يك نويسنده پايگاه اينترنتي "وايرد " با اشاره به ناامني محيط فيسبوك براي حريم خصوصي كاربران فاش ساخت كه فيسبوك اطلاعات كاربران را در اختيار ساير شركتها قرار داده و از اين طريق كسب درآمد ميكند.
به گزارش فارس، پايگاه اينترنتي "وايرد " (Wired) در مقالهاي به قلم "اليوت ون بوسكرك " (Eliot Van Buskirk) دبير بخش "اپيسنتر " (Epicenter) اين پايگاه تصريح كرد، به نظر ميرسد كه "مارك زوكربرگ " (Mark Zuckerberg)، مدير اجرايي پايگاه اينترنتي "فيسبوك " (Face Book) هيچ اهميتي براي حريم خصوصي كاربران اين شبكه اجتماعي اينترنتي قائل نبوده و توجهي به اين امر ندارد كه اطلاعات خصوصي افراد كه در فيسبوك ثبت شده است چگونه بايد نگهداري و صيانت شوند؟! اين در حالي است كه فيسبوك مدعي است كه در حال تبديل شدن به بزرگترين مركز آنلاين براي جذب مخاطبان است.
هر چند كه اين مطلب در هيچ گزارش رسمي فاش نشده اما در يكي از نوشتههاي خودماني "نيك بيلتون " (Nick Bilton) كه يك وبلاگنويس وابسته به "نيويورك تايمز " است خود را نشان داد. اين وبلاگنويس در نوشتهاي كه شكل يك "چت " (گفتگوي اينترنتي) را دارد در پاسخ به اين سوال كه زوكربرگ تا چه حد معتقد به حريم خصوصي كاربران است به تمسخر پاسخ ميدهد كه وي به هيچ وجه چنين اعتقادي ندارد.
* مواظب حركات خود در فيسبوك باشيد
نويسنده مقاله ضمن اشاره به اينكه طبعا اين امر نميتواند دليلي براي انصراف از حضور در فيسبوك باشد، مينويسد: اما به هر حال بايد به كاربران پيشنهاد كرد كه هر چيزي را كه ميخواهند از چشمان مقامات دولتي، مقامات قضايي و حتي بازاريابان مخفي باشد در فيسبوك قرار ندهند، بالاخص اينكه فيسبوك نه تنها اطلاعات كاربران را در معرض ديد عموم قرار ميدهد بلكه آنها را در اختيار ساير شركتها نيز قرار داده و هيچ مسئوليتي در قبال حريم خصوصي كاربران نميپذيرد.
طي 6 ماه گذشته فيسبوك با تقاضاهاي بسياري مبني بر تبديل شدن اين پايگاه اينترنتي به مركزي براي معرفي اشخاص و برقراري تماس با ايشان مواجه بوده است. اين پايگاه اينترنتي در دسامبر گذشته به طور يكجانبه تصميم گرفت كه اطلاعات جديدي از كاربران را به صورت عمومي ارايه كند كه از جمله اين اطلاعات ميتوان به نام دوستان كاربران در محيط مجازي و علايق ايشان اشاره كرد.
به نوشته بوسكرك، زوكربرگ به شدت از اين تغييرات اعمال شده در پايگاه اينترنتي تحت مديريت خود دفاع كرده و آن را با "تويتر " (Twitter) مقايسه ميكند و ميگويد كه تصور مردم از حريم خصوصي ديگر عوض شده است. در كنفرانس اخير موسوم به F8 كه توسط فيسبوك برگزار شد، مديران اين پايگاه اينترنتي فاش ساختند كه پروفايل افراد مختلف را به صورت فلهاي در اختيار شركتهايي همچون يلپ، پاندورا و مايكروسافت قرار ميدهند! ضمنا در زماني كه اين كاربران در سايت فيسبوك وارد ميشوند، اين شركتها با اطلاعات جزئيتري از حضور ايشان مطلع ميشوند. اخيرا سه سناتور آمريكايي از فيسبوك تقاضا كردهاند كه تنها در صورت موافقت كاربران اطلاعات ايشان را در اختيار شركتهاي ديگر قرار دهد.
البته سايتهايي همچون فيسبوك، تويتر و گوگل از چنين پيشنهادي به خاطر تاثير ناخوشايندي كه بر درآمدهايشان دارد، استقبال نميكنند.
* فيس بوك به دنبال ايجاد استعمار در شبكه جهاني اينترنت
نويسنده با اشاره به برخي ديگر از روشهاي ارسال اطلاعات كاربران براي ساير شركتها از طريق فيسبوك تصريح كرد: تلاش فيسبوك براي تبديلشدن به يك شبكه ارتباطات اجتماعي قابل تقدير است اما از نظر بسياري اين حركت فيسبوك به منزله تلاش براي تحت استعمار درآوردن ساير بخشهاي شبكه جهاني اينترنت و همچنين تلاش براي انحصاري كردن اطلاعات با ارزش تعبير ميشود، تا آنجا كه اكنون فيسبوك رقيب گوگل به شمار ميرود. لذا اصلا موضوع شوخيبرداري نيست كه مدير اجرايي چنين شبكهاي قائل به حفظ حريم خصوصي نيست!
بوسكرك ضمن انتقاد از شيوه انعكاس اين خبر از سوي بيلتون تصريح كرد كه منبعي كه بيلتون اين خبر را از آن نقل كرده است، خواستار آن شده است تا نامش فاش نشود. به هر حال به نظر ميرسد كه يكي از كاركنان فيسبوك به هر دليل خواهان انتشار اين خبر بوده لكن تمايلي نداشته كه هويتش فاش شود.
نويسنده مقاله در پايان تاكيد كرد: اكنون ديگر دنيا ميداند كه مدير اجرايي فيسبوك هيچ اعتقادي به حريم خصوصي كاربران خود ندارد و اين امر ميتواند منجر به نگراني تمامي كاربران فيسبوك باشد.