ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 فروردين 1389     |     کد : 6950

ثبت جهاني نوروز مي‌تواند نوعي انتقال فرهنگ به ملتهاي ديگر به ويژه غرب باشد

مقام معظم رهبري با اشاره به ثبت بين المللي عيد نوروز فرمودند: اين ثبت جهاني در واقع مي تواند نوعي انتقال فرهنگ و هديه از جانب ملتهايي كه نوروز را گرامي مي دارند به ملتهاي ديگر به ويژه غرب باشد...


مقام معظم رهبري با اشاره به ثبت بين المللي عيد نوروز فرمودند: اين ثبت جهاني در واقع مي تواند نوعي انتقال فرهنگ و هديه از جانب ملتهايي كه نوروز را گرامي مي دارند به ملتهاي ديگر به ويژه غرب باشد. 
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، روساي جمهور و نمايندگان كشورهاي شركت كننده در جشن جهاني نوروز در تهران، عصر شنبه به همراه احمدي‌نژاد رئيس جمهور با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار نوروز را مناسبتي برجسته از لحاظ معنوي، ملي و بين المللي و حامل ارزش‌هاي ممتاز دانستند و تأكيد كردند: عيد نوروز نماد نوآوري، طراوت، جواني، نشاط و تحكيم روابط دوستي و مهرباني ميان دوستان و آشنايان است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، قرار گرفتن عيدنوروز با چنين ارزشهاي والايي به عنوان آغاز سال نو در ميان برخي ملتها را يك امتياز براي آن ملتها برشمردند و افزودند: با وجود آنكه عيد نوروز يك جشن ملي است و جزو اعياد ديني محسوب نمي‌شود اما در روايات متعددي از نوروز تجليل شده و به همين دليل نوروز فرصتي براي ياد خدا و اظهار عبوديت انسانها در مقابل پروردگار شده است.
ايشان خاطرنشان كردند: بر همين اساس در ايران بنا بر يك رسم ديرينه، مردم به هنگام روز نوروز و لحظه تحويل سال، در اماكن زيارتي و عبادتگاهها حضور مي يابند و از خداوند خير و بركت و سالي نيكو، طلب مي كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به ثبت بين المللي عيد نوروز تأكيد كردند: اين ثبت جهاني در واقع مي تواند نوعي انتقال فرهنگ و هديه از جانب ملتهايي كه نوروز را گرامي مي دارند به ملتهاي ديگر به ويژه غرب باشد.
مقام معظم رهبري در ادامه فرمودند: در شرايطي كه متأسفانه جريان فرهنگي همواره از غرب به شرق است، ثبت بين المللي نوروز فرصت انتقال و صدور ارزشهاي والاي فرهنگي شرق به ملتهاي غربي است.
ايشان با قدرداني از ابتكار رئيس جمهور و دولت در برپايي مراسم جشن جهاني نوروز در تهران خاطرنشان كردند: اين مراسم و استمرار آن مي تواند زمينه مناسبي براي هر چه نزديك تر كردن دولتها و ملتهاي منطقه به يكديگر باشد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش برخي قدرتهاي بزرگ براي بحران آفريني ميان ملتها و القاي تقابل منافع ملتها در منطقه تأكيد كردند: واقعيت آن است كه منافع ملتهاي منطقه نه تنها در تقابل با يكديگر نيست بلكه هم افزاي يكديگر است.
حضرت آيت‌الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه ملتهاي منطقه مي‌توانند يك مجموعه با ارزش و والاي فرهنگي تشكيل دهند، افزودند: جمهوري اسلامي ايران از تقويت روابط و همكاريها ميان كشورهاي منطقه و همسايه كه داراي فرهنگ مشترك هستند، استقبال مي كند و پيشرفت و ارتقاي هريك از كشورهاي همسايه را به سود خود و مايه سرافرازي مي داند.
در ابتداي اين ديدار محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با اشاره به ثبت بين المللي نوروز گفت: هدف از برپايي جشن جهاني نوروز در تهران، تقويت همكاريها و روابط سازنده، ميان كشورهاي منطقه است و مقرر شده است اين مراسم هر سال در يكي از كشورهايي كه نوروز را گرامي مي دارند، برگزار شود.
وي افزود: پيام نوروز و ارزشهاي آن براي جهانيان، گسترش صلح، عدالت و دوستي است.
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان نيز با قدرداني از ابتكار جمهوري اسلامي ايران در برپايي جشن جهاني نوروز، اظهار اميدواري كرد اين مناسبت بين المللي موجب تعميق روابط و گسترش صلح و دوستي ميان كشورهاي منطقه شود.
امامعلي رحمان رئيس جمهور تاجيكستان نيز، جمهوري اسلامي ايران را خاستگاه و وطن اصلي جشن نوروز دانست و گفت: در شرايطي كه تهديدها و تقابل هاي فرهنگي متعددي در جهان وجود دارد، ثبت بين المللي جشن 6 هزار ساله نوروز، يك رويداد بسيار مهم است.
جلال طالباني رئيس جمهور عراق نيز با مهم خواندن ثبت جهاني نوروز، به شرايط عراق بعد از سقوط صدام اشاره و از حمايتهاي معنوي دولت و مردم ايران از ملت عراق در سختي ها و شرايط مختلف قدرداني كرد.
آقاي قربانقلي وردي محمداف رئيس جمهور تركمنستان هم با اشاره به قدمت جشن نوروز، آن را يكي از جشنهاي بزرگ مردم منطقه دانست و از اقدام جمهوري اسلامي ايران در برپايي جشن جهاني نوروز سپاسگزاري كرد.
همچنين وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان در سخناني ضمن تبريك عيد نوروز، ثبت جهاني آن را يك رويداد مهم خواند.
در پايان اين ديدار روساي جمهور و نمايندگان كشورهاي شركت كننده در جشن جهاني نوروز به همراه رهبر معظم انقلاب اسلامي عكس يادگاري گرفتند.


نوشته شده در   دوشنبه 9 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode