ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 خرداد 1389     |     کد : 8091

درآمدي بر فلسفه معاصر غرب

كتاب در‌آمدي بر فلسفه‌ معاصر غرب اثري نظام مند در معرفي و بحث درباره مهم‌ترين مسائل فلسفي‌ است كه از سوي انتشارات گام نو به بازار كتاب عرضه شده است...

 كتاب در‌آمدي بر فلسفه‌ معاصر غرب اثري نظام مند در معرفي و بحث درباره مهم‌ترين مسائل فلسفي‌ است كه از سوي انتشارات گام نو به بازار كتاب عرضه شده است.
كتاب درآمدي بر فلسفه‌معاصر غرب در واقع درآمدگونه‌اي است بر فلسفه‌ي تحليلي معاصر در غرب، گونه‌اي از فلسفه كه گفته مي‌شود،اوايل قرن نوزدهم و با حمله پوزيتيويست‌ها به مابعد‌االطبيعه آغاز شد. كتاب ياد شده فراهم آمده از درس‌گفتارهاي آپيا(مولف كتاب) در دانشگاه‌هاي مختلف در آمريكا و اروپا و آفريقاست كه مروري نظام‌مند بر مهمترين مسائل فلسفه‌ كه در دوران معاصر ذهن فيلسوفان و فلسفه‌دوستان را به خود مشغول داشته‌‌اند، را درخود جاي داده است.
تنظيم و دسته‌بندي، تبيين روان و در عين حال دقيق و نقادانه‌ موضوع‌هاي فلسفي و نيز برقرارسازي پيوند ميان اين موضوع‌ها در طرحي جامعه كه نقشه‌ عمومي فكر فلسفي در مغرب‌زمين را مي‌نماياند، ويژگي چشمگير اين اثر عالمانه است. ريشه‌يابي مباحث جاري فلسفه و پي‌گيري ردپاي آن‌ها تا كهن‌ترين دوره‌هاي تفكر يوناني و ترسيم فرآيند تحولي كه در انديشه فلسفي درهر موضوع رخ داده ،همراه با نقد دقيق،‌از جمله ويژگي‌هاي اين كتاب به شمار مي‌رود.
مترجم در مقدمه كتاب نيز ويژگي‌هايي از اين اثر را بيان كرده است كه از جمله آنها مي‌توان به نظرداشت به تحولات جاري در جهان دانش جديد و جايابي براي سهم هر كدام از علم و فلسفه در منظومه شناخت،‌دغدغه حقيقت‌جويي در كنار نثر رسا و فاخر اشاره كرد.
نويسنده نيز در مقدمه كتاب خود آورده است«آشنايي با فلسفه به دو روش اصلي ممكن است. يك راه اين است كه از مطالعه آثار آسان‌تر، فيلسوفان نامي،مانند محاوره‌هاي افلاتون يا تاملات دكارت آغاز كنيم و راه دوم اين كه از معرفي برخي مسائل مهم فلسفي،خواندن فلسفه را شروع كنيم. از اين قبيل كه معرفت‌چيست؟‌وآيا خلاق واقعيتي عيني دارد؟ كه آقاي آپيا از شيوه دوم براي تدريس فلسفه به خوانندگانش بهره برده است. ضمن آنكه در لابلاي هر بحث آراي مهم فلاسفه درباره هر موضوعي را مورد بررسي قرار داده است.
هشت موضوع مهم پيكره اصلي اين كتاب را مي‌سازند؛ذهن،معرفت،زبان،علم، اخلاق،سياست،حقوق و مابعد‌الطبيعه كه در نه فصل ارائه شده است.
به اعتقاد نويسنده هر خواننده‌اي كه اين كتاب را به دقت بخواند بايد بتواند مباحث فلسفه معاصر را خود پي‌ بگيرد و نيز ببيند، فيلسوفاني چون افلاطون و دكارت كه بعدا آثارشان را بيشتر خواهد خواند، چه سهم بزرگي در فهم بهتر ما از مسائل اصلي فلسفه دارند.
نكته قابل اعتنا در انتشار برگردان فارسي اين كتاب،تدوين و سفارش آن از سوي يك موسسه‌فرهنگي و انتشار آن از سوي ناشري شناخته‌شده در حوزه كتاب‌هاي فكري و انديشگي است.
در مقدمه كتاب آمده است كه موسسه فرهنگي‌ادب و دانش بخشي از اهداف خود را ترجمه و انتشار كتاب‌هاي حوزه‌هاي فكري فرض كرده و در اين مسير بعد از تهيه و ترجمه كتاب آن را به ناشري معتبر خواهد داد كه كتاب را منتشر و عرضه عمومي‌كند.
شايد اگر همين كار(بخش انتشار وعرضه عمومي) را همان موسسه انجام مي‌داد،اين كتاب نمي‌توانست اين گونه و در شان و منزلتش عرضه شود. شايد اگر نهادهاي دولتي عرصه نشر هم به چنين كاري تاسي كنند و تهيه كتاب را خود انجام دهند،اما چاپ وانتشار و انجام مراحل فني آن را به يك ناشر كهنه‌كار بسپارند هم در وقت و هزينه صرفه‌جويي كرده‌اند و هم اين كه به نوعي غير مستقيم از ناشران شناخته‌شده حوزه فرهنگ حمايت كرده‌اند.
درآمدي بر فلسفه‌معاصر غرب:نويسنده:آنتوني آپيا/مترجم:حسين واله/ناشر:انتشارات گام‌نو،چاپ اول 1388،قطع رقعي جلد نرم/قيمت:8000 تومان،484 صفحه


نوشته شده در   يکشنبه 30 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode