ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 فروردين 1389     |     کد : 6904

سالمندان، سرگيجه‌ را جدي بگيرند

سرگيجه، واژه‌اي است كه براي شرح تعداد وسيعي از علايم طبي به كار مي ‌رود...

سرگيجه، واژه‌اي است كه براي شرح تعداد وسيعي از علايم طبي به كار مي ‌رود.
اين علايم ممكن است شامل احساس تنگي نفس، بي‌ هوشي، گيجي و احساس كاذبِ تاب خوردن باشد.
سرگيجه واژه ي خيلي صريحي نيست و گاهي اوقات وقتي بيمار، از سرگيجه شكايت مي ‌كند، پزشك بايد با تفحص دقيق، منظور بيمار را از سرگيجه مشخص كند، به دليل اين كه طيف وسيعي از علايم مي ‌توانند به شكل سرگيجه بروز كند.
از نظر پزشكي اگر فردي احساس چرخش يا حركت خود يا محيط اطراف خود را داشته باشد، يعني فرد احساس كند كه يا خودش مي‌ چرخد و يا اشياي اطراف در حول محور فرد در حال چرخش است، لفظ سرگيجه براي فرد، مورد استفاده قرار مي ‌گيرد.
گاهي اوقات علايم خاصي با سرگيجه در تشابه است. شرايطي است كه فرد ممكن است به هنگام برخاستن از روي زمين، خصوصا اگر مدت طولاني ايستاده يا نشسته باشد، دچار افت فشار خون و حالت‌ هاي مشابه گيجي شود كه برخي از بيماران از حالت تاري ديد موقت و گذرا نيز شكايت مي‌ كنند.
اگر اين حالات به صورت گذرا و در حد چند ثانيه يا دقيقه باشد، عارضه خاصي به حساب نمي‌ آيد اما در صورت تكرار اين حالات و طولاني ‌تر شدن زمان آن خصوصا در افراد با سابقه ي فشار خون، ديابت، بيماري قلبي و عروقي و افراد مسن، نيازمند بررسي‌ هاي پزشكي و تشخيصي خواهد بود.
حالت ديگري كه در بعضي از افراد مضطرب ممكن است با سرگيجه اشتباه گرفته شود، نوعي از اضطراب ‌هاي حمله ‌اي است كه ما به آن ها حمله پانيك مي ‌گوييم.
اين نوع حمله‌ ها، دفعتا اتفاق مي ‌افتد و معمولا در بيمار با حالت اضطراب شديد، تپش قلب، تعريق و گاهي اوقات احساس قريب ‌الوقوع بروز مرگ، بروز مي ‌كند. معمولا اين حالت حملات اضطرابي ممكن است به صورت بروز سرگيجه، گيجي، منگي سر و تهوع همراه باشد. اما گاهي اين حالت با علايم واقعي سرگيجه كه همان احساس چرخشي و حركت محيط در اطراف فرد و يا فرد در اطراف خود است، بروز مي ‌كند.
از مسايل ديگر كه به صورت سرگيجه تظاهر مي ‌كند و شيوع نسبتا بالايي در جامعه دارد، مواردي است كه افراد از يك بيماري عمومي زمينه‌ اي رنج مي ‌برند. اين افراد وقتي كه به مدت طولاني مي‌ ايستند و يا در شرايط خاص مثل هواي گرم و يا مكان‌ هاي شلوغ و پُر ازدحام قرار مي ‌گيرند، پس از گذشت مدت زماني احساس سرگيجه و افت فشار خون به آن ها دست مي‌ دهد.
لذا توصيه و تاكيد دارم به منظور شناخت و تشخيص قطعي مشكل خود در هر سن و موقعيتي كه هستيد، با پزشك متخصص مشورت كنيد.
گاهي اوقات بروز حالت هايي مشابه سرگيجه در جوانان بي ‌اهميت تلقي مي‌ شود ولي بايد در سالمندان مورد بررسي دقيق پزشكي قرار گيرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode