ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 فروردين 1389     |     کد : 6913

پنج شنبه 5 فروردين 9 ربيع الثاني 25 مارس

درگذشت «شيخ ابوالبقاء عبدالله بن حسين بغدادي» معروف به «عكبري» در سال 216هجري قمري ...

درگذشت «شيخ ابوالبقاء عبدالله بن حسين بغدادي» معروف به «عكبري» در سال 216هجري قمري
« شيخ ابوالبقاء عبدالله بن حسين بغدادي» معروف به «عكبري» درگذشت. وي در ادب، فقه و تفسير شجري كامل داشت و در ساير علوم ديني نيز به كمال رسيده بود. اين اديب فقيه با وجود آنكه بر اثر بيماري آبله نابينا شده بود كتابهاي بسياري تأليف كرد كه از آن جمله مي‏توان تركيب« ابوالبقاء ؛ و البتيان في اعراب القران» را ذكر نمود .

درگذشت « نجيب الدين ابوحامد علي سمر قندي» در سال 610هجري قمري
« نجيب الدين ابوحامد علي سمر قندي» يكي از بزرگترين پزشكان قرون ششم و هفتم هجري در سال 610هجري قمري بدرود حيات گفت. سمر قندي طبيعي فاضل بود و تحقيقات جامعي در زمينه داروهاي طبي انجام داد، و رساله‏هاي متعدد درباره داروهاي مختلف بر شته تحرير در آورد. يكي از بهترين و مهمترين تأليفات اين پزشك برجسته الاتساب و العلامات نام دارد كه در باب علل و علائم بيماريهاست. از ديگر آثار ارزنده سمرقندي اين طبيب ايراني به كتب «اغذيه و كتابُ الالباب» در طب اشاره كرد. اين دانشمند گرانقدر ايراني در سال 610 هجري به هنگام حمله مغول‏ها به شهر هرات جان خويش را از دست داد .

درگذشت آيت الله ميرزا عبدالرحيم نهاوندي در سال 1304هجري قمري
آيت الله ميرزا عبدالرحيم نهاوندي يكي از فقها و مجتهدان بزرگ جهان تشيع درگذشت. وي در فقه و اصول، دانش و مهارتهاي نام داشت از اين رو علما و فضلاي بسيار در عراق و ايران از علم او بهره مي‏گرفتند. آيت الله نهاوندي در جواني از زادگاه خود نهاوند عازم بروجرد شد و پس از اتمام تحصيلات، مقدمات علوم و سطوح فقه رهسپار نجف گرديد. ايشان در نجف ساليان متمادي از محضر استادان نامدار بويژه شيخ مرتضي انصاري بهره برد و در مدت سي سال تحقيق و تحصيل در فقه و اصول، شاگردان بسياري را نيز تعليم داد. پيكر آيت الله نهاوندي در صحن جديد مطهر حضرت معصومه (س) در قم به خاك سپرده شد. اما بعد از چندي به نجف انتقال يافت و در آنجا مدفون گرديد .

خروج رسمي ايران از پيمان استعماري (سنتو) در سال1358هجري شمسي
اين پيمان كه در واقع منابع و تماميت ارضي كشور را در اختيار اجانب قرار مي داد باعث خشم و نارضايتي مردم بود. بعد از عراق، آمريكا رياست اين پيمان را بر عهده گرفت.وجود ايران در سنتو به دليل موقعيت استراتژيكي , تسلط بر خليج فارس و تنگه هرمز بر اهميت سنتو افزوده و به همين دليل قدرت برتر منطقه شده بود. به بهانه اجراي مفاد قراردادهاي مربوط به سنتو آمريكا توانسته بود نظاميان خود را داخل نيروهاي مسلح ايران نفوذ داده و در حقيقت ايران را به صورت پايگاه ديده باني خود عليه شوروي سابق در آورده بود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران در تاريخ 5/1/1358 به طور رسمي از پيمان سنتو خارج گرديد و اين پيمان نيز مانند پيمان بغداد از هم پاشيد.

امضای قرارداد ايجاد جامعه اقتصادي اروپا يا بازارمشترك اروپا در سال1957ميلادي
قرارداد ايجاد جامعه اقتصادي اروپا يا بازارمشترك اروپا دررم ميان نمايندگان كشورهاي اروپايي در سال1957ميلادي به امضا رسيد. هدف ازتشكيل چنين جامعه اي ايجاد تعرفه گمركي ميان كشورهاي عضوبراي ازبين بردن تعرفه هاي گمركي بود كه درپي آن مبادلات كالا، نيروي كار، سرمايه و خدمات نيزبصورت آزاد ميان كشورهاي عضو انجام مي‎گرفت. اكنون بازازمشترك اروپا براي كشورهاي عضو به منزله مركزي براي دستيابي به مقاصد سياسي است و اين كشورها ازمقاصد سياسي و نظامي خود را ازطريق بازارمشترك اروپا اعمال مي‎كنند.





نوشته شده در   پنجشنبه 5 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode