ويتامين بسيار كمي دريافت شود. كمبود اين ويتامين حتي در نوزادان هم ديده مي‌شود. كودكاني كه از شير مادر تغذيه نمي‌كنند و اين ويتامين را از منابع ديگر نيز دريافت نمي‌كنند لثه‌هاي زخمي و خون آلود دارند كه از علائم كمبود ويتامين C است. اين ويتامين هم به صورت طبيعي در منابع گياهي و جانوري و هم به صورت مصنوعي در داروهاي مكمل موجود است.
منابع غني از ويتامين C شامل توت فرنگي، كلم بروكلي، گريپ فروت، گوجه فرنگي، انبه، ليمو، گل كلم، سيب زميني، هندوانه، اسفناج، ‌نارنگي، مركبات، كيوي و برخي از سبزيجات ديگر هستند. جگر نيز يك منبع غني از ويتامين C محسوب مي‌شود.
لازم به ذكر است، نگهداري طولاني مدت ميوه‌ها و سبزيها در يخچال، پختن، گرما، نور و دخانيات اين ويتامين را از بين مي‌برد.


نوشته شده در   شنبه 2 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode