* 8 تیر در گذر تاریخ
* شهادت «محمد کچویی»
رئیس زندان اوین به دست منافقین
سال(1360)
اشاره:
شهید محمد کچویی در سال 1329 شمسی
در یک خانواده روستائی دیده به جهان گشود. او
پس از طی سنین کودکی و جوانی با نزدیک شدن وقایع 15 خرداد وارد مبارزات سیاسی - مذهبی شد. شهید کچویی با عضویت در هیئتهای مؤتلفه اسلامی به فعالیتها و مبارزات خویش ادامه داد تا اینکه
در سال 50 و 51 تحت تعقیب ساواک قرار گرفت.
او پس از بازداشت، محکوم به زندان شد و
پس از آزادی دوباره به علت مبارزات علیه رژیم مجدداً در سال 53 دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.
شهید کچویی در جریان اوجگیری انقلاب اسلامی،
از زندان آزاد شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،
اداره زندان اوین را به عهده گرفت. سرانجام این مبارز انقلابی
در 8 تیر 1360 توسط یکی از منافقین به شهادت رسید و به لقاءالله دست یافت.
* رحلت فقیه جلیل آیت الله
(ابوالقاسم دانش آشتیانی) (1380 ش)
اشاره:
آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم دانش آشتیانی،
در سال 1290 ش (1329 ق) در آشتیان در بیت علم و فضیلت زاده شد. وی که نواده آخوند ملااحمد آشتیانی بود، پس از طی دوران کودکی، به فراگیری علوم دینی روی آورد و در پانزده سالگی راهی حوزه علمیه قم گردید. آیت الله دانش آشتیانی تحت سرپرستی
عالم بزرگوار میرزا محمد فیض قمی، دروس حوزوی را
ادامه داد تا اینکه در درس خارج فقه و اصول ایشان و
نیز شیخ عبدالکریم حائری، سیدمحمد حجت کوه کمرهای
و سید محمد تقی خوانساری حاضر شد و مبانی علمیاش را
استوار ساخت. وی پس از آن که سالیانی برای تبلیغ دین،
به زادگاهش بازگشت، با ورود آیت الله بروجردی به قم، یکسره به درس فقه و اصول آن عالم بزرگ حاضر شد و مورد توجه ایشان قرار گرفت تا جایی که سرپرستی کتابخانه مسجد اعظم به او محول شد.
آیت الله دانش آشتیانی در زمان تصدی این کتابخانه،
آن را در ردیف کتابخانههای مشهور کشور
در آورد و برای آن نشریهای راهاندازی نمود. ایشان
در جریان نهضت اسلامی مردم به رهبری حضرت امام خمینی(ره)،
در مسیر مبارزات ضد رژیم قرار گرفت و نام وی
در ذیل تمام اعلامیههای اعتراضآمیز علماء و مدرسین حوزه علمیه قم دیده میشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از سوی حضرت امام خمینی،
به سِمت امام جمعه آشتیان برگزیده شد و تا پایان عمر،
منشاء خدماتی به مردم آن سامان بود. برخی از تألیفات ایشان
عبارتند از: تقریرات درس فقه آیت الله بروجردی، مجموعه مقالات و ترجمه کتاب سقیفه، رمز نیکبختی و دو سرمایه نفیس. آن عالم خدمتگزار سرانجام
در هشتم تیر ماه 1380 ش برابر با هفتم ربیع الثانی 1422 ق
در 90 سالگی بدرود حیات گفت و در صحن
حرم حضرت معصومه (س) مدفون گردید.
* قتل مبارز مشروطه خواه
«حاج میرزا ابراهیم آقا تبریزی» در تهران
اشاره:
حاج میرزا ابراهیم آقا تبریزی در حدود سال 1254 ش
در تبریز به دنیا آمد و تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز کرد. وی ظرف مدت کوتاهی، ادبیات عرب، فقه، اصول، کلام و درایه را به خوبی فرا گرفت و پس از آن که
از شانزده سالگی تدریس معانی و بیان و منطق را آغاز کرد، در شمار مدرسان تبریز واقع شد. میرزا ابراهیم، ناطقی زبردست و آشنا به مقتضیات جدید بود و بر اثر ایراد سخنرانیهایی با مطالب تازه، در بین مردم تبریز محبوبیت پیدا کرد. پس از صدور فرمان مشروطیت، اصناف تبریز او را به اتفاق آراء به نمایندگی خود برگزیدند. شیخ ابراهیم تبریزی در نخستین روزهای ورود به مجلس شورای ملی، چهرهای وطنخواه، مبارز، بیباک و طرفدار مشروطه از خود نشان داد و چندین نطق
تند علیه محمدعلی شاه در مجلس ایراد کرد. وی در خارج از مجلس انجمن تندرویی با نام انجمن غیرت
تشکیل داد و همه شب با سخنرانیهای تند
علیه مظالم حکومت قیام مینمود. او همچنین
در مجلس برای تصویب متمم قانون اساسی، نطقهای تندی
ایراد کرد تا سرانجام آن را به تصویب رسانید. میرزا ابراهیم
در روز بمباران مجلس توسط قزاقان، در مجلس بود
تا این که به همراه علماء و وکلاء به پارک امین الدوله
پناه برد. نیروی قزاق وقتی از محل اختفاء مشروطهخواهان و وکلای مجلس مطلع شد، پارک امین الدوله را
محاصره نمود و سپس برای دستگیری آنان وارد باغ گردیدند. شیخ ابراهیم در این درگیریها هدف چند گلوله
قرار گرفت و چند روز بعد کشته شد. وی به هنگام مرگ،
سی و سه سال داشت.
* تولد استاد سید محمد احصایی ، هنرمند گرافیک و خوشنویس
اشاره:
سید محمد احصایی متولد سال ۱۳۱۸ از هنرمندان معاصر
در عرصه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی است. او فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
است و سالها در همین دانشکده و
دانشکده هنر دانشگاه الزهراء تدریس کردهاست.احصایی بیش از ۵۰ سال است که در حوزه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت میکند. او پایهگذار نقاشیخط
در ایران است و با مجموعه نقاشیخط های خود اعتباری جهانی یافتهاست.
* تظاهرات مردمی پس از سخنرانی آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب در شیراز. (1357ش)
اشاره:
در پایان حدود 2 هزار نفر ضمن خروج از مسجد و برپایی تظاهرات، شعارهایی علیه رژیم سردادند و 3 نفر به دست مأموران دستگیر شدند.
* ایران مقادیری وسائل کشاورزی
از رومانی خریداری کرد(1349ش)
* روادید ورود اتباع بحرینی به ایران لغو شد.
* اعلامیه مشترک پایان مذاکرات ایران و رومانی در تهران و بخارست
انتشار یافت (1349ش)
* وزارت امور خارجه حمله اسرائیل
به لبنان را محکوم کرد و خواستار آزادی اسراء شد(1351ش)
* شرکت نفت اعلام کرد تولید نفت خام
ایران در سه ماه سال 1977 مجموعاً به پنج میلیون، 741 هزار بشکه رسید سال(1356ش)
* 1 رمضان در گذر تاریخ
* نزول کتاب مقدس صحف
بر حضرت ابراهیم(ع)
اشاره:
نام ابراهیم 69 بار در قرآن به احترام و بزرگی یاد شده
و در اثنای آنها فراز های مختلفی از زندگی او
برای عبرت مؤمنین بیان شده است . خداوند او را فردی یکتا پرست
و دین او را حنیف خوانده است ( آل عمران ، 67 ) و
امر می فرماید که دین ابراهیم را پیروی کن ( نساء ، 125 ) .
او پیامبر ی راستین و فردی صدیق بود ( مریم ، 41 ) و خداوند به او و خاندانش نعمت حکمت و سروری اعطاء نمود ( نساء ، 54 ) .
در تعالیم اسلامی ابراهیم از پیامبران اولی العزم و
دارای شریعت می باشد ، و قرآن در چند مورد اشاره دارد که ابراهیم علیه السلام دارای کتاب آسمانی به نام « صحف »
بوده است . سرای آخرت بسی بهتر و پاینده است ، همانا این حقیقت در صحف ( رسولان ) پیشین ( یعنی )
صحف ابراهیم علیه السلام و موسی علیه السلام
ذکر شده است . ( اعلی 19تا 17 ) ( از آیه فوق استفاده می شود که کتاب ابراهیم مجموعه ای از دست نوشته ها و کتابچه ها بوده است . زیرا اگر در آیه ، لفظ « صحیفه»
به صیغه جمع یعنی « صحف » بیان شده است ، جهت اشاره ای
به دو کتاب ابراهیم و موسی نیست ، بلکه این کلمه نام خاص
برای نامه ها یا نوشته های دینی مربوط به ابراهیم می باشد .
چون در زبان عربی برای دو شیء ، صیغه تثنیه
می آورند نه جمع . ) آن چنان که از بیان قرآن مشهود است این کتاب یا کتاب ها محتوایی آسمانی و نازل شده از سوی خداوند داشته اند ، و متون آن مجموعه ای
از وحی الهی بوده است که به ابراهیم نازل شده بود . ( نساء ، 63 )
بگو ایمان آوردیم به خدا و آنچه نازل شده به ما و آنچه نازل شد بر ابراهیم ... ( آلعمران ، 84 ) اما از آنجا که ابراهیم ( بر طبق شواهد تاریخی ) حدود 3800 سال قبل
می زیسته است ، از کتاب او چیزی به جای نمانده و حتی در کتب مقدس عبرانی نیز نامی از کتاب و متن آن
نرفته است . اما از اشارات قرآنی مشخص است که محتوای صحف ابراهیم با کتاب موسی کاملاً هم سو و هم سنگ بوده است . ( اعلی ، 19 )
* درگذشت «شیخ الرئیس
ابوعلی سینا» فیلسوف و
دانشمند بزرگ مسلمان (428ق)
اشاره:
حسین ابن عبدالله بن سینا ملقب به شَرفُ المُلک و معروف به شیخ الرئیس، ابن سینا و حَجَّةُالحَق ،
از بزرگترین اطباء نامی و اعاظم فلاسفه و حکماءاسلامیِ اوائل قرن پنجم هجری است. وی
در سوم صفر سال 370 ق در بلخ به دنیا آمد.
قبل از ده سالگی قرآن را حفظ کرد و در اندک زمانی، ادبیات، علوم دینی، حساب، هندسه، منطق، جبر، هیئت و علوم عقلی و نقلی را فرا گرفت و قبل از 20 سالگی بر تمام معلّمین و اساتید خود برتری یافت.
مهارت فوق العادهی ابن سینا در طب و معالجات شگفتآوری
که از وی ذکر شده، بسیار تعجب برانگیز است. ابن سینا، علیرغم زندگانی ناآرام و پرحادثهی خود، اندیشمند و نویسندهای پرکار بوده است. آنچه از نوشتههای خُرد و کلانِ وی بر جای مانده است، نماینده ذهنی فعال و پویاست که گویى در هر شرائطی، حتی در سختترین و
توان فرساترینِ آنها، از فعالیت و خلاقیت
باز نمیایستاده است. از ابنسینا بیش از یکصد و سی اثر علمی
در موضوعات مختلف از قبیل فلسفه، عرفان، الهیات، منطق، طب، ادبیات و... بر جای مانده است که اشارات، قانون، الحاصِلُ و المَحصول، شِفا، عُیونُ الحِکمه،
و دهها کتاب دیگر از آن جمله است. ابن سینا در اواخر عمر
به سبب اختلافی که با سلطان وقت پیدا کرد، مدتی
فراری بود، هرچند قبل از آن روزگاری به وزارت نیز رسیده بود.
وفات وی در سال 428 قمری به بیماری قولنج
که خود در معالجه آن مهارت فراوان داشته، در 58 سالگی،
روی داد. مقبرهی ابن سینا در همدان در میدانی
به همین نام واقع است.
* تولد «ابن خلدون» مورّخ مشهور مسلمان در تونس(732 ق)
اشاره:
ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن خَلدون از اندیشمندان بلند پایهی دنیای اسلام است که به دلیل نگارش
کتاب معروف «مقدمه» به عنوان بنیانگذار جامعهشناسی علمی
شناخته شده است. وی در 16 سالگی به سبب پایگاه اجتماعی
خانوادهاش و آمادگی علمی خود، توانست از دانشمندان برجسته
دربار سلطانِ مغرب بهره گیرد. ابن خلدون در 21 سالگی
به خدمت دولت درآمد و به کارهای سیاسی پرداخت، اما در سال 765 به کلی از سیاست و امور حکومتی
روی گردان شد و پس از آن به کارهای علمی روی آورد.
به طور کلی زندگی ابن خلدون را میتوان به سه بخش
تقسیم کرد که بخش اول آن صرف آموختن علوم مختلف
شد. در دومین بخش، بیشتر به فعالیتهای سیاسی پرداخت و مسئولیتهای متعددی رابه عهده گرفت، اما
با سعایت و بدگویى دیگران به زندان افتاد و پس از رهایى،
گوشهگیری اختیار کرد. از این زمان بود که دورهی سوم زندگانی ابنخلدون آغاز شد که دورهی روی آوردن
به فعالیتهای تحقیقی و تألیفی است. در این دوره بود که اندیشهی نگارش تاریخ در ابنخلدون ایجاد شد.
کتاب «العِبَر و دیوان المُبتَدا و الخَبَر فی تاریخِ العَرَبِ وَ العَجَم و البَربَر» اثر ابنخلدون است که بخش اول
این کتاب «مقدمه» نام دارد که به نام مقدمه ابنخلدون
معروف شده است. ابن خلدون در زمان خود
به تاریخنگاری و تاریخ اندیشی شهره بود اما با همه تأثیری که
در افزایش توجه به تاریخ در مصر در سدههای هشتم و نهم(ق)
داشت، اندیشههایش در روزگار خود او بازتاب کافی نیافت و هیچ یک از شاگردان او، راهش را در این زمینه
ادامه ندادند.
لیکن اندیشههای بدیع و عمیق او در زمان
و مکانی دیگر جلبنظر کرد و از قرن سیزدهم هجری،
نام، آثار و افکار او، سخت مطرح شد و
پژوهشهای بسیاری را به خود اختصاص داد.
این مورخ مشهور در سال 808 ق در 76 سالگی درگذشت.
* 29 ژوئن در گذر تاریخ
* حمله هواپیماهای جمهوری خواهان اسپانیا به ناو آلمانی (1937م)
* استقلال مجمع الجزائر سیشل
از انگلستان (1976م)
* تولد «جِیمز رابینسون» مورخ و فیلسوف آمریکائی (1863م)
* تشکیل بنیاد نوبل جهت نحوه تقسیم و اعطاء جوائز نوبل (1900م)
* آغاز جنگ دوم بالکان
بین کشورهای اروپائی
در بالکان (1913م)
* ترور «محمد بوضیاف» رئیس شورای حکومتی الجزائر (1992م)
* تولد باب هوپ، بازیگر و کمدین (2003-1930)