ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 تير 1389     |     کد : 8136

اين كشف خاطرات بد شما را پاك مي‌كند

يك كشف جديد به زودي شما را از شر خاطراتي چون درد و ترس‌ رها خواهد كرد ...

پژوهشگران به فاكتوري دست يافتند كه قادر است، خاطرات دردناك انسان را پاك كند و به جاي آن آرامش و امنيت ذهني بوجود آورد.
به گزارش نشريه دانش Science در چهارم ژوئن سال 2010، پژوهشگران دانشكده پزشكي، دانشگاه پورتوریکو Puerto Rico توانستند با پاك كردن خاطرات ترس و درد در موش‌هاي آزمايشگاهي، احساس امنيت را به آنها باز گردانند.
در اين آزمايش ها، پژوهشگران به تاثير شگفت انگيز، پروتئین BDNF در كاهش و حتي حذف خاطرات ترس و درد زياد در مغز شدند. این پروتئین به طور طبیعی در مغز تولید شده و نقش بسياري در تقويت حافظه و توانایی یادگیری دارد.
آنها براي رسيدن به اين هدف بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي كه از لحاظ فيزيولوژي شباهت‌هاي بسياري با انسان دارند، آزمايش‌هايي انجام دادند.
در اين آزمايش‌ها، پژوهشگران موش‌ها را به وسيله شوك الكتريكي و صداهاي مختلف در مقابل ترس و درد شرطي كردند.
به طوريكه بعد از تكرار اين آزمايش، هرگاه موش‌ها صدايي نظير آن را هم مي‌شنيدند، احساس ترس و درد مي‌كردند. در واقع ترس و درد با تكرار آزمايش به‌صورت خاطره‌اي در مغز آنها ثبت شده بود.
در مرحله بعد، پژوهشگران در چند روز متوالي، پروتئین Bdnf را مسقيما به مغز موش‌ها تزریق كردند.
بلافاصله بعد از هر تزریق، مشاهده شد كه نوعی "امنيت ذهني" در موش ها ايجاد مي‌شود. امنيتي كه باعث بازسازي توان موش‌ها براي تحمل درد و ترس مجدد از صداها و شوك الكتريكي مي‌شود.
چرا كه خاطرات ترس و درد ناشي از شوك الكتريكي پس از تزریق چند مرحله‌اي پروتئین Bdnf از بین رفته بود.
پژوهشگران مي‌گويند: "پژوهش‌هاي متعدد در اين زمينه نشان مي‌دهد كه پروتئين Bdnf در اختلالات ذهنی دخالت مستقيم دارد. با توجه به نتايج اين تحقيقات می‌توان دارويي برای فعال سازي يا افزایش ميزان این پروتئین در مغز توليدكرد. دارويي كه با افزايش ميزان ترشح اين پروتئين در مغز به درمان و رفع مشکلاتی چون فشار‌هاي روانى، ترس یا اضطراب، آسیب‌هاي ناشی از یک استرس و... كمك كند."
نكته جالب این پژوهش‌ اين است كه پروتئين Bdnf، "شرطی شدن" و خاطرات ترسناك و دردناك را از بين ‌برده و به جاي آن امنيت ذهني و آرامش به موش‌ها داده است. نكته‌اي كه در خلق آرامش ذهني و در نتيجه بهبود نحوه زندگي انسان، نقش بسزايي خواهد داشت. 

همشهري آنلاين- هلن صديق بناي


نوشته شده در   چهارشنبه 2 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode