ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 فروردين 1389     |     کد : 7056

آرتروز آماده حمله به شماست!

كمردرد، گردن‌درد، پشت‌درد، كوفتگي اعضاي بدن، سردرد و خيلي از دردهاي ديگري كه ممكن است روزانه دچارش شويد، زنگ خطري است تا به شما بفهماند «آرتروز» آماده حمله به شماست...

كمردرد، گردن‌درد، پشت‌درد، كوفتگي اعضاي بدن، سردرد و خيلي از دردهاي ديگري كه ممكن است روزانه دچارش شويد، زنگ خطري است تا به شما بفهماند «آرتروز» آماده حمله به شماست.
بيماري‌اي كه بيشتر گريبان كارمندان و جماعت پشت ميزنشين يا اگر بخواهيم دقيق‌تر بگوييم «افراد بي‌تحرك و ثابت‌نشين» را مي‌گيرد.
در آرتروز گردن، انتشار درد تا قسمت‌هاي بالاي شانه، وسط پشت بدن، كمر، بالاي كمر و قسمت پس‌سري كشيده مي‌شود ولي اگر آرتروز باعث فشار روي ريشه‌هاي عصبي شود، مي‌تواند ايجاد دردهاي انتشاري در مسير عصب حتي تا نوك انگشتان كند و درصورت فشار به نخاع مي‌تواند ايجاد علائم ديگري همچون ضعف عضلات و عدم‌توانايي در حركت ظريف انگشتان كند.
ضربه‌ها (شكستگي‌ها)‌، بيماري‌هاي التهابي مفاصل و عفونت‌هاي مفصلي از عاملان زمينه‌اي آرتروزهستند. اگر شخص دچار عوامل زمينه‌اي آرتروز نشود، در سنين كم، انتظار بروز آرتروز نمي‌رود بلكه با افزايش سن است كه احتمال ابتلا به اين بيماري بالا مي‌رود.
گفتني است آرتروز عارضه‌اي با روند طبيعي است و درمان آن نيز بايد به‌صورت فيزيولوژيك (طبيعي)‌ باشد و با تقويت عضلات اطراف ستون گردني، مي‌توان از اين عارضه جلوگيري كرد.
با ورزش و تقويت عضلات اطراف ستون فقرات مي‌توان جلوي حركات نابجاي ستون مفصلي را گرفت و تا حدي مانع از درد شد.

عوارض بدخيم
به گفته متخصصان، اگر فشار روي نخاع صورت گيرد و شخص دير به پزشك مراجعه كند، عواقب غيرقابل برگشتي همچون فلج اندام تحتاني، فلج مثانه و عدم‌توانايي در دفع ادرار و دستگاه گوارش رخ مي‌دهد. هميشه دردهاي «پس‌سري»، ناشي از آرتروز نيست و گاهي ناشي از اسپاسم است كه حتي در سنين پايين نيز ديده مي‌شود.
به گفته متخصصان ارتوپدي، ورزش، فيزيوتراپي و استفاده از گردنبند طبي از مراحل درمان اين بيماري است كه اگر بيماري با اين روش‌ها كنترل نشد، در مراحل پيشرفته احتياج به عمل جراحي است و پزشك متخصص با خشك كردن مفاصل، دردي را كه از حركت 2سطح ناهموار آرتروز به‌وجود مي‌آيد متوقف مي‌كند؛ لذا بهتر است كارمندان مستعد اين بيماري براي جلوگيري از بروز بيماري، گهگاه نسبت به تغيير جهت دادن محل صفحه كليد، مانيتور و تغيير سطح‌ صندلي خود اقدام كنند و هنگام استراحت خود، از بالش‌هايي استفاده كنند كه روي آن راحتند، چرا كه قانون خاصي درخصوص بالش زير سر به هنگام خواب وجود ندارد و تجربه مي‌تواند در اين خصوص به افراد كمك كند.

آرتروز گردن
زنان خانه‌داري كه هنگام انجام كارهاي خانه به‌مدت طولاني سر خود را به سمت پايين نگه‌مي‌دارند در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار دارند. زمان بروز آرتروز گردن پس از 40سالگي است و اين در حالي است كه درصورت رعايت نكردن نكات ايمني در فعاليت‌هاي روزانه، سن ابتلا به آرتروز كاهش مي‌يابد. خم نگه‌داشتن سر به طرف پايين در طول روز به‌مدت طولاني موجب ايجاد فشار به مهره‌هاي گردن و ديسك بين مهره‌ها شده و آرتروز گردن را به‌دنبال خواهد داشت. زنان خانه‌دار جهت پيشگيري از ابتلا به اين عارضه هر يك ربع ساعت بايد يك‌بار به گردن استراحت داده و سر را به سمت عقب برگردانند، همچنين بايد سطح كار خود را بالاآورده تا مجبور به خم كردن سر و گردن نباشند.
گردن، گذرگاه عصب‌هاي حسي بسيار مهم است كه به سر و صورت ختم مي‌شوند. ستون فقرات در گردن شامل 7 مهره است كه قابل حركت هستند و اين امكان را به ما مي‌دهند كه گردن خود را به اطراف بگردانيم.
گردن به‌دليل نرمي و قابليت انحنا به آساني مي‌تواند در مواقع زمين خوردگي يا تصادف صدمه ببيند و چون گردن ايستگاهي براي گذشتن رگ‌هاي مهم و حساس به سر و مغز است، لذا آسيب گردن سبب قطع جريان خون و مشكلات حسي مي‌شود.
علل گردن‌درد متعدد است كه بيشترين و مهم‌ترين آن با برخي مشاغل ارتباط دارد. در رانندگان كاميون، اتوبوس و افرادي كه مرتب رانندگي مي‌كنند امكان ابتلا به گردن‌درد بيشتر است. بعضي افراد كه با ماشين‌هاي سنگين حركت مي‌كنند يا مجبور به بلند كردن بارهاي سنگين هستند و با حركت شديد و محكم شانه‌ها اين عمل را انجام مي‌دهند ممكن است دچار كوفتگي ماهيچه‌هاي گردن شوند. سائيدگي و پوسيدگي، پوكي استخوان‌ها در سنين بالا و وجود آرتروز كه تعداد زيادي افراد دچار آن هستند، باعث ازبين رفتن فاصله بين استخوان‌ها شده و گردن درد ايجاد مي‌كند. ورزش غلط، به‌كار بردن متكاهاي سفت و بالش‌هاي بزرگ وحركت شديد سر و گردن به طرف جلو از جمله عوامل ايجادكننده دردهاي گردن هستند.
متخصصان مي‌گويند، بدون اينكه آمار دقيقي داشته باشيم در كشور ما به‌خصوص در سال‌هاي اخير به‌علت افسردگي بعضي افراد، گرفتاري‌هاي شغلي، بدي تغذيه، عدم‌استفاده از ميوه و سبزي و لبنيات به قدر كافي چون فسفر، كلسيم و ويتامين‌هاي گوناگون، ورزش نكردن، بيماري‌هاي مفصلي و آرتروزهاي منجر به گردن‌درد هم مثل ساير بيماري‌هاي استخوان رو به افزايش است.


نوشته شده در   دوشنبه 16 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode