ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 خرداد 1387     |     کد : 760

حسگرهایی به اندازه ناخن برای تشخيص دودهای سمي

محققان ژاپني مي‌گويند يک حسگر تشخيص دود به اندازه ناخن انگشت ابداع کرده‌اند که مي‌توان آن را به اطراف حمل کرد و آلودگي هوايي که مردم هر روز استنشاق مي‌کنند را با آن اندازه‌گيري کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين حسگر به اندازه قابل توجهي کوچکتر از حسگرهايي کنوني است که به بزرگي جعبه‌هاي بزرگ و پر حجم هستند و براي اندازه‌گيري دود مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

يکي از محققاني که اين مطالعه را در آزمايشگاه‌هاي سيستم‌هاي انرژي و محيط‌ زيست NTT انجام داده‌اند گفت، در آينده مي‌توان آلودگي هوا را در پايان روز در زمان بازگشت به خانه اندازه گرفت.

کاربر مي‌تواند اين حسگر کوچک را با وسايل شخصي خودش حمل کند و آنرا براي يک ساعت، يک روز، يک هفته يا مدت زمان طولاني‌تري در معرض هوا قرار دهد تا آلاينده‌ها بتوانند در تراشه جمع شوند.

سپس کاربر مي‌تواند با دوربين تلفن همراهش از اين حسگر عکس بگيرد و براي بدست آوردن تجزيه و تحليل هاي مفصل از نرم افزاري که در تلفن همراهش نصب شده است استفاده کند يا اطلاعات را به يک مرکز تحقيقاتي ارسال کند.

محققان گفتند، خيلي خوب است که مردم با دوربين تلفن همراهي که از قبل داشته‌اند اطلاعات مربوطه به هوا را تجزيه و تحليل کنند.

در کشور ۱۲۷ ميليوني ژاپن ۱۰۰ ميليون تلفن همراه وجود دارد یا به عبارت ديگر تقريبا همه افرادي که مي‌توانند از اين تلفن‌ها استفاده کنند، يک تلفن همراه دارند.

اين حسگر فوتو شيميايي يک تراشه شيشه‌اي مربعي شکل به ابعاد ۸ در ۸ ميليمتر است و يک ميليمتر ضخامت دارد.

يک پديده مربوط به آلودگي هوا به نام دود سفيد زماني بروز مي‌کند که اکسيد نيتروژن در دود خودروها و ساير مواد شيميايي با نور خورشيد واکنش نشان مي دهد و اکسيدان‌هاي فوتو شيميايي مضر بوجود مي‌آورند.

تراشه جديد سوراخ‌هاي ريز بي‌شماري دارد که حاوي ترکيبات شيميايي هستند. زمانيکه آنها با اکسيدان‌هاي موجود در هوا واکنش نشان مي‌دهند طيف شيشه بسته به چگالي اکسيدان‌ها عوض مي‌شود.

در حال حاضر اين تغيير با چشم انسان قابل مشاهده نيست با اين وجود محققان در تلاشند تا اين تغيير را قابل رويت‌تر کنند.

اطلاعات به دست آمده توسط اين حسگر را مي‌توان براي رسم يک نقشه آلودگي يا پيش‌بيني آلودگي يک منطقه مورد نظر به يک مرکز تحقيقاتي ارسال کرد.

اين تراشه يکبار مصرف است

همشهری آنلاین
.


نوشته شده در   پنجشنبه 16 خرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode