به گزارش خبرنگار مهر،حجت الاسلام حمید عظیمی ظهر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز معلم که در مدرسه پسرانه صدرای تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در تمام مکاتب و جهان بینی ها دو اصل اعتقادات و اخلاقیات مورد توجه بوده که در حوزه نخست بحث هستی و نیستی و در حوزه دوم موضوع باید و نبایدهای اخلاقی مطرح می شود.
وی در ادامه افزود: غفلت از موازین اخلاقی در هر جامعه و مکتبی اعم از مادی و الهی منجر به حرکت و اداره جامعه با قوانینی همانند اجتماعات وحشی و جنگلی می شود و بر همین اساس در دین مبین اسلام كه كامل ترين دين است تاكيد زيادي بر رعايت اصول و موازين اخلاقي شده است و بر اساس همين آموزه های اسلامی و قرآنی همواره مرز و خط تمایزی مشخص میان انسان خوب و بد و اعمال پسندیده و زشت وجود دارد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: طبق همین مفاهیم و آموزه های ساده و قابل درک، اعمال و رفتاری چون همنشینی جنس مخالف و نامحرم در کنار یکدیگر، استفاده نادرست از رسانه های نوین مانند ماهواره و بطور کلی هر آنچه که انسان را از مسیر حق دور می کند، مورد نکوهش قرار گرفته و مردود است و عدم توجه به همین اصول اخلاقي موجب بروز بحران اخلاقی کنونی در اروپا و غرب شده است.
حجت الاسلام عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث علم و عالم در دین اسلام اشاره کرده و گفت: علم آموزی یکی از مهمترین باید و نبایدهای مورد توجه دین مبین اسلام است و آیه "هل یستوی الذین یعلمون و لایعلمون" نیز بخوبی بیانگر این توجه است و هیچ مکتب و آیینی نمی تواند مدعی چنین ارزش گذاری برای علم و عالم در حد و اندازه اسلام باشد.

وی با اشاره به مطلع نزول آیات الهی بر پیامبر اسلام (ص) خطاب به دانش آموزان حاضر در این مراسم اظهار کرد: نخستین آیات الهی با تاکید بر ضرورت علم و آگاهی بر وجود پیامبر مکرم اسلام (ص) نازل شده اند و در بسیاری از آیات خداوند به قلمی سوگند خورده است که اکنون دانش آموزان و طالبان علم صاحبان آن هستند و این موضوع به روشنی جایگاه و ارزش گذاری علم و عالم را در قرآن کریم به عنوان کاملترین کتاب آسمانی تبیین می کند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر علم آموزی ضمن توجه به وحدانیت و توحید الهی گفت: تحصیل علم بدون توجه به رضای الهی موجب خسران در جامعه و نتیجه آن تبدیل شدن یافته ای علمی مانند علم هسته ای به بمب اتمی و گرفتن جان انسان ها به دست افرادی می شود که از علم و یافته های آن تنها برای منفعت دنیوی سود می برند.
وی در ادامه تصریح کرد: حتی اگر در تحصیل و تعلیم علم توحید نیز موازین اخلاقی و رضای الهی مد نظر قرار نگیرد، چنین علمی منجر به غرور شده و نه تنها راهگشا نیست بلکه برای جامعه خطرناک خواهد بود و بر همین اساس باید مرزبندی های اخلاقی و الهی و مسایل تربیتی در کنار تعلیم و آموزش علوم مورد توجه جدی قرار گیرند چرا که انسان بدون تربیت اخلاقی تبدیل به وحشی ترین موجودات و علم بدون اخلاق بدل به خطر و معضلی جدی برای جامعه می شود .
حجت الاسلام عظیمی در پایان با بیان اینکه هدف و رسالت انبیاء، تربیت انسان است، اظهار داشت: امیدواریم تمام افرادی که در مراکز آموزشی علمی و دینی در حال فراگیری علوم هستند، از این فرصت برای غنی سازی علمی و معنوی خود بهره گیرند چرا که مسیر زندگی تکرارناپذیر بوده و دانش آموزان بویژه در مدارس و حوزه های علمیه، باید قدردان این فرصت مغتنم، محیط سالم آموزشی و راهنمایان دلسوزی چون والدین و معلمان خود باشند و برای تک تک لحظات زندگی خود برنامه ریزی کنند.