ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 تير 1389     |     کد : 8347

ماست ميوه‌اي ؛ تنقل مدرن

اين روزها وقتي براي خريد ماست به مغازه يا فروشگاه‌هاي بزرگ مراجعه مي‌كنيم در ميان انواع ماست‌ها با ماست‌‌هاي ميوه‌اي روبه‌رو مي‌شويم...

 اين روزها وقتي براي خريد ماست به مغازه يا فروشگاه‌هاي بزرگ مراجعه مي‌كنيم در ميان انواع ماست‌ها با ماست‌‌هاي ميوه‌اي روبه‌رو مي‌شويم. درواقع اين ماست‌‌ها نسل جديدي از محصولات لبني هستند كه از دو ماده غذايي مهم يعني ماست و ميوه تهيه شده‌اند.
اين ماست‌ها تنقلات مدرني هستند كه در ديگر كشورها طرفداران زيادي دارند، اما شايد براي مصرف‌كننده اين سوال مطرح شود كه آيا واقعا اين نوع ماست‌ها از تركيب با ميوه‌ها به دست مي‌آيند؟ آيا اين نوع محصولات از نظر ارزش تغذيه‌اي تفاوت چشمگيرتري نسبت به انواع ماست‌هاي ساده دارند؟
بر كسي پوشيده نيست كه ماست وعده ثابتي در رژيم غذايي اغلب مردم جهان خصوصا ايراني‌ها بوده و سرشار از مواد مغذي و سودمند است.
ماست حاوي باكتري‌هاي زنده‌اي است كه دستگاه گوارش و سيستم ايمني را تقويت و به هضم غذا كمك مي‌كند. هنگامي كه ماست وارد روده مي‌شود، بدن توليد گلبول‌هاي سفيد را كه مسوول ايمني هستند افزايش مي‌دهد به اين دليل مصرف آن در افراد مبتلا به ايدز و نقص ايمني توصيه مي‌شود.
ماست حاوي انواعي از باكتري‌هاست كه در پيشگيري و بهبود آرتروز نقش بسزايي دارد و مي‌تواند از فعاليت باكتري‌هاي مولد زخم معده جلوگيري كند.
اگرچه نوع پرچرب اين محصول حاوي مقادير بالاي چربي اشباع شده است، اما همين چربي‌ها خاصيت محافظت‌كننده داشته و مي‌توانند با پوشاندن مخاط روده به پيشگيري از سرطان كمك كنند. همچنين مصرف ماست 2 بار در روز مي‌‌تواند سطح تركيبات نامطلوب سولفيتي را كه باعث تنفس نامطلوب مي‌شوند، كاهش دهد و در گرماي طاقت‌فرساي تابستان از گرمازدگي و تشنگي مفرط كاسته و حرارت كبد و التهابات داخلي را تسكين دهد و آرام‌بخش قوي براي اعصاب شود. همچنين اين محصول لبني مي‌تواند به توليد باكتري‌هاي روده‌اي مولد ويتامين B و K كمك كرده و در زمان مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها از اثرات مضر آن بكاهد.
ماست به دليل باكتري‌هاي سودمند تا حدودي گيرنده‌هاي ضد درد را تقويت كرده در نتيجه افرادي كه هنگام غذا خوردن يا پس از آن دچار دل درد مي‌شوند مي‌توانند با خوردن ماست از ابتلا به اين عارضه رهايي يابند.
حال اگر به اين محصول لبني تكه‌هاي ميوه افزوده شود به طور قابل ملاحظه‌اي ارزش تغذيه‌اي آن بالا رفته و اين محصول علاوه بر خواص ماست خواص ميوه هم به آن اضافه مي‌شود. اما بايد خاطرنشان كرد كه براي توليد اين محصول از روش‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود. يكي از اين روش‌‌ها تهيه ماست ميوه‌اي با استفاده از اسانس‌هاي مصنوعي (شيميايي)‌، رنگ خوراكي و برخي پايداركننده‌هاست كه توليد و مصرف آن در بعضي از كشورها با محدوديت همراه است و نه‌تنها تاثيري در بالا بردن ميزان ارزش غذايي ماست ندارد بلكه مصرف مداوم آن مي‌‌تواند براي مصرف‌كننده مخاطره‌آميز باشد.
اما در روش ديگر توليد ماست ميوه‌اي، از مربا يا مارمالاد ميوه يا تكه‌هاي ميوه به همراه مواد پايداركننده استفاده مي‌شود.
در اين روش توليد، ارزش غذايي محصول به طور قابل ملاحظه‌اي بالا مي‌رود و از نظر دانش تغذيه مورد تاييد است. البته براي آن كه مطمئن شويد ماست ميوه‌اي مورد استفاده شما طبيعي و به دور از اسانس و رنگ‌هاي شيميايي است، بهتر است با اضافه كردن قطعات كوچك انواع ميوه مانند سيب، آناناس، كيوي، پرتقال، توت فرنگي و ... به ماست يك ماست ميوه‌اي خانگي، مغذي و فاقد مواد پايداركننده و نگهدارنده را تهيه كنيد و از آن به عنوان تنقلات در ميان وعده‌ها استفاده كنيد. ماست‌ به دليل دارا بودن باكتري‌‌هاي مفيد به جذب بهتر مواد مغذي ميوه‌ها كمك مي‌كند.

توصيه‌ها:
1 ـ اگر ماست غني شده با ميوه‌اي كه مي‌گيريد تغيير رنگ داده باشد، يعني بد يا بي‌رنگ شده باشد به اين معني است كه محصول افت كيفيت پيدا كرده و قابل مصرف نيست.
2 ـ اگر تاريخ انقضاي ماست همان روز است يا تنها يك‌روز به تاريخ انقضاي آن باقيمانده، از خريد آن خودداري كنيد.
3 ـ در صورت مشاهده هرگونه نشتي از ظروف ماست از خريد ‌آنها جدا خودداري كنيد زيرا درز به وجود آمده در بسته‌بندي سبب ورود انواع آلودگي محيط بيرون به داخل محصول مي‌شود.

فاخره بهبهاني
جام جم


نوشته شده در   پنجشنبه 17 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode