ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 فروردين 1393     |     کد : 69470

در طول مسافرت های عید بهداشت دست را جدی بگیرید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز تاکید کرد: چاقی در استان آذربایجان شرقی عارضه ای شایع بوده و لازم است شهروندان در مصرف شیرینی ها و آجیل های ایام عید اعتدال را رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز تاکید کرد: چاقی در استان آذربایجان شرقی عارضه ای شایع بوده و لازم است شهروندان در مصرف شیرینی ها و آجیل های ایام عید اعتدال را رعایت کنند.

جعفر صادق تبریزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی ، اظهار کرد: به نظر کارشناسان و متخصصان تغذیه از نظر اصول تغذیه مصرف هر نوع ماده غذایی باید با رعایت اصل تعادل همراه باشد در غیر این صورت هر ماده غذایی و مغذی می‌تواند به جای اثرات مفیدش برای انسان همراه با مضراتی باشد. لذا توصیه می‌شود در ایام نوروز افراد از مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: معمولا در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیر زیادی نمک استفاده می‌شود، بنابراین مصرف زیاد آجیل به ویژه در صورتی که میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد ممکن است عوارضی را به خصوص در بیماران قلبی – عروقی یا افراد دارای فشار خون باعث شود.

وی خاطرنشان کرد: شیرینی‌جات به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد به ویژه موادی نظیر خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی است در چاقی و افزایش وزن افراد نسبت به آجیل از اهمیت بیشتری برخوردارند. 

تبریزی با تاکید بر عدم مصرف آجیل های کهنه و رنگی اظهار کرد: به جز کهنگی محصولات كه منجر به بروز بیماری ‌های جبران‌ناپذیری همچون سرطان كبد در مصرف‌كننده می‌شود، وجود رنگ‌های غیرمجاز نیز از ویژگی‌های محصولات نامرغوب است .

وی ادامه داد: تخمه‌هایی كه به دست رنگ پس دهند یا پسته‌هایی كه بیش از حد قرمز باشند، از مصادیق آجیل‌های رنگی، نامرغوب و غیربهداشتی است.

وی با اشاره به لزوم توجه به نکات بهداشتی در طول سفر های نوروزی اضافه کرد: مسافران نوروزی ترجیحا بایستی از مصرف غذاهای بین راهی پرهیز کرده و سعی کنند غذاها را در منزل تهیه و در کلمن‌های مناسب و خنک در کوتاه مدت نگهداری و در بین راه مصرف کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: از مصرف غذاهای بین راهی به خصوص در رستورانهایی که فاقد پروانه بهداشتی، کارت‌های بهداشتی تایید وزارت بهداشت هستند جدا خودداری کنند. 

وی با بیان اینکه در طول مسافرت دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید، اضافه کرد: بیماری اسهال بیشتر در مسافرانی که از یک منطقه با سطح بهداشت بالاتر به مناطق بهداشتی پایین‌تر مسافرت می‌کنند و همچنین در بین کودکان و سالمندان شدیدتر است و لازم است نکات بهداشتی از قبیل شستن دست ها با آب و صابون و عدم مصرف میوه و سبزیجاتی که به صورت بهداشتی پاک نشده اند ، رعایت شود.


نوشته شده در   دوشنبه 4 فروردين 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode