ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393     |     کد : 73257

اسلام و مردمسالاري دو پايه اصلي مكتب امام خميني(ره) است

دلدادگان و عاشقان امام خميني(ره) از سراسر کشور در بيست و پنجمين سالگرد رحلت معمار کبير انقلاب اسلامي در جوار مرقد نوراني آن حضرت جلوه هاي کم نظيري از شکوه، ايستادگي، عزت و عشق به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي را متجلي ساختند و با آرمان‌هاي آن عزيز سفر کرده پيماني دوباره بستند.

رهبر معظم انقلاب در مراسم بيست و پنجمين سالگرد رحلت امام خميني:
اسلام و مردمسالاري دو پايه اصلي مكتب امام خميني(ره) است


دلدادگان و عاشقان امام خميني(ره) از سراسر کشور در بيست و پنجمين سالگرد رحلت معمار کبير انقلاب اسلامي در جوار مرقد نوراني آن حضرت جلوه هاي کم نظيري از شکوه، ايستادگي، عزت و عشق به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي را متجلي ساختند و با آرمان‌هاي آن عزيز سفر کرده پيماني دوباره بستند.

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين اجتماع عظيم و پر طراوت، با ريشه يابي و تبيين علت اشتياق و کنجکاوي روزافزون ملت‌ها به شناخت پديده پرقدرت و رو به پيشرفت جمهوري اسلامي، «شريعت اسلامي» و «مردم سالاري» برخاسته از اين شريعت را دو پايه اصلي مکتب امام خميني خواندند و با تأکيد بر وفاداري ملت و مسئولان به اين نسخه «سياسي ـ مدني» نوين افزودند: مزاحمت و سنگ‌اندازي‌هاي امريکا و کم رنگ شدن روحيه و جهت گيري نهضت امام بزرگوار، دو چالش اساسي است که ملت ايران با شناخت و غلبه بر آنها، راه پر افتخار و سعادت بخش امام راحل عظيم الشأن را ادامه خواهد داد.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش اول سخنان خود در اين همايش عظيم و ملي، جاذبه روزافزون امام خميني و جمهوري اسلامي را در افکار عمومي ملت‌ها به ويژه ملت‌هاي مسلمان، واقعيتي مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: 25 سال پس از رحلت رهبر کبير انقلاب اسلامي، قشرهاي مختلف به ‌ويژه جوانان و فرزانگان دنياي اسلام کنجکاوانه و مشتاقانه به ‌دنبال آگاهي بيشتر از پديده مردمسالاري ديني، نظريه ولايت فقيه و ديگر مسائل انقلاب اسلامي هستند.

ايشان، هجوم بي وقفه و بسيار گسترده «تبليغاتي، سياسي» دشمنان به جمهوري اسلامي را يکي از عوامل تشديد کنجکاوي ملت‌ها درباره انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: افکار عمومي جهان اسلام، بيشتر از گذشته مشتاق شده است تا ماهيت و حقيقت حکومتي را که آماج اين حملات بي سابقه و مستمر است، بشناسد و رمز ايستادگي و موفقيت هاي آن را درک کند.حضرت آيت الله خامنه اي، بيداري اسلامي و احساسات ضد استکباري را، يکي از نتايج کنجکاوي و درک ملت‌ها نسبت به انقلاب اسلامي برشمردند و تأکيد کردند: جبهه استکباردر خطايي راهبردي تصور مي کند بيداري اسلامي را ريشه کن کرده اما درک و فهمي که منجر به بروز بيداري اسلامي شد، از بين رفتني نيست و اين پديده، دير يا زود گسترش خواهد يافت.

ايشان، اقتدار و پيشرفت مستمر ملت ايران را يکي ديگر از دلايل کنجکاوي ملت‌ها در قبال جمهوري اسلامي و مردمسالاري ديني خواندند و خاطر نشان کردند: نسل جوان دنياي اسلام به دنبال پاسخ اين سئوال مهم و تاريخي است که جمهوري اسلامي چرا و چگونه 35 سال در برابر هجوم خشن و خصمانه نظامي، سياسي و تبليغاتي دشمنان و تحريم هاي بي‌سابقه امريکا ايستادگي کرده و به دور از محافظه کاري، روز به روز پيشرفته تر و مقتدرتر شده است؟

رهبرانقلاب در تبيين بيشتر علل جذابيت جمهوري اسلامي افزودند: ملت‌ها و نسل جوان و فرهيخته جهان اسلام، پيشرفت هاي ملت ايران در عرصه هوا و فضا را مي بيند، حضور ايران در ميان ده کشور پيشرفته بسياري از دانش‌هاي نوپديد را ملاحظه مي کنند، شتاب علمي 13 برابري ايران را نسبت به ميانگين جهاني نظاره گرند و درک مي کنند که ملت ايران در سياست‌هاي منطقه حرف اول را مي زند و با ايستادگي در مقابل رژيم غاصب صهيونيستي، از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله مي کند.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اين واقعيات هر انساني را به کنجکاوي و شناخت بيشتر پديده جمهوري اسلامي فرا مي خواند.ايشان برگزاري 32 انتخابات در 35 سال گذشته آن‌هم با مشارکت بالا و تحسين برانگيز ملت و «حضور پر شور ملي در راهپيمايي 22 بهمن و روز قدس» را از ديگر واقعيت‌هاي جذاب ايران براي افکار عمومي خارجي دانستند و افزودند: ما به اين گونه مسائل عادت کرده ايم و عظمت و اهميت آنها به چشممان نمي آيد اما اين حقايق زيبا، براي ناظران جهاني و مردم ديگر کشورها پرسش برانگيز و بسيار خيره کننده است.

رهبرانقلاب همه اين واقعيات زيبا و شوق آفرين را ساخته و پرداخته دست توانا و فکر بديع معمار بزرگ انقلاب اسلامي يعني حضرت امام خميني(ره) برشمردند و ادامه سخنانشان را به ترسيم تصوير کوتاه اما گويايي از مکتب امام اختصاص دادند.

نکته اصلي اين بخش از سخنان رهبر انقلاب، اين واقعيت بود که براي رسيدن به هدف، بايد راه را گم نکنيم و براي پيمودن صحيح راه نيز به درک نقشه اصلي آن معمار چيره دست و خوشفکر نيازمنديم.

حضرت آيت الله خامنه اي بناي يک نظم «مدني ـ سياسي» بر اساس «عقلانيت اسلامي» را، نقشه اصلي امام خواندند و افزودند: فروپاشي نظام «وابسته، فاسد و ديکتاتوري پادشاهي» و ريشه کن کردن خصوصيات آن رژيم مقد مه ايجاد بناي عظيمي بود که امام آن را با همت سترگ خود و همراهي ملت، انجام داد.رهبرانقلاب اسلامي در تشريح ستون ها و پايه هاي اصلي نظم سياسي مدني مورد نظر امام بر دو نکته اساسي و کاملا بهم پيوند خورده، تأکيد کردند: اول شريعت اسلامي به عنوان روح و جوهره جمهوري اسلامي و دوم سپردن کارها به دست مردم از طريق مردمسالاري و انتخابات.

ايشان افزودند: کسي گمان نبرد که امام، انتخابات را از فرهنگ غرب اتخاذ و با تفکر اسلامي مخلوط کرد چرا که بدون ترديد اگر انتخابات و مردمسالاري از متن شريعت اسلامي قابل اتخاذ نبود «امامِ صريح و قاطعِ ما»، اين موضوع را بيان مي کردند.رهبرانقلاب تأکيد کردند: براساس مکتب امام خميني، شريعت اسلامي به عنوان حقيقت و ماهيت نظام اسلامي بايد در همه کارها، قانونگذاري ها، سياستگذاري‌ها، عزل و نصب‌ها، رفتارهاي عمومي و ديگر مسائل، مورد توجه کامل باشد ضمن اين‌ که گردش کار در اين نظم سياسي مدني، بر اساس مردمسالاري برخاسته از همين شريعت است و مردم بي واسطه يا با واسطه همه مقامات کشور را انتخاب مي کنند.

رهبرانقلاب اجراي کامل شريعت اسلامي را موجب تأمين چهارعنصر اصلي: «استقلال، آزادي، عدالت و معنويت» خواندند و افزودند: پايبندي به شريعت سعادت بخش اسلامي، علاوه بر آزادي هاي فردي و مدني، آزادي ملت از بند مستکبران يعني استقلال ملي را نيز تأمين مي کند، عدالت را محقق مي سازد و معنويت را به همراه مي آورد.

حضرت آيت الله خامنه اي سپس يک نکته مهم و اساسي ديگر مکتب امام را مورد توجه و تبيين قرار دادند.

ايشان گفتند: در مکتب امام، هيچ قدرت و غلبه اي که با اعمال زور و سلاح حاصل شود مورد قبول نيست البته قدرت و اقتدار ناشي از انتخاب مردم، محترم و پذيرفته شده است و هيچکس نبايد در مقابل آن سينه سپر کند که اگر کرد، اين کار او فتنه است.

حضرت آيت الله خامنه اي، نسخه سياسي مدني امام را فصل تازه اي در ادبيات سياسي جهان برشمردند و در بيان يکي از ديگر از عناصر اين نسخه نوين افزودند: کمک به مظلوم و مقابله با ظالم از عناصر اصلي مکتب امام است.

ايشان در همين زمينه، به حمايت کامل و بدون وقفه امام خميني از ملت مظلوم فلسطين اشاره کردند و افزودند: ايستادگي در مقابل ظالم و شکستن صريح ابهت ظالمان از اصول مهم مکتب امام است که همواره بايد مورد توجه ملت و مسئولان باشد.

رهبرانقلاب، تحقق عملي نسخه سياسي ـ مدني امام را يکي از تفاوت هاي آشکار مکتب ايشان با نظريه هاي صرفاً تئوريک خواندند و اين سئوال اساسي را مطرح کردند که آيا کار بزرگي که امام با موفقيت کامل انجام داد، ادامه پيدا خواهد کرد؟

پاسخ ايشان به اين سئوال مثبت اما مشروط بود.

رهبرانقلاب خاطر نشان کردند: در جدول زيبا و جذاب امام، به طور طبيعي خانه هاي خالي وجود دارد که پر کردن آنها و ادامه آن راه سرنوشت ساز، کاملا ممکن است اما به شرط همت و آگاهي ملي و مراعات عناصر اين راه.

حضرت آيت الله خامنه اي با تحسين وفاداري ملت به اهداف و آرمان‌هاي امام خميني تأکيد کردند: با رفتاري که ملت در 25 سال پس از رحلت امام بزرگوار نشان داده تمام خانه هاي خالي اين جدول پر مي شود و در پرتو ادامه راه امام، ايران عزيز، به اذن پروردگار به اوج قدرت خواهد رسيد.

رهبرانقلاب در ادامه سخنانشان، توجه حضار و همه ملت را به يک نکته اساسي ديگر جلب کردند و آن اين‌که: پيمودن راه امام خميني و تحقق اهداف آن بزرگوار، مثل هر هدف مهم ديگر با موانع و چالش‌هايي روبروست که اگر آنها را نشناسيم و بر طرف نکنيم، ادامه راه، دشوار يا غير ممکن خواهد بود.

حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه دو چالش «بيروني» و «دروني» را از مهمترين چالش‌هاي موجود خواندند که لازم است جوانان، نخبگان، صاحبنظران و فرزانگان فکري و نظري، آنها را مورد توجه و بررسي قرار دهند.

ايشان در تبيين «چالش بيروني»، به مزاحمت ها و سنگ‌اندازي هاي استکبار جهاني و به طور مشخص امريکا اشاره کردند و افزودند: البته برخي متفکران سياسي غربي گفته اند که: اين مزاحمت ها بي فايده است اما امريکا همچنان به اجراي اين نقشه کلان خود ادامه مي دهد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: امريکايي‌ها با تقسيم بندي کشورها، جريان‌هاي سياسي و شخصيت هاي دنيا به سه دسته «کشورهاي گوش به فرمان»، «دولت‌ها و جريان‌هايي که فعلاً با آنها مدارا مي شود» و «دولت‌ها و جريان‌هاي نافرمان» افزودند: نحوه ي مواجهه‌ي امريکا با دولت‌هاي سرسپرده و گوش به فرمان، حمايت کامل، همه جانبه و توجيه رفتارهاي زشت آنها در جامعه ي جهاني است، البته در قبال اين حمايت بي دريغ، به نفع منافع خود، آنها را مي دوشند.

رهبرانقلاب اسلامي با اشاره به برخي نظام هاي مرتجع و به شدت استبدادي که مورد حمايت همه جانبه ي امريکا قرار دارند، گفتند: امريکا از چنين کشورهايي که در آنها نه انتخاباتي برگزار مي شود و نه ملت هاي آن قدرت حرف زدن دارند به عنوان کشورهاي پدرسالار ياد مي کند نه ديکتاتور.

رهبرانقلاب دومين دسته از کشورها در تقسيم بندي امريکايي ها را کشورهايي خواندند که امريکا به دليل منافع مشترک، فعلاً با آنها مدارا مي کند اما اگر فرصتي پيدا کند خنجر را به قلب آنها فرو خواهد کرد.رهبرانقلاب، کشورهاي اروپايي را نمونه اي از اين کشورها برشمردند و تأکيد کردند: البته امريکايي‌ها در عين مداراي منفعت طلبانه با اروپا، از زندگي خصوصي شهروندان و مقامات اروپايي جاسوسي مي کنند و حتي حاضر به عذرخواهي هم نيستند.ايشان افزودند: البته اروپايي ها به دليل خدمت به منافع امريکا خطاي راهبردي بزرگي مرتکب شده اند که برخلاف منافع ملي آنهاست.

حضرت آيت الله خامنه اي کشورهاي دسته سوم را کشورهايي خواندند که «زير بار زور امريکا نمي روند».

ايشان خاطر نشان کردند: سياست امريکا در قبال اين کشورها، استفاده بدون حد و مرز از همه ي امکانات ممکن براي ضربه زدن و از پا درآوردن آنهاست.

رهبرانقلاب در تبيين روش هاي مقابله امريکا با کشورهايي که به واشنگتن باج نمي دهند، گفتند: البته به دليل ضررها و خسارات ناشي از حمله امريکا به عراق و افغانستان امروز حمله‌ي نظامي در اولويت برنامه هاي امريکا نيست.

ايشان يکي ديگر از مهمترين راهبردهاي امريکا در قبال کشورهاي «نافرمان و مقاوم» را استفاده از عناصر وابسته در اين کشورها برشمردند و خاطر نشان کردند: سامان دادن کودتا يا کشاندن مردم به خيابان‌ها از مهمترين روش‌هاي امريکا در استفاده از عناصر وابسته است.

رهبرانقلاب افزودند: هر دولتي در هر کشوري با رأي مردم روي کار بيايد، حتما اقليتي که به آن دولت رأي نداده اند با او مخالفند، امريکا از همين مساله استفاده مي کند و با تحريک عناصر اصلي مخالفين، بخشي از مردم را به خيابان‌ها مي کشاند.ايشان افزودند: نمونه اي از اين رفتار، امروز در بخشي از اروپا به روشني ديده مي شود البته ما قضاوتي در اين زمينه نداريم اما سناتورهاي امريکايي در ميان تظاهرات خياباني معترضين واقعا چه کار مي کنند؟

رهبرانقلاب اسلامي فعال کردن «گروه‌هاي تروريستي» را از ديگر روش‌هاي امريکا براي مقابله با کشورهايي برشمردند که حاضر نيستند زير بار زور امريکا بروند.

ايشان گفتند: عراق، افغانستان، برخي کشورهاي عربي و ايران عزيز ما از قربانيان اصلي اين شيوه ي برخورد امريکايي‌ها هستند.حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به حمايت امريکا از گروهک تروريستي منافقين و ارتباط عناصر اين سازمان تروريستي با دستگاه‌هاي حاکميتي امريکا از جمله کنگره افزودند: منافقين که شمار زيادي از علما، دانشمندان، «نخبگان سياسي و فرهنگي» و مردم ايران را ترور کرده اند، زير چتر حمايت امريکا قرار دارند.

رهبرانقلاب اسلامي از ديگر راهکارهاي امريکا در قبال کشورهاي مستقل و "باج نده" را «ايجاد اختلاف و دوگانگي در رأس حاکميت ها» و «ايجاد انحراف در مباني ايماني و اعتقادي مردم» خواندند و افزودند: به فضل الهي، امريکايي ها در قبال ملت ايران در همه ي اين عرصه ها شکست خوردند و توطئه‌هاي آنان از جمله کودتاي نظامي، حمايت از فتنه گران، تلاش براي کشاندن بخشي از مردم به خيابانها و ايجاد شکاف در ميان مسئولين، به دليل ايمان و بيداري ملت ناکام ماند.

حضرت آيت الله خامنه اي پس از تشريح ابعاد چالش بيروني، در تبيين چالش دروني فرا روي نظام گفتند: اين چالش و خطر بزرگ زماني روي مي دهد که ملت و مسؤلان «روحيه و جهت گيري هاي» نهضت امام بزرگوار را از نظر دور بدارند و فراموش کنند.ايشان در همين زمينه، به اشتباه در تشخيص دوست و دشمن و ناتواني در شناخت دشمن اصلي و فرعي اشاره کردند و گفتند: همه بايد توجه داشته باشند که در حوادث مختلف از دشمن اصلي غفلت نکنند.

رهبرانقلاب به عنوان يک مصداق در بحث اصلي فرعي کردن دشمنان، به اقدامات زشت برخي گروه‌هاي نادان و جاهل تکفيري، وهابي و سلفي عليه تشيع اشاره کردند و گفتند: همه بايد متوجه باشند که دشمن اصلي، سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانگان و کساني هستند که اين جريان‌ها را تحريک مي کنند و پول و سلاح در اختيارشان قرار مي دهند.

ايشان تأکيد کردند: البته هر کسي که فکر تعرض به جمهوري اسلامي را داشته باشد يقيناً با مشت محکم ملت مواجه خواهد شد اما در عين حال معتقديم که دست نه چندان پنهان دشمن که مسلمانان را به جان هم مي اندازد دشمن اصلي ماست نه اين گروه‌هاي فريب خورده.رهبرانقلاب اسلامي از دست دادن انسجام ملي، دچار شدن به تنبلي و بي روحيگي، کم کاري، حاکم شدن يأس و نااميدي و نيز تصور غلط «ما نمي توانيم» و «ما نتوانستيم»، را از ديگر ابعاد چالش دروني نظام اسلامي برشمردند و تأکيد کردند: همان‌ طور که امام عزيز فرمودند، ما مي توانيم و عزم ملي و مديريت جهادي خواهند توانست گره ها را باز و مشکلات پيش رو را حل کند.

رهبرمعظم انقلاب اسلامي در پايان بيانات خود تأکيد کردند: نام مبارک امام بزرگوار و نقشه ي آن معمار کبير به فضل الهي، ملت ايران را در همه ي مراحل ياري مي کند و با ايجاد اميد و نشاط و روحيه، آينده روشن ايران عزيز را رقم خواهد زد.

يادگارامام: رمز پيروزي ما همدلي و دوري از كينه‌ها است

يادگارامام هم گفت: انتظار امام از ما پس از 25 سال اين است که خاک پاي محرومين را همچون روزهاي نخست انقلاب توتياي چشمانمان کنيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران، حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني که در بيست و پنجمين مراسم بزرگداشت امام خميني (س)، پيش ازرهبرمعظم انقلاب سخن مي گفت ، افزود: روز چهاردهم خرداد سالروز ارتحال امام بزرگوار ما، روزي بسيار تلخ در ذائقه ملت ايران و از سويي به يادماندني از جهت پيوند تاريخي بين امت و امام است.

سيد حسن خميني با اشاره به اهميت تعبير حمايت از مستضعفان در ادبيات امام خميني افزود: از ويژگي هاي بزرگ انقلاب اسلامي که با نامگذاري امسال هم نسبتي دارد؛ رفع محروميت از جامعه اسلامي ايران، از ميان مسلمانان و در مرحله‌اي بالا تر از اقصي نقاط جهان است؛ آن ها که در آغازين روزهاي انقلاب، مستضعفين ناميده مي شدند.

يادگار امام خميني ادامه داد: مفهوم رفع محروميت در سال‌هاي پاياني حيات امام خميني با تعبير جنگ فقر و غنا مطرح شد و کليد واژة مهمي در فرمايشات و پيام هاي ايشان به حساب مي آمد؛ اما جنگ فقر و غنا به تعبير امام نه به معناي جنگ فقير و غني بلکه به معناي جنگ با سازوکاري است که منجر به پيدايش فقير در جامعه مي شود و به پيدايش جامعه دو قطبي فقير و غني مي انجامد. اين کليد واژه به عنوان يکي از مهمترين اهداف انقلاب اسلامي همواره مد نظر پديد آورندگان انقلاب و مردمي بود که مبارزات آن ها منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد.

سيد حسن خميني ادامه داد: در نگاه امام خميني، فقر محترم نيست، فقرا محترمند. استضعفاف محکوم است؛ اما مستضعفين به عنوان وارثان زمين مورد احترام و محبوبند. در نگاه ايشان، قواعد نظام اسلامي بايد بر مداري شکل گيرد که نهايتا به جامعه‌اي بدون محروميت منجر شود. اين نگاه در آغازين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي با هدف کمک به محرومين، منجر به پيدايش نهادهاي متعددي همچون بنياد مسکن، کميته امداد امام خميني، بنياد مستضعفان و بنياد 15 خرداد شد. تا به يکايک مشکلات جامعه اسلامي پرداخته شود و آن هايي که ضعيف نگه داشته شده بودند، با هدف ريشه کن کردن محروميت مورد حمايت قرار گيرند.يادگارامام، با يادآوري روزگاري که اين نگاه در آن شکل گرفت، گفت: در آن زمان دو نظام اقتصادي سرمايه داري غرب و نظام کمونيستي در شرق که با شعار بارورکردن طبقه کارگر تبديل به ديکتاتوري کارگري شد؛ حاکم بودند. در چنين روزگاري اتکاي امام، به انديشه متعالي اسلام و نيروي لايزال الهي و اميد فراوان ايشان به قدرت خداوند، به همراه همدلي، همراهي، عزم راسخ ملي در پيمودن راه امام و پيوندي که ميان امام و مردم برقرار بود، نيروي عظيمي را در سرزمين ما به وجود آورد؛ اين نيرو «ما مي توانيم» بود که به نيروي فکري مردم و بازوان آن ها، متکي بود و فضاي دروني و بروني کشور را هم در نظر داشت.

وي گفت: اسلام در نگاه امام، هم راهگشاست و هم مردم مي توانند اين راهگشايي را در زندگي خود مشاهده کنند. بر همين اساس يکي از مهمترين شعارهاي انقلاب اسلامي رفع محروميت و استضعاف بود و امام خميني همواره به مسئولان گوشزد مي کردند؛ «يک موى سر اين کوخ‏نشينان و شهيددادگان به همه کاخ و کاخ‏نشينان جهان شرف و برترى دارد.» آنچه که سعادت هر دو دنيا را با خود دارد؛ تلاش براي رفع محروميت و استضعاف است. از اين رو در منطق امام خميني مسئولان بايد بدانند که بر دست و بازوي چه کساني بوسه مي زنند.

سيد حسن خميني با اشاره به اين که مقام معظم رهبري همواره به مساله رفع محروميت توجه ويژه اي داشته اند، گفت: شعار بزرگ رفع محروميت و استضعاف يک نقشه راه دارد. اولين نکته قابل توجه در اين مسير دوري از شعارزدگي و احساسات است. سياست هاي اقتصادي هم مانند هر امرعقلايي ديگري محتاج تدبيرند. بايد با فکر، انديشه، تدبير و دوري از شعارزدگي که مي تواند دربردارنده نيت سوء يا خير باشد؛ در مسير رفع محروميت قدم گذاشت و دراين مسيرهيچ چيز نبايد هدف آرماني ما را دچار روش هاي غيرعقلاني کند.

يادگار امام ادامه داد: دومين نکته وحدت ملي است که از واجبات نظام است؛ امام به همين منظور جهاد سازندگي را در جهت رفع محروميت پديد آوردند و شعار همه با هم را بر سردر اين نهاد قرار دادند. رمز پيروزي ما که همواره مورد تأکيد امام بود؛ وحدت، اتحاد، همدلي و دوري از کينه هاست. ما بايد سينه هايمان را از کينه بشوييم تا بتوانيم محروميت را از جامعه ريشه‌کن کنيم.وي درباره تأکيد امام خميني بر وحدت کلمه توضيح داد: امام جمله اي دارند که در آن مي گويند: رمز پيروزي ما که علت ايجاد اين حکومت و علت بقاي آن است، اتکاي به خدا و وحدت کلمه است. در اين باره يکي از علماي نجف به نقل روايتي مي پردازد که مي گويد: بني الاسلام علي کلمتين کلمة التٌوحيد و توحيد الکلمة. اين جمله نشان مي دهد که اسلام بر دوچيز اتکا پيدا کرده است. اولين مساله کلمه توحيد است. «همه هر چه هستند از او کمترند - که با هستي اش نام هستي برند» توحيد در اسلام به اين معني است که خداوند از همه قدرت ها بالاتر است و اگر اراده کند، هيچ کس در هيچ کجاي دنيا نمي تواند در مقابل او بايستد.

يادگار امام دومين نقطه اتکاي اسلام را وحدت کلمه بيان کرد که در انقلاب هم تحقق يافت و در ادامه به ديگرعوامل موثر در مسير رفع محروميت پرداخت و گفت: «همت»، عامل مهم ديگري در مسير رفع محروميت در جامعه است.

وي افزود: همنشيني دو واژه اقتصاد و فرهنگ در عنوان سال جديد به اين معني است که اقتصاد را با فرهنگي که در جهت رفع محروميت است عجين کنيم. مشکلات اقتصادي مردم را آزار مي دهد؛ اما فرهنگي که بتواند اين مشکلات را حل کند؛ ريشه در همت مردم و مسئولان و وحدت همه اقشار جامعه دارد. اگر قطاعي از مردم را کنار بگذاريم ديرتر به مقصود مي‌رسيم. سرزمين ما از امکانات متعددي برخوردار است. تلاش براي بسط دانش که مکررا مورد تأکيد مقام معظم رهبري است؛ يکي از نقاط درخشان کارنامه انقلاب است. توانايي مالي فراوان موجود در جامعه هم منطق اقتصاد مقاومتي را مي طلبد.

يادگارامام با تأکيد بر اين که جهت گيري اقتصاد مقاومتي بايد رفع محروميت باشد؛ گفت: بالابردن همه شاخص هاي اقتصادي اهميت دارد؛ اما اولويت ما در قدم اول توزيع عادلانه ثروت در جامعه و در قدم دوم جاري کردن اين فرهنگ در ذره ذره وجودي افراد است. در اين مسير رفع محروميت تنها بر عهده دولت نيست؛ اين مساله، کمک مجلس و قوه قضائيه را هم مي طلبد. حل مشکلات اقتصادي نيازمند عزم ملي و به همت يکايک مردم است.

سيد حسن خميني اظهار داشت: انتظار امام از ما پس از بيست و پنج سال اين است که خاک پاي محرومين را مانند روزهاي ابتداي انقلاب توتياي چشم کنيم. نگاه ما بايد به حل مشکلات اقشار ضعيف جامعه باشد و در اين راه نيازمند همت عالي، وحدت ملي و تدبير و عقلانيت هستيم. اما ممکن است افرادي با نيت خير ما را از هدف دور کنند.

وي در پايان گفت: ما روزهاي سختي را پشت سرگذاشته‌ايم؛ اما اگر بخواهيم به گذشته نگاه کنيم، جز مشکلات، کينه ها و تلخي ها چيزي نمي بينيم. بنابراين بايد به آينده بنگريم و به آن اميد داشته باشيم؛ تا لطف خداوند کريم براي ما محقق شود. از اين رو بر مبناي منطق قرآني إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْکُمْ؛ اگر خداوند را ياري کنيم؛ لطف و ياري خدا براي ما محقق مي شود.

گفتني است بيست و پنجمين مراسم سالگرد امام خميني در کمال نظم و با حضور شاداب بيش از يک ميليون نفر و بي هيچ حاشيه اي در حرم مطهر آن يگانه دوران برگزار شد.


نوشته شده در   شنبه 17 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode