ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 4 ارديبهشت 1389     |     کد : 7292

شنبه 4 ارديبهشت 10 جمادي الاول 24 آوريل

كشته شدن خسرو پرويز به دست پسرش شيرويه در سال نهم هجري قمري ...

كشته شدن خسرو پرويز به دست پسرش شيرويه در سال نهم هجري قمري
خسرو پرويز فرزند هرمز، فرزند انوشيروان، فرزند قباد ساساني، بيست و سومين پادشاه سلسله ساسانيان بود، كه از سال 591 تا 626 ميلادي بر تخت سلطنت ايران تكيه زد و تركتازي هاي زيادي نمود.
وي در عصر خويش، جنگ هاي خونيني با بهرام چوبين و پس از وي، با سپاهيان امپراتوري روم شرقي به راه انداخت.
در عصر وي، پيامبر اكرم(ص) به نبوت برانگيخته شد و پس از هجرت آن حضرت از مكه معظمه به مدينه منوره و تشكيل حكومت اسلامي، نامه اي از سوي پيامبر(ص) براي او ارسال گرديد، ولي وي به نامه رسول خدا(ص) جسارت و نامه رسان را با تحقير برگردانيد و همين امر سبب گرديد كه رسول خدا(ص) وي را نفرين كند.
خسرو پرويز نامه اي به عامل خويش در يمن نوشت و وي را فرمان داد كه دو تن از فرماندهان زبده خويش را به حجاز فرستاده و محمد بن عبدالله (ص) را دستگير نمايند.
حاكم يمن بنا به دستور خسرو پرويز، دو تن از فرماندهان خويش را به مدينه اعزام و فرمان دستگيري پيامبر اكرم(ص) را به آنان صادر كرد. هنگامي كه آن دو بر پيامبر(ص) وارد شدند، پيامبر(ص) به آنان فرمود كه ديگر نيازي به اين كارها نيست، زيرا در شب گذشته شيرويه فرزند خسرو پرويز پدرش را كشت و خود بر جاي وي به تخت سلطنت تكيه زد.
همان طوري كه پيامبر(ص) از عالم غيب خبر داده بود، قباد، معروف به شيرويه با هم دستي دولتمردان و فرماندهان عالي رتبه ساساني، پدرش خسرو پرويز را از سلطنت خلع و در دهم جمادي الاولیي سال هفتم و يا نهم قمري، وي را به هلاكت رسانيد و به سلطنت بلند مدت وي ( از 591 تا 626 ميلادي) خاتمه داد و خود بر تخت سلطنت تكيه زد.

بررسي مجدد قانون اساسي در سال 1368 هجری شمسی
قانون اساسي كه در 24 آبان 1358 به تصويب رسيد بالاخره بعد از ده سال در ارديبهشت 1368 بازبيني مجدد گرديد تا اينكه نقايص و اشكالات آن رفع گردد. حضرت امام(ره) نيز در اين مورد بسيار سفارش فرمودند و در طي نامه اي 20 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به همراه پنج نفر ديگر به انتخاب خود نمايندگان را مسؤل بررسي و تغيير تعدادي از مواد و اصول قانون اساسي كردند.

آغازبه كار نخستين فرستنده راديويي ايران در سال1319هجري شمسي
نخستين فرستنده راديويي ايران در سال1319هجري شمسي در شهر تهران آغاز به كار كرد. اداره امور راديويي تا سال1321شمسي زيرنظر وزارت پست و تلگراف و تلفن بود اما پس ازتأسيس اداره تبليغات و انتشارات تهيه برنامه هاي راديويي در اين مركزمتمركزشد. در بدو تأسيس راديو اين مركزدو فرستنده 2و32كيلوواتي براي موجهاي متوسط و كوتاه داشت و براي پخش برنامه هاي خود ازاستوديويي درمحل اداره بي سيم استفاده كرد. نخستين فرستنده راديويي كشورمان در 24ساعت فقط 8 ساعت برنامه پخش مي كرد و اين برنامه ها شامل اخبار، گفتارهاي مذهبي، فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي و موسيقي ايراني بود. درحال حاضر8 شبكه راديويي دركشورمان فعالند و با برنامه هاي خود درخدمت مردم اند. گفتني است كه ازسال1379 شمسي جشنواره برنامه هاي راديويي دركشورمان برگزارمي شود. دراين جشنواره كه همه سال در ارديبهشت برگزار مي شود ضمن تجليل از همكاران راديويي، برگزيدگان برنامه هاي راديويي نيزمعرفي مي شوند.

آغاز سفر «ماركوپولو» جهانگرد ونيزي به قارّه آسيا در سال1271ميلادي
«ماركوپولو» جهانگرد ونيزي سفرتاريخي خود را به قارّه آسيا در 24آوريل سال1271ميلادي آغاز كرد. پدرو عموي ماركو قبل ازاو زماني كه چين شمالي و جنوبي، مغولستان، تركستان شرقي و ايران درتصرف چنگيزخان بود ازراه آسياي صغيرو ايران به چين سفركرده بودند. ماركو پس ازبازگشت آنان به اتفاق پدر به چين رفت و مدتها دراين سرزمين و جزايرجنوب شرقي آسيا سياحت كرد. ماركوپولو بعد از20سال به ونيزبازگشت و خاطرات سفرطولاني خود را دركتابي بنام «عجايِب» گرد آورد.

قتل عام ارامنه ای ها در پی سياست براندازي ارامنه در سال1915ميلادي
سياست براندازي ارامنه درتركيه قتل عام بيش ازيك ميليون و پانصد هزارتن ازارامنه اين كشوررا در سال1915ميلادي درپي داشت. ازآن زمان بسياري ازارامنه تركيه همچون آوارگان به زندگي ادامه مي دهند و شمارزيادي ازآنان مجبور به ترك وطن خود شده اند و به كشورهاي ديگرمهاجرت كرده اند.

آغاز قتل عام مردم ايرلند در راه كسب استقلال از دولت انگلستان در سال1916ميلادي
قتل عام خونين مردم ايرلند درراه كسب آزادي و استقلال از دولت انگلستان 24آوريل سال 1916ميلادي آغازشد. اين قيام را نهضت استقلال طلب شين فِين شروع كرد و با طرح پيشنهادي انگليس مبني برتشكيل دو پارلمان در ايرلند شمالي و ايرلند جنوبي مخالفت كرد. سرانجام در سال1922ميلادي كشورآزاد ايرلند اعلام موجوديت كرد.

کشف «واكسن" ب.ث.ژ"» در سال1927ميلادي
در 24آوريل سال1927ميلادي «واكسن " ب.ث.ژ" » با تلاش دو تن ازپزشكان محقق فرانسوي كشف شد. اين واكسن به منظورپيشگيري ازابتلا به بيماري سل به انسان تزريق مي شود. 


نوشته شده در   شنبه 4 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode