ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 ارديبهشت 1389     |     کد : 7572

برگزاری كنگره بين‌المللی آيت‌الله‌ فقيه سبزواری

كنگره بين‌المللی بزرگداشت يكصدمين سال تولد آيت‌الله‌العظمی سيدعبدالاعلی سبزواری‌، 21 ارديبهشت‌ با حضور ميهمانان داخلی و خارجی و نايب رئيس مجلس شورای اسلامی در مصلای شهرستان سبزوار آغاز به كار كرد...

كنگره بين‌المللی بزرگداشت يكصدمين سال تولد آيت‌الله‌العظمی سيدعبدالاعلی سبزواری‌، 21 ارديبهشت‌ با حضور ميهمانان داخلی و خارجی و نايب رئيس مجلس شورای اسلامی در مصلای شهرستان سبزوار آغاز به كار كرد .
به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در سبزوار، «ابوترابی»، نايب رئيس مجلس شورای اسلامی در كنگره بين‌المللی بزرگداشت يكصدمين سال تولد آيت‌الله‌العظمی سيدعبدالاعلی سبزواری‌ با اشاره به رسالت انبيا و علمای دين‌، علما را هموار كننده مسير حركت و تربيت بشر دانست و گفت: حيات بشری و زندگی اجتماعی انسان علاوه بر تعليم و تربيت به انبيا(ع) و علمای دينی نياز دارد.
حجت‌الاسلام ابوترابی با اشاره به اهميت كتاب، انبياء را تجسم عينی كتاب دانست و افزود: در همين راستاست كه اميرالمومنين علی(ع)‌ می‌فرمايند: «من تجلی كتاب هستم».
وی همچنين به لزوم قدرت‌يافتن انبياء و علما برای تحقق يافتن بساط عدل و حق اشاره كرد و افزود:‌ انبيای الهی و علمای دينی علاوه بر همت گماشتن در تعليم و تربيت بشر برای رسيدن به قدرت سياسی نيز تلاش داشته‌اند؛ چرا كه قدرت سياسی ابزار لازم را برای توسعه حق و عدل فراهم خواهد آورد.
حجت‌الاسلام ابوترابی تلاش امير مؤمنان(ع) برای رسيدن به حكومت را در راستای اين هدف والا دانست و افزود: رسالت عالمان دين و فقهای فرزانه در مكتب تشيع حمل مسئوليت گران‌سنگ انبيا و اوليا است.
ابوترابی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود به اهميت تربيت علمی و تهذيب نفس پرداخت و افزود: تربيت علمی كار سخت و دشواری است، اما در مقابل تهذيب نفس، سهل و آسان است.
وی همچنين در بيان ابعاد شخصيتی سيدعبدالاعلی سبزواری افزود: مداومت بر نماز جعفر طيار و به جای آوردن قضای آن در مواقع كسالت، ‌قرائت سه جزء قرآن در هر روز از اعمال هر روزه اين عالم وارسته بوده است.
وی، آيت‌الله سيدعبدالاعلی سبزواری را تجميع دين دانست كه دين در او متجلی است.
نايب رئيس مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اشغال عراق و حضور متجاوزانه آمريكايی‌ها در اين كشور اسلامی، افزود: همه سياست‌مداران متفق هستند كه هجوم آمريكايی‌ها به عراق نه به خاطر دموكراسی بوده است و نه به خاطر مبارزه با سلاح‌های كشتار جمعی، بلكه به خاطر تسلط بر ذخاير عظيم نفت اين كشور بوده است.
رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور نيز در اين كنگره به اقدامات وزارت ارشاد در راستای شناساندن اين عالم ربانی اشاره كرد و افزود: 10 جلد از كتاب‌های ايشان اخيرا به چاپ رسيده و آماده بهره‌برداری علاقه‌مندان است.
حجت‌الاسلام محمدی، آيت‌الله سيدعبدالاعلی را از نوادر مرجعيت شيعه دانست و افزود: ايشان دارای جامعيت علمی، فقهی، فلسفی و كلامی، تفسيری و اخلاقی بود كه اين خصوصيات در كمتر عالمی جمع شده است.
وی همچنين با اشاره به آثار اين فقيه بزرگ تعداد آثار سيدعبدالاعلی را 100 جلد و 24 عنوان كتاب ذكر كرد.
حجت‌الاسلام محمدی در پايان پيشنهاداتی را جهت آشنايی همه مردم با اين فقيه بزرگوار ارائه داد و گفت: اخراج، ترجمه و توزيع آرای ايشان در حوزه كلامی و تفسيری، ترجمه و روان‌سازی آثار ايشان برای استفاده نسل جوان، تسريع در تكثير و توزيع آثار ارزشمند ايشان، توليد برنامه‌های راديويی و تلويزيونی از سيره ايشان، ايجاد پژوهشكده فنی در سبزوار با نام ايشان، بازخوانی سيره رفتاری و شخصيتی اين عالم ربانی و بازخوانی آثار ايشان برای تدوين و تدريس در حوزه‌های علميه كشور از جمله راهكارها برای شناساندن اين فقيه بزرگوار به مردم است.
حجت‌الاسلام و المسلمين «ابراهيمی»، نماينده ولی فقيه و امام جمعه شهرستان سبزوار و رئيس كنگره‌، «شمقدری»، معاون سياسی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، «بهروان» دبير كنگره،‌ آيت‌الله سيدعلی سبزواری، فرزند سيدعبدالاعلی و‌ آيت‌الله سيدان از ديگر سخنرانان اين كنگره در نوبت صبح بودند.
بازخوانی مقالات تخصصی، افتتاح نماد و المان آيت‌الله سبزواری، ارائه مقالات برتر و پخش فيلم زندگی‌نامه آيت‌الله سبزواری از برنامه‌های عصر اين كنگره خواهد بود.
يادآوری می‌شود، كنگره بزرگداشت آيت‌الله سيدعبدالاعلی در شهرستان سبزوار برگزار می‌شود و اختتاميه آن پنج‌شنبه در قم با سخنرانی آيت‌الله‌العظمی سبحانی خواهد بود.

همشهري آنلاين- مجید عسکری


نوشته شده در   پنجشنبه 23 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode