به گزارش خبرنگار ایرنا، صادق نجفی روز شنبه در بازدید از روند نصب، مونتاژ، راه اندازی و آزمایش های سرد و گرم واگن های مترو تبریز اظهارکرد: تاکنون اقدامات زیربنایی برای راه اندازی مترو صورت گرفته و زیرساخت ها تامین شده است و از این پس باید روند فعالیت ها شتاب بیشتری بگیرد.
وی با تاکید بر اعمال دقت نظر کارشناسان در انجام آزمایش های باقی مانده، افزود: این مرحله به دلیل ارتباط تنگاتنگ با جان مردم و افزایش ضریب اطمینان از عملکردها از اهمیت ویژه ای برای مسوولان شهرداری برخوردار است.
نجفی با اشاره به شایعاتی مبنی بر انتقال واگن های مترو تبریز به شهر اصفهان، گفت: با توجه به قراردادهای موجود، شرکت همکاری کننده در این زمینه پس از بهره برداری از مترو تبریز، به دیگر شهرهای کشور خواهد رفت.
وی با بیان اینکه از قرارداد خرید 315 واگن مترو شهری برای مناطق مختلف کشور، 180 واگن متعلق به مترو تبریز است، گفت: قرار است پس از واردات 100 واگن، دیگر واگن های مورد نیاز توسط شرکتی که با همکاری شهرداری تبریز تاسیس شده است، در این شهر ساخته و به دیگر مناطق کشور انتقال یابد.
نجفی افزود: راه اندازی مترو تبریز با توجه به اینکه مسیرها و ایستگاه های آن اغلب در مناطق پر ترافیک شهر واقع شده است، تاثیر مثبتی بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا و افزایش ایمنی سفرهای درون شهری خواهد گذاشت.
وی با اشاره به حمایت های دولت از این طرح گفت: این حمایت فقط شامل بخش های احداث می شود و دیگر اعتبارات مورد نیاز همچون تعمیر و نگهداری به طور کامل توسط شهرداری تامین می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر پنج واگن خریداری شده توسط سازمان قطار شهری تبریز، شهرداری نیز با اعتبارات خود 15 واگن دیگر تامین و در اختیار این سازمان قرار می دهد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز در این بازدید با بیان اینکه برای تکمیل خطوط مترو این شهر 36 رم قطار (180 واگن) مورد نیاز است، گفت: خطوط مترو تبریز به گونه ای طراحی شده که در صورت تکمیل کامل واگن ها، شاهد هیچگونه تداخلی در عملکرد مترو نخواهیم بود.
محمدصادق پشمینه آذر با بیان اینکه آسانسورهای قطار شهری تبریز نصب و راه اندازی شده است، افزود: به تازگی قراردادی به مبلغ 160 میلیارد ریال برای نصب پله برقی در خطوط مترو تبریز امضا شده است که به مرور زمان این طرح اجرا می شود.
وی تاکید کرد: هرچند واگن های مورد نیاز قطار شهری تبریز از چین وارد شده است ولی این واگن ها دارای آخرین استانداردهای اروپایی هستند و 70 درصد قطعات به کار رفته در آن متعلق به کشورهای اروپایی است.
پشمینه آذر ادامه داد: تاکنون 30 نفر برای فعالیت در بخش های مختلف قطار شهری تبریز در کشورهایی همچون سوئد آموزش های لازم را دیده اند.
وی گفت: با توجه به اینکه تنها دستگاه شبیه ساز قطار شهری کشور توسط تبریز خریداری شده است، از این پس آموزش های مورد نیاز در این زمینه فقط در این کلانشهر ارایه می شود.
پشمینه آذر همچنین از تهیه انیمیشنی برای فرهنگ سازی در خصوص استفاده مناسب از مترو شهری با همکاری شهرداری تبریز خبر داد.
خط یک مترو تبریز با 17.2 کیلومتر طول دارای 18 ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی ( ایل گلی در ابتدای مسیر و لاله در انتهای مسیر) است که در سه فاز طراحی شده و فاز نخست آن در هفت کیلومتر با شش ایستگاه (ایل گلی، سهند، امام رضا (ع)، خیام، 29 بهمن و استاد شهریار) به زودی به بهره برداری می رسد.
هر یک از فازهای سه گانه خط نخست قطار شهری، در قالب شش ایستگاه مطالعه و اجرا شده و فاصله ایستگاه ها از یکدیگر طبق استانداردهای جهانی 900 متر است.
دیگر فازهای قطار شهری با عبور از خیابان امام خمینی (ره) ادامه یافته و از طریق چهار راه محققی به قونقا و از این محل به خیام و در نهایت به شهرک نور ختم می شود.
در خط یک مترو تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، تنوع مقاطع در اجرای قطار شهری، مشهود است و در این خصوص نوع ایستگاه شماره یک همسطح با خیابان، ایستگاه های دو، سه و چهار به صورت تونل نیمه عمیق، ایستگاه پنج و شش ارتفاعی و ایستگاه هفت به صورت تونل عمیق است.
از 17.2 کیلومتر خط یک قطار شهری تبریز حدود هشت کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و حفاری آن در عمق حدود 10 تا 27 متری زمین با دستگاه حفار TBM صورت می گیرد.
کار مطالعاتی مترو تبریز در سال 1380 و عملیات اجرایی آن در سال 1384آغاز شده و در سه فاز در حال اجرا است.