ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 تير 1389     |     کد : 8311

دو ماه در آسمان؟!

شما هم شايد به تازگي اين ايميل را دريافت کرده باشيد که در آن نويد داده باشند در حدود يک ماه ديگر آسمان ميزبان دو ماه درخشان خواهد بود و شايد اين سئوال برايتان به وجود آمده باشد که آيا پنجم شهريور يا 27 آگوست سال جاري واقعا دو ماه در آسمان خواهيد ديد؟!...

 شما هم شايد به تازگي اين ايميل را دريافت کرده باشيد که در آن نويد داده باشند در حدود يک ماه ديگر آسمان ميزبان دو ماه درخشان خواهد بود و شايد اين سئوال برايتان به وجود آمده باشد که آيا پنجم شهريور يا 27 آگوست سال جاري واقعا دو ماه در آسمان خواهيد ديد؟!
به گزارش مهر ، اين ايميل که دست به دست در گردش است اعلام مي کند در 27 آگوست 2010 سياره مريخ به اندازه اي بزرگ به نظر خواهد رسيد که به چشم ساکنين زمين هم اندازه قرص کامل ماه خواهد بود.
ديدن دو ماه درخشان در آسمان شب بسيار شگفت انگيز خواهد بود، به اين شرط که چنين رويدادي واقعا رخ دهد! زيرا اين ايميل بيشتر در حد يک شوخي است تا واقعيت، شوخي که از سال 2003 تاکنون با نزديک شدن به ماه آگوست آغاز شد. در اصل هرگز نمي توان مريخ را از روي زمين به بزرگي ماه کامل ديد و ماه آگوست 2010 نيز ماهي نيست که مريخ در درخشانترين حالت خود قرار داشته باشد.
در حقيقت در ماه آگوست سال جاري مريخ به شکل ستاره اي با درخششي ملايم در غروب آسمان غربي ديده خواهد شد. مريخ زماني که در 27 ژانويه 2010 به نزديکترين فاصله اش از زمين رسيد در آسمان بسيار درخشان ظاهر شد که حتي در آن زمان نيز چهره و نور مريخ به شکل ستاره اي بسيار درخشان بود و نه ماه کامل.
تنها زماني که مريخ در سال جاري در کنار ماه کامل قرار گرفت نيز شب 29 ژانويه بود که در آن زمان نيز قطر تصويري که از روي زمين از مريخ ديده مي شد در برابر ماه کامل، يک - صد و چهلم بود. به بياني ديگر در آن زمان از سال بايد در حدود 140 مريخ در ابعادي که از زمين ديده مي شد در کنار يکديگر قرار مي گرفتند تا با قطر ماه برابري کند.
مريخ، سرزميني که منشاء روياها و تخيلات انسان شده، جهاني يک قدم بيرون تر از مدار زمين، کمي از زمين کوچکتر و کمي از قمر زمين بزرگتر است. در عين حال فاصله اين سياره نسبت به زمين بسيار بيشتر از فاصله ماه تا زمين است.
درک ناچيز بودن لکه هايي به نام سياره ها و قمرها در برابر عظمت جهان هستي بسيار دشوار است اما مي توان گفت فاصله ماه از زمين در حدود يک ثانيه نوري است و برگشت نور از ماه به زمين با سرعت 300 هزار کيلومتر بر ثانيه در حدود يک ثانيه زمان مي برد.
در حالي که نور مريخ براي رسيدن به زمين مدت زمان بسيار بيشتري نياز دارد که متناسب با حرکات زمين و مريخ به دور خورشيد اين مدت زمان از چند دقيقه تا حدودا 20 دقيقه متفاوت است. به بياني ديگر فاصله دو سياره زماني که مريخ و زمين با هم در يک سمت از خورشيد قرار دارند نسبت به زماني که مريخ نسبت به زمين در سمت متقابل خورشيد قرار گرفته بسيار کمتر است.
در نتيجه بزرگ ديدن ماه از زمين به دليل نزديکي اين کره به سياره سبز است و بر همين اساس مي توان گفت که هرگز امکان يک اندازه ديدن مريخ و ماه در آسمان زمين وجود ندارد. مريخ در درخشانترين حالت و نزديکترين فاصله اش به زمين تنها ستاره اي کوچک و درخشان در ميان آسمان پهناور خواهد بود.
حال سئوال اينجاست که چنين شايعه اي از کجا آغاز شده است؟
داستان به زماني بازمي گردد که در 27 آگوست سال 2003 مريخ و زمين طي 60 هزار سال قبل به نزديکترين فاصله از يکديگر رسيدند. در آن زمان فاصله اين دو جهان نسبت به يکديگر کمتر از 57 ميليون کيلومتر يا سه دقيقه نوري بود. آخرين افرادي که در چنين فاصله اي از مريخ قرار داشتند غارنشينان بوده اند و اخترشناساني که در سال 2003 شاهد اين پديده بودند از آن به عنوان رخدادي بي نظير ياد کردند اما هرگز در جايي به ثبت نرسيد که در آن شب، مريخ چيزي فراتر از لکه اي آتشين و درخشان در آسمان شب بوده و يا دو ماه در آسمان ديده شده است.
بر اساس گزارش earthsky ، آنچه در 27 آگوست سال جاري رخ خواهد داد، رويداد چندان مهمي نيست و در آن تاريخ تنها سياره اي زيبا در نزديکي ماه قرار خواهد گرفت اما اين سياره مشتري نام دارد، نه مريخ. با اين همه شايد در آن شب نيز عده اي به آسمان و ماهش نگاه کنند و با ديدن ستاره اي درخشان در کنار ماه با خود بيانديشند که آيا اين ستاره درخشان مريخ است؟


نوشته شده در   سه شنبه 15 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode