ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 8 تير 1389     |     کد : 8215

هوش مصنوعي

هوش مصنوعي امروزه به يک واقعيت انکارناپذير تبديل شده که در زندگي روزمره انسانها حضور دارد و در اين ميان بيشترين تلاش هوش مصنوعي در تعامل با انسان از طريق سيستم هاي صوتي و کلامي مجازي انجام مي شود...

 هوش مصنوعي امروزه به يک واقعيت انکارناپذير تبديل شده که در زندگي روزمره انسانها حضور دارد و در اين ميان بيشترين تلاش هوش مصنوعي در تعامل با انسان از طريق سيستم هاي صوتي و کلامي مجازي انجام مي شود.
به گزارش مهر ، در عرصه انفورماتيک، زمان با سرعت ديگري حرکت مي کند، حال به سرعت کهنه مي شود و آينده با يک «کليک» يا يک «لمس» و حتي يک «سخن» فرا مي رسد. در حقيقت رايانه ها آموخته اند که گوش داده و حتي پاسخ بدهند.بي آنکه فکر کنيم در يک دنياي علمي تخيلي هستيم بايد بپذيريم که نمونه هاي هوش مصنوعي در زندگي روزمره ما کم نيستند.
براي مثال سرويس هاي تلفن گويا شرکت هاي مخابراتي نمونه واضحي از اين هوش مصنوعي است. در اين سرويس ها ، کاربران براي انجام عمليات خود به روشي آسانتر و سريعتر با ماشين ها تعامل مي کنند و يا در جديدترين مدل هاي خودروها با فرماندهي صوتي تماس گرفته و از آن براي هدايت بهتر خود کمک مي گيرند.
اما سرنوشت پديده هوش مصنوعي اينطور رقم خورده است که توسعه يابد. به گفته دانشمندان و اقتصاددانان، هوش مجازي نه تنها روشي که به کمک آن انسان و ماشين مي توانند با هم ارتباط برقرار کرده و همکاري کنند را دگرگون خواهد کرد بلکه همچنين مي تواند در روش زندگي انسانها نيز تغييرات عميقي ايجاد کند.
طبيعي است که از کنار برخي از کارها که محکوم به فنا هستند کارهاي نويني متولد مي شود و ماهيت خودکار و زندگي روزمره را اصلاح مي کنند.
نمونه ديگري از اين هوش مصنوعي زندگي مردم امروز دنيا دستيار پزشکي است. دستيار پزشکي مي تواند از فاصله دور و از طريق رايانه علائم و وخامت بيماري را بررسي کرده و در صورت نياز يک قرار ملاقات را با پزشک تعيين کند.
براساس گزارش نيويورک تايمز، تعداد پزشکان آمريکايي که از نرم افزارهاي صوتي براي برنامه ريزي ويزيتهاي خود استفاده مي کنند در مدت سه سال اخير سه برابر شده و به رقم 150 هزار رسيده است.
همچنين منشي ديجيتالي امروزه ديگر در دفاتر مايکروسافت به يک واقعيت عادي تبديل شده است. اريک هورويتز که در لابراتوارهاي تحقيقاتي مايکروسافت پروژه «پزشک مجازي» را توسعه داده است در اين خصوص توضيح داد:«براي فرزندان و نوه هاي ما حرف زدن با ماشينهايي که به آنها نگاه مي کنند و آنها را درک مي کنند کاملا عادي است».
در ماههاي اخير در يوتيوب ، فيلمي با عنوان «نگاهي اجمالي به آينده» منتشر شده است که در آن مايکروسافت مواجهه با فناوريهاي جديد با زندگي امروز را نشان داده است. اين فيلم کاربران «هميشه متصل» و «با دست هاي آزاد» را نشان مي دهد که تنها با حرف زدن با رايانه خود تعامل مي کنند.
به هر حال ماشينهاي سخنگو هنوز مشکلاتي با زبان و تعابير معاني دارند. براي مثال نرم افزاري که توسط «آژانس پروژه هاي تحقيقات پيشرفته وزارت دفاع آمريکا» در عراق آزمايش شد نتايج خوبي در مکالمات ساده به دست آورد، اما در ترجمه جملات پيچيده تر دچار مشکل شد. اين نرم افزار ترجمه نتوانست بافت زباني جملات را تشخيص دهد و واژگان را به درستي ترجمه کند.
در بخش توسعه هوش مصنوعي، بهترين نتايج از «سيمي» يک شرکت مستقر در سيليکون ولي به دست آمد. اين شرکت کاليفرنيايي «دستيار مجازي شخصي» عرضه مي کند که از طريق تعاملات نرم افزارهاي کلامي مختلف، درخواستهاي کاربرها را پردازش کرده و به دنبال بهترين پاسخها مي شود.
تام گرابر محقق و يکي از بنيانگذاران سيمي توضيح داد:«دستور دادن به اين نرم افزار يک کم شبيه به سفارش دادن غذا به يک گارسون خارجي است که در يک رستوران شلوغ و پر سر صدا کار مي کند. در اين حالت، سفارش دادن غذا کمي سخت است اما به هر حال مي تواني به گارسون غذايي را که مي خواهي سفارش دهي. در تعامل با نرم افزارهايي از اين دست، کاربران نقشي بنيادي ايفا مي کنند. در حقيقت بسيار مهم است که کاربر بتواند از کلمات کليدي درست، جملات ساده و مستقيم استفاده کند».
به هر حال هنوز زود است که درباره تعامل انسان با هوش مصنوعي قضاوت کنيم. اين فناوري نيز همانند هر فناوري ديگري نياز به استفاده شدن و توسعه يافتن دارد. هوش مصنوعي خطا مي کند و بنابراين به تعامل با انسان نياز دارد که خطاهايش را تصحيح کند.
«آندرياس فن دام» استاد دانشگاه براون در اين خصوص جمله معروفي دارد:«داشتن هوش مصنوعي بهتر از نداشتن آن است».


نوشته شده در   سه شنبه 8 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode