ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 اسفند 1392     |     کد : 69253

چه کسی از قهر بودن دو مسلمان خوشحال است؟

بی تردید قطع پیوند دوستی و دوری جستن از یکدیگر از عمده‏ترین زمینه‏های زایل شدن اخوت ایمانی و برادری است.

بی تردید قطع پیوند دوستی و دوری جستن از یکدیگر از عمده‏ترین زمینه‏های زایل شدن اخوت ایمانی و برادری است.

به گزارش خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) تحویل و دگرگونی طبیعت و نو شدن سال پیام های فراوانی برای انسان هایی دارد که با تدبیر به تغییرات و تحولات می‌نگرند.این سنت زیبا فرصتی برای ترک خصومت ها و آشتی دادن بین مومنینی است که باهم قطع ارتباط کرده اند.

قهر کردن واکنشی است که خیلی از ما در مقابل عملی که خوشایندمان نیست از خودمان نشان می دهیم و این عمل شدت ضعف و کوتاه مدت یا بلندمدت دارد اما قهر کردن در هر نوعش واکنشی ناپسند و مذموم است.

در روایات بسیاری از ائمه(ع) درباره مذمت قهرکنندگان،عواقب و پیامدهای قهر کردن برادران دینی سخن گفته شده است.

حضرت رسول(ص) درباره مذمت این عمل فرمودند:"هر دو نفر مسلمی که از یکدیگر قهر و خشم کنند و از هم دوری جویند و سه روز چنین باشند و با هم صلح و آشتی نکنند، از دایره اسلام بیرون می روند. و هر کدام که ابتدا به صلح و سخن گفتن کند در روز قیامت زود داخل بهشت خواهد شد1".

امام صادق(ع) نیز در حدیثی دراین باره که چه کسی از قهر بودن دو مسلمان خوشحال می‌شود می‌فرمایند:"تا زمانی که دو مسلمان با یکدیگر قهر باشند ، ابلیس خوشحال است و هرگاه با هم (آشتی و) دیدار کنند ، زانوهایش به هم خورد و بندهایش از هم بگسلد و فریاد زند : ای وای بر من ، هلاک شدم2".

همچنین پیامبر خدا(ص) قهر کردن مسلمان با برادرش ،را مانند ریختن خون او می‌دانند3".

پیامبر اسلام که نماد برادری و رسول مهرو صلح بودند قهر کنندگان را سزاوار آتش،می‌دانند می‌فرمایند:"ای اباذر نهی می‌کنم ترا از قهر کردن و دوری نمودن اگر چه ناچاری دوری مکن برادرت را بیش از سه روز تمام. پس هر کس بمیرد در حال دوری کردن از برادرش آتش به او سزاوارتر باشد4".

از اینرو اصلاح بین مردم و برقراری صلح و آشتی، خواسته خداوند متعال است و پیامبران الهی نیز یکی از مسئولیت‏ها و مأموریت‏های خویش را برپایی صلح و زدودن اختلاف از جامعه بشری قرار دادند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکردند.

در حدیثی از امام علی(ع)آمده است:" اگر میان دو نفر به منظور اصلاح و آشتی، میانجی‌گری کنم در نظر من از دو دینار صدقه دادن برتر است5".

استحکام جامعه و مهربانی و دوستی بین ارکان آن، از نیازهای اساسی جامعه بشری است. خداوند متعال در قرآن کریم با به کار بردن تعبیر زیبای «صلح و آشتی» مردم را به اختلاف زدایی در زمینه حقوقی دعوت می‏کند و می‏فرماید:"شما مؤمنان باید از خدا بترسید و بلکه به رضایت و مسالمت و اتحاد بین خودتان بپرازید و خدا و رسول را اطاعت کنید، اگر اهل ایمانید6".

منابع احادیث:

1-کافی، ج 2، ص 345، ح 5

2-الکافی : 2 / 346 / 7 منتخب میزان الحکمة : 580

3-کنزالعمّال : 24789 منتخب میزان الحکمة : 580

4-مجلسی محمد باقر؛ بحار الانوار، ج‏72 ص 184 و ج‏74 ص 72

5-کلینی، محمدبن یعقوب؛ اصول من الکافی،ج‏2، ص210.

6-سوره انفال/آیه1


نوشته شده در   سه شنبه 27 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode