ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 تير 1389     |     کد : 8134

ضرورت عرضه خويش به انسانِ قرآني و انسانِ كامل

نخستين رسالت انسان اين است كه بفهمد پوياست يا مرتجع؛ متشابه است يا محكم؛ اگر متشابه است...

نخستين رسالت انسان اين است كه بفهمد پوياست يا مرتجع؛ متشابه است يا محكم؛ اگر متشابه است، در مسير محكم شدن گام مي‏نهد يا خير. وجود مبارك اميرمؤمنان(عليه‌السلام) فرمود كه هر كس در هر كاري نخست بايد ببيند اهل سير و سلوك است يا گرفتار ارتجاع: «فلينظر ناظر أسائر هو أم راجع».(1)
انسان، خواه ناخواه، همواره مي‏كوشد و در حركت و جريان است: سخن مي‏گويد، مي‏بيند، مي‏نشيند، فكر مي‏كند و كار انجام مي‏دهد؛ امّا آيا در كارهايش پوياست يا مرتجع؟
او با بصيرت ملكوتي خويش بايد دريابد به كدام سمت مي‏رود. كسي كه
چشم خويش فرو مي‏بندد، نمي‏داند به سوي هدف مي‏رود يا از آن دور مي‏شود. حركت مي‏كند و مسيري را مي‏پيمايد؛ امّا نمي‏داند اهل سير و سلوك و حركت، پويايي و پايايي است؛ يا گرفتار ارتجاع، هبوط و سقوط. انسان با عرضه خود به ميزان وزين قرآن و عترت مي‏تواند بفهمد پوياست يا راجع؛ متشابه است يا محكم.
احاديث منقول، كلمات تدويني صاحب شريعت؛ و آحاد انساني، كلمات تكويني خداي سبحان است. همان‏گونه كه براي بررسي مضمون احاديث، چه در صورت تعارض و چه در حالت انفراد، بايد آنها را به كتاب الهي عرضه كرد تا موافق آن پذيرفته و مخالف آن طرد و مباين آن بر ديوار زده شود، آحاد انسانها و مكاتب انساني نيز در صورت تضارب و تعارض آرا، حتي در صورت انفراد، بايد خود را به قرآن و سنّتِ قطعي عترت معصوم(عليهم‌السلام) عرضه كنند و اگر مخالف و مباين با آن بودند، خويش را تهذيب و مطابق الگوي قرآني و عيني اصلاح كنند و چنانچه موافق با آن بودند، شاكر باشند. هر مكتب نيز كه موافق با قرآن بود، پذيرفته مي‏شود، وگرنه طرد مي‏گردد. البته مخالفت با وحي است كه مانع پذيرش است و موافقت با آن، شرط پذيرش نيست.

1.نهج البلاغه، خطبه 154.
تفسير انسان به انسان، ص254-255


نوشته شده در   چهارشنبه 2 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode