ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 تير 1389     |     کد : 8118

هيجان رانندگي در‌سال 2030

خودروهاي امروزي گونه‌هاي در معرض خطر انقراض نسلي از خودروها هستند كه شايد به زودي تنها تصاوير آنها را در كتب و مجلات مشاهده كنيم...

 خودروهاي امروزي گونه‌هاي در معرض خطر انقراض نسلي از خودروها هستند كه شايد به زودي تنها تصاوير آنها را در كتب و مجلات مشاهده كنيم! اين حقيقتي تلخ و توامان شيرين است كه با تكيه بر آن پيدايش نسل دگرگون يافته و متفاوتي از خودروهاي آينده هموار مي‌شود.
اما چه فاكتورهايي موجب مي‌شود تا نسل خودروهاي امروزي در معرض خطر انقراض قرار گيرد؟ توجه به شاخص‌هاي زيست‌محيطي و صد البته فاكتوري به نام هزينه. اين دو عامل و چند فاكتور ديگر دست به دست هم داده تا صنعت خودروسازي را وارد هيجان‌انگيزترين دوران خود كند. پس اگر مي‌خواهيد تصور كنيد كه در آينده رانندگي چگونه خواهد بود چشمانتان را بسته و خود را در سال 2030 تصور كنيد!... بله اكنون سال 2030 است.
خودروهايي كه در سال 2030 يا آينده‌اي در همان حدود در خيابان‌ها در حال حركت خواهند بود چه از لحاظ ساختار بدنه و چه از بعد سيستم موتوري و فني با تكيه بر يك سري شاخص‌هاي متفاوت از زمان حال ارائه مي‌شوند. بدنه، باتري، موتور، چرخ‌ها، رنگ خودرو و حتي صندلي‌ها مجموعه‌اي از مظاهر برجسته فناوري‌هاي نوين را تشكيل مي‌دهند كه هدف از ارائه آنها تحقق تنها يك هدف است: كمك به محيط زيست زمين و البته لذت بردن از دستاوردهاي نوين علمي.
اين خودرو كه در زمره مفهومي‌ترين خودروهاي طراحي شده در جهان به شمار مي‌آيد ازجمله مظاهر خودروهاي آينده يا سال 2030 به شمار مي‌آيد كه البته شايد در سال‌هاي آينده در كنار تمام امتيازات مثبتي كه براي آن ارائه مي‌شود بتوان تك امتيازات منفي نيز پيدا كرد.
بدنه: الهام گرفتن از طبيعت در ارائه فناوري‌هاي نوين حتي در سال 2030 نيز ديده مي‌شود. در نگاه اول اين خودرو شباهت زيادي به يك ماهي دارد. اين خودرو برخلاف خودروهاي امروزي فاقد جلو پنجره كشيده و باريك بوده به طوري كه شايد نتوان به راحتي تفاوتي ميان كشيدگي و پهناي عقب و جلوي خودرو پيدا كرد! الهام گرفتن از طبيعت موجب شده تا در عين حال كه اصطكاك كمي با جريان هوا ايجاد شود فضاي داخلي خودرو به اندازه كافي بزرگ و دلباز باشد.
سقف: برخلاف خودروهاي امروزي كه از سقف صرفا براي پوشش و امنيت بيشتر راننده و سرنشينان طراحي مي‌شود در اين خودرو از آن براي تغذيه باتري استفاده مي‌شود. اين بخش از خودرو از پوشش با بازده بالايي از سلول‌هاي خورشيدي تشكيل شده كه با استفاده از آن نياز باتري به راحتي تامين مي‌شود.
سيستم Fi ـ Wi : در خودروهايي كه در سال 2030 حركت مي‌كنند سيستم‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي يك شاخص مهم و غيرقابل انكار به شمار مي‌آيند. اما در اين خودرو ابتكار عمل جالب توجهي ديده مي‌شود، به طوري كه آنتن مخصوصي براي سيستم Fi ـ Wi و برقراري ارتباط ميان خودروها در شيشه جلويي خودرو جاسازي شده است.
صندلي‌ها: صندلي‌ها در چنين خودرويي قابليت‌هاي مختلفي دارند. صندلي‌هاي جلويي به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه مي‌توان به راحتي آنها را 360 درجه چرخاند تا هر 4 صندلي روبه‌روي يكديگر قرار گرفته و 4 سرنشين گويي در كافي شاپ مشغول گپ و گفت با يكديگر هستند (البته زماني كه خودرو در جاي مناسبي متوقف شده باشد). به اين ترتيب مشاهده مي‌شود كه در چنين خودرويي به توسعه ارتباطات اجتماعي نيز توجه ويژه‌اي شده است.
بال‌هاي كناري: اين بخش از خودرو دقيقا الهام گرفته شده از ماهي‌هاست. زماني كه خودرو در حال گردش به طرفين به خصوص در سرعت‌هاي بالاست وضعيت اين بال‌ها كمك زيادي به حفظ تعادل و غلبه بر نيروهاي محيطي مي‌كند و البته در حين حركت مستقيم كه نيازي به آنها نيست براي جلوگيري از اصطكاك با جريان هوا به درون رفته و ناپديد مي‌شوند.
موتور: قلب خودرو يعني موتور آن فضاي كمي را در قسمت عقبي خودرو اشغال كرده كه به همراه ژنراتور مخصوص آن با استفاده از نسل دوم اتانول زيستي كار مي‌كند. بخشي از سيستم دوگانه‌سوزي خودرو تنها زماني به كار مي‌افتد كه باتري‌ها خالي شوند. به نظر مي‌رسد موتور اين خودرو سرآمد تمامي بخش‌هاي فني آن باشد.
چرخ‌ها و تايرها: در اين خودرو چرخ‌ها داراي رخي كاملا مسطح بوده و تايرهاي باريكي آنها را مي‌پوشانند. نتيجه اين ابتكار عمل چيزي نيست جز كاهش نيروي اصطكاك. فاصله داشتن آنها از بدنه اين امكان را ايجاد مي‌كند تا راننده در پيچ‌ها بدون هيچ نگراني فرمان را تا حد امكان چرخانده و خودرو در كمترين مسافت بيشترين حركت پيچشي را داشته باشد. اين وضعيت را دقيقا مي‌توان به حركت موتورسيكلت‌ها در سر پيچ‌ها تشبيه كرد.
قسمت بار: حتي در چنين خودرويي به قسمت بار و محموله سرنشينان توجه شده است. هدف از اين توجه ترغيب استفاده‌كنندگان براي بهره گرفتن از خودرو در سفرهاي برون شهري است و در قسمت عقب و تقريبا تحتاني خودرو اين فضاي مناسب در نظر گرفته شده است. حتي مي‌توان به عنوان يك گزينه اختياري اسكوترهاي مخصوصي كه دقيقا در جاي مشخص خود قرار مي‌گيرند نيز قرار داد تا در زمان‌هاي مناسب از آنها به عنوان دستگاه‌هاي سرگرم‌كننده استفاده كرد.
باتري: محل قرار گرفتن باتري‌ها در نوع خود عجيب است. باتري‌ها به جاي اين‌كه در كنار موتور و اجزاي آن قرار گيرند در زير خودرو و در كنار پوسته آن جاي گرفته‌اند. براي شارژ باتري‌ها جهت استفاده از سفرهاي طولاني از موتور احتراقي كوچكي استفاده مي‌شود و البته براي سفرهاي كوتاه درون‌شهري به راحتي مي‌توان آنها را با شبكه برق شهري شارژ كرد.
سيستم حركتي:‌ توان لازم براي حركت خودرو به وسيله موتورهاي الكتريكي تامين مي‌شود كه در چرخ‌هاي جلويي نصب شده‌اند. سيستم ترمزي كه در اين چرخ‌ها به كار گرفته شده به شارژ باتري نيز كمك مي‌كند به طوري كه با هر بار ترمز كردن باتري‌ها كمي شارژ مي‌شوند.
رنگ قابل تغيير: اين يك قابليت عجيب است كه فعلا در خودروهاي امروزي ديده نمي‌شود. صاحب خودرو مي‌تواند با استفاده از ولتاژ مشخصي از برق رنگ خودرو را تغيير دهد! از اين رو راننده مي‌تواند هر از چند گاهي خودروي خود را تغيير رنگ داده و از اين تنوع لذت ببرد.

طراح خودرو كيست؟
پاول هاوس (Paul Howse) تنها 27 سال دارد. وي در رشته طراحي سيستم‌هاي حمل و نقل از دانشگاه نورتومبريا فارغ‌التحصيل شده و سپس راهي كالج سلطنتي انگليس شده تا مطالعات خود در زمينه طراحي‌هاي متنوع سيستم‌هاي حركتي را ادامه دهد. وي سابقه همكاري نزديك با تويوتا براي طراحي نسل جديد خودروهاي اين برند شناخته شده را نيز در پرونده خود مي‌بيند.

مهدي پيرگزي/ جام جم


نوشته شده در   سه شنبه 1 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode