ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 تير 1389     |     کد : 8423

روزانه چقدر آب بنوشيم؟

با گرماي طاقت‌فرساي اين روزها و توصيه‌ها و نكاتي كه درخصوص مصرف كافي آب و مايعات مطرح مي‌شود...


 با گرماي طاقت‌فرساي اين روزها و توصيه‌ها و نكاتي كه درخصوص مصرف كافي آب و مايعات مطرح مي‌شود، شايد همه به اين فكر بيفتند كه مصرف چه ميزان آب طي روز لازم و كافي است.مهم است به ياد داشته باشيم كه نوشيدن آب به ميزان كافي براي سلامت ما ضروري است، اما نياز افراد، متفاوت است.
پس اين كه هر روز چقدر آب بنوشيم؟ سوالي ساده به نظر مي‌رسد كه جوابش چندان ساده نيست. مطالعات مختلف و متعدد، توصيه‌هاي متفاوتي ارائه كرده‌اند، اما در حقيقت نياز شما به آب به عوامل زيادي ازجمله سلامتي، ميزان فعاليت و مكان زندگي‌تان بستگي دارد.
همچنين هيچ فرمول واحدي متناسب همه افراد وجود ندارد، اما شناخت بهتر و بيشتر ما در مورد نقش آب در بدن، به مصرف مقدار كافي مايعات كمك مي‌كند.

آب
كاركرد صحيح سيستم‌هاي بدن ما بستگي به آب دارد به عنوان مثال، آب سموم را از اندام‌هاي حياتي دفع مي‌كند و مواد غذايي را به سلول‌ها مي‌رساند.
كمبود آب، منجر به كم‌آبي بدن مي‌شود و حتي كم‌آبي خفيف نيز مي‌تواند انرژي شما را كاهش داده و باعث خستگي شود.

چه مقدار آب نياز داريم؟
ما از طريق تنفس، عرق كردن، دفع ادرار و مدفوع، آب از دست مي‌دهيم. براي عملكرد مناسب بدن، بايد با مصرف مايعات و مواد غذايي حاوي آب اين ميزان را جايگزين كنيم.پس با اين تفاسير افراد به طور متوسط چه ميزان آب نياز دارند؟

عواملي كه بر نياز آبي بدن تاثير دارند
به ياد داشته باشيم كه لازم است آب مصرفي را با ميزان فعاليت، آب و هواي منطقه زندگي و همچنين وضعيت سلامت خود تطبيق دهيم. اگر باردار هستيد يا به كودكتان شير مي‌دهيد، اين عوامل را نيز در نظر بگيريد.
ـ ورزش:‌ اگر شما ورزش مي‌كنيد يا فعاليت بدني داريد كه باعث عرق كردن مي‌شود، بايد آب بيشتري براي جايگزيني آن بنوشيد.
اين كه چه مقدار مايعات اضافي احتياج داريد به ميزان تعريق هنگام ورزش و فعاليت بدني شما بستگي دارد.
ـ محيط زندگي: آب و هواي گرم يا مرطوب مي‌تواند باعث تعريق بيشتر شود. پس در چنين شرايطي شما نياز به مصرف مايعات اضافي داريد. علاوه بر اين، ارتفاعات بالاتر از 2500 متر ممكن است دفع ادرار را افزايش داده و تنفس در اين ارتفاع نيز سريع‌تر شود.
ـ بيماري: هنگام تب، اسهال و استفراغ بدن آب بيشتري از دست مي‌دهد. پس در اين شرايط بايد آب بيشتري نوشيد. البته در برخي موارد ممكن است پزشك شما راه‌حل‌هاي ديگري توصيه كند كه انجام آنها در اولويت است. از سوي ديگر، در برخي از انواع نارسايي قلبي و بعضي از انواع بيماري‌هاي كبدي ممكن است حتي احتياج باشد كه مصرف مايعات محدود شود. البته مشاوره گرفتن از يك پزشك در اين موارد نبايد فراموش شود.
ـ بارداري يا شيردهي: ‌زنان باردار يا آنهايي كه به فرزندشان شير مي‌دهند، براي مقابله با كم ‌آبي به مايعات بيشتري نياز دارند.

ساير منابع آب
اگرچه ايده بسيار خوبي است كه هميشه آب كافي و تميز در اختيار داشته باشيم، اما نبايد تنها به مايعات براي تامين آب بدن اكتفا كرد. هر آنچه مي‌خوريم نيز بخش قابل توجهي از نياز ما را فراهم مي‌كند.
به طور متوسط غذاها حدود 20 درصد از آب مصرفي بدن را تامين مي‌كنند. بسياري از ميوه‌ها و سبزيجات از قبيل هندوانه و گوجه‌فرنگي 90 درصد يا بيشتر وزنشان را آب تشكيل مي‌دهد.
علاوه بر اين، نوشيدني‌هايي از قبيل شير و آبميوه، بخشي از آب مورد نياز ما را تامين مي‌كنند.
البته آب هنوز هم بهترين انتخاب شماست چون كالري ندارد، ارزان و در دسترس است.
نكته مهم ديگري كه بايد مورد توجه باشد اين كه هيچ گاه تشنگي را دليلي براي نوشيدن قرار ندهيد؛ زماني كه احساس تشنگي مي‌كنيد، بدن خود را در معرض كم آبي قرار داده‌ايد. علاوه بر اين، با افزايش سن، بدن كمتر قادر خواهد بود كم‌آبي را احساس كرده و پيام آن را به مغز بفرستد.
از سوي ديگر، تشنگي بيش از حد و افزايش دفع ادرار مي‌تواند نشانه‌هايي از يك بيماري جدي باشد. پس در صورت تجربه اين حالات فوري با پزشك مشورت كنيد.
براي جلوگيري از خشكي بدن و اطمينان از مصرف كافي مايعات، آب را نوشيدني اصلي خود قرار دهيد.

mayoclinic.com
مترجم:‌ نيلوفر اسعدي بيگي


نوشته شده در   چهارشنبه 23 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode